imageimageimageimageimageimageimageimage

Full Circle Blog

De Full Circle vaart in 2017 over de Indische oceaan. Lees de avonturen van Paul & Monique en hun gasten.
Monique heeft zijn/haar biografie nog niet ingesteld

Crossing the Caribbean Sea

Het orkaanseizoen is ten einde in de Carieb. Dus je kan in principe weer overal varen. Lastig is dat we wel heel erg westelijk zijn op Aruba. Het laatste half jaar voordat we over gaan steken, terug naar Europa, willen we doorbrengen in de ‘West Indies’. Dat betekent dat we ruim 500 mijl aan Voor anker bij Klein Curacaode wind moeten varen om richting St. Maarten te komen. De wind waait in de Carieb altijd uit het oosten. Hij kan een beetje zuidelijker of noordelijker zitten maar het blijft aan de wind varen.

Nu zijn wij echte ‘Milk Run’ zeilers. Een grote groep van zeilers die rond de wereld gaan, varen deze route. Voornamelijk met de wind mee. Ruime koersen dus. Dus deze etappe Aruba - St. Maarten is wel een uitdaging!

Rond December gaan bovendien de Christmaswinds waaien. Dus voor die tijd moet je er echt weg zijn.

De kraanperikelen leken even roet in het eten te gooien. Maar gelukkig konden we op tijd weer te water. Op donderdag was de splash en volgens de weekaartjes zou er vanaf zondag een ruim, goed weervenster komen. Met weinig wind voor ongeveer een week! Wat een geluk! Gaston kwam zaterdag van vakantie terug dus we konden nog gezellig een avondje samen eten en verhuizen vanuit Wonders terug naar de Full Circle. Perfecte timing dus!

De zee tussen Curacao en Aruba is niet de makkelijkste zee. Er staat heel veel stroming en is erg onrustig. We spraken onlangs zeilers die er ruim 2 dagen over hadden gedaan! Gelukkig lagen wij de volgende dag ruim voor zonsondergang bij Klein Curacao. Even een nachtje bijkomen en nog genieten van het azuurblauwe water.

Doordat het weervenster zo ruim was konden we ook nog stoppen op Bonaire. Het is daar veel te druk met jachten! Te weinig moorings. En om ook slecht weernou de haven in te gaan.... we besloten te kijken of er een mooring vrij was of anders door te varen. Er bleek een privé mooring vrij te zijn. Andere zeilers adviseerden ons deze op te pikken voor 1 nachtje. Heerlijk nog even de benen strekken. Wifi zoeken voor de laatste weerkaartjes. Wat vers fruit en groente kopen en ‘s avonds nog een borreltje met Bote & René en een vriend van hun.

De weersverwachting blijkt prima. Niet veel wind, maar dat wisten we. Dus varen we erg veel met de motor bij. Doen we bijna nooit, maar anders kom je nergens.

De weersverwachting blijkt niet helemaal te kloppen. We hebben net van wacht gewisseld als er opeens een flinke windtoename is. Kijk het even aan maar dan moet ik Paul toch echt uit zijn slaap halen. Het blijkt niet voor niets de wind neemt toe tot 25 knts. Als we voor wind varen niet zo’n probleem, maar aan de wind wel heel ongemakkelijk. Is het een bui? Hij houdt dan wel erg lang aan. Wel 5 uur. Met dit soort weer zijn we beiden in de kuip. Een van ons probeert een beetje slaap te pakken, liggend op de bank aan de lage kant. Van de bank aan de hoge kant stuiter je zo af. Dus ik ga op de kuipvloer zitten met goed zicht op alle metertjes. In de ochtend wordt het weer rustiger.

We zeilen prima maar in de voorspelling zien we dat de wind naar noordoosten zal gaan draaien en toe zal nemen. Juist nu heel vervelend want St. Maarten ligt daar juist. Nóg een nacht op zee met een toenemende wind en een ‘stampend’ schip, pfffft, zien we niet zitten.

Saba ligt redelijk op de route. Van 6 jaar geleden weten we dat daar veel moorings liggen. Zouden we Saba voor het donker kunnen halen? Klein beetje laveren..... het lukt! Net voor zonsondergang vissen we met een gierende wind om de oren de mooring uit het water. Zou ie ons houden? Dat weet je nooit..... of het onderhoud goed is. We kennen een verhaal dat er een boot met mooring en al de zee op dreef hier en de eigenaar was aan de wandel op Saba! Kijk je toch op je neus als je terug komt en je boot is weg.

Voor de zekerheid zetten we een alarm. Mochten we ‘aan de wandel’ gaan dan gaat er een alarm. We zijn kapot. Paul bakt pannenkoeken en we gaan op 7 uur al pitten. We slapen de klok rond.

Aan de mooring bij SabaNet voor 10 uur komt er een duikbootje langs en wil onze mooring. We gooien direct los voor de laatste 25 mijl naar St. Maarten. Het weer knapt op maar er staat nog wel veel wind en flinke golven. Als we bijna halverwege zijn komt er toch een donkere lucht aanzetten en opeens een bliksem en harde donder. Als we ergens bang voor zijn dan is het wel onweer op zee.... dus hoppa roer om en 180 graden rechtsomkeer. Even van de bui wegvaren. Venijn zit dus ook nu weer in de staart!

Eindelijk om 3 uur droppen we ons anker in Simpson Bay. We launchen de dinghy en gaan een drankje drinken en een hapje eten in Lagoonies ons bekend van 5 jaar geleden. Onze aankomst vieren!

Morgen maar eens kijken hoe erg St. Maarten er aan nog toe is een jaar na de verwoestende orkaan Irma.

62 Hits

Hiep hoi!!

Ons geduld is waanzinnig op de proef gesteld. Maar na 3 weken wachten gingen we eindelijk de kant op. De kar die ons uit het water Paul naar boven op de heftruckmoest halen is nog niet helemaal in orde, maar goed genoeg om wat boten in en uit het water te halen. Er moest zelfs een expert uit de Verenigde Staten overgevlogen worden. Hij heeft de oorzaak boven water gehaald en constateerde dat er nog een aantal dingen niet zijn zoals ze moeten zijn. Enfin laten we duimen dat ie het nog doet als we het water weer in willen...... En dat is ondertussen morgen!

We hebben knetterhard gewerkt! De blauwe banen zijn opnieuw geverfd. Wauw dat ziet er goed uit! De schroef is geserviced. De romp is gepolijst en vandaag zetten we het laatste stukje Full Circle in de was.... De antifouling zit er weer op. De Full Circle ziet er Weer te watermooier uit dan ooit!

Heerlijk is dat we in Gaston's appartement bij Wonders (zijn hotelletje) mogen wonen en ook zijn auto mogen gebruiken. De boatyard is op een afgelegen plek waar je anders lastig komt! Hij is op vakantie. Griffin zijn hond verzorgen we. Wat een schat van een beest is dat. Fred & Conny goede vrienden van Gaston zorgen goed voor ons. Zo hebben we na een dag hard werken al 2 x bij ze gegeten! Conny is een superkok! Heerlijke maaltijden zet ze op tafel! Voor zichzelf had ze laatst Thaise curry gemaakt. Stonden er voor ons 2 bakjes in de keuken die we alleen maar op hoefden te warmen! Super he?

Onlangs heb ik een jeugdvriendin (Claudia) gezien die ik van de lagere school ken. We hadden elkaar ongeveer 25 jaar niet gezien. Eigenlijk was ze niets veranderd. Zo bijzonder dat je de draad zo weer oppakt. Erg leuk & gezellig!

Kortom de tijd op Aruba is prima!!

Maar het wordt weer tijd om te vertrekken..... Morgen de boot in het water en dan nog wachten op een goed weersvenster om naar St Maarten te varen.

234 Hits

Oh nee hè........ niet weer!

Met Marieke & Michel gooien we na flink wat weken los bij Bonaire. Op naar Curaçao. Het weer is prima dus we kunnen een nachtje bij klein Curaçao liggen. Altijd goed voor een snorkeltrip mét schildpadden! Touren met Marieke en MichelPrachtig helder blauw water. Overdag is het er druk maar 's avonds hebben we de ankerplek voor ons zelf en een lokaal vissersbootje. Michel tuigt zijn surfplank nog een keer op en stuift nog heel wat keren langs het eiland.

Bij binnenkomst op het Spaanse Water komt Ton van SY True Blue op ons af gevaren met zijn dinghy! Geweldig weerzien na 5 jaar! Hij klimt aan boord en wijst ons een goede ankerplek. Leuk om de draad gewoon weer op te pakken en gezellig bij te kletsen. We borrelen bij hem en Dominique aan boord met allerlei lekkere hapjes.

Met Michel en Marieke hangen we nog een beetje de toerist uit op het eiland voordat zij weer naar Nederland vertrekken. Tom, dieselmonteur, checkt de motor van de Full Circle. Wat ook nog heel erg leuk is dat ik 2 oud collega’s uit Michel op de Surfplamkmijn Okura tijd na jàren weer eens zie, zij houden vakantie op Curaçao. Kortom een gezellige leuke tijd.

Na een week vertrekken we alweer. Op naar Aruba en Wonders, het gezellige hotelletje van Gaston. We gaan anker op net voordat het donker wordt en varen de nacht door. Het is een stevige wind en een choppy zee.

Inklaren is niet zo makkelijk op Aruba, je moet mét de boot komen. De plek is niet handig. Meer berekend op vrachtschepen. Er hangen grote banden die een flinke afdruk op de Full Circle maken en we komen bijna niet meer weg omdat het een aardige lagerwal situatie is met veel wind. GezelligMaar Paul is niet voor een gat te vangen vaart in een achterspring weg. Als we straks weg willen varen moeten we hier weer naar toe om uit te klaren. Liever niet met een mooie gepoetste boot!

Het weerzien met Gaston is super. ‘ s Avonds gaan we gezellig uit eten op het strand en kletsen heerlijk bij. De volgende dag rijdt hij ons naar de haven waar we met de Full Circle de kant op willen net als 5 jaarZonnepaneel geleden. Nou dat valt tegen...... de kraan die ons uit het water moet liften is..... je raadt het al, kapot! We hebben even een déjà vu gevoel. 2 jaar geleden was de kraan in Maleisië ook kapot. Oh nee he....... niet weeeeer!

Ondertussen zijn we ruim een week verder en de kraan doet het nog steeds niet😟
We zijn maar begonnen om het houtwerk binnen te voorzien vaneen nieuwe laklaag. Het wordt prachtig maar we hopen wel dat we nu snel horen dat we het water uit kunnen!

Mooi is dat vrienden van ons, Marilou en Frans, gister zijn aangekomen op Aruba met een nieuw zonnepaneel. Er was 1 zonnepaneel kapot op de Full Circle. Lastig om een zonnepaneel van dezelfde grootte te vinden. Maar gelukkig toch gevonden bij het bedrijf waar de ‘oude’ zonnepanelen ook vandaan kwamen. Onderzocht door onze Electro Erik en super verpakt door hem en zijn broer Kees Jan voor het transport naar Aruba. Dat zou via DHL of zo een godsvermogen zijn geweest... dus Marilou & Frans hebben de delivery verzorgd. Zo ontzettend lief en fijn! Thx.... Erik, KeesJan, Marilou en Frans!!!!

408 Hits

Bon Bini en heel veel gezelligheid op Bonaire

Het is alweer een hele poos geleden dat we aankwamen op Bonaire. Het was voor ons zo fijn dat we in de gelegenheid waren om bij het afscheid Gezellig met zijn allenvan Marieke te kunnen zijn. Plek op de vlucht naar Nederland en een auto tot onze beschikking om naar Frankrijk te rijden. Het was bijzonder. Maar Marieke was een bijzonder mens....

Ondertussen zijn er al heel wat mensen met ons meegevaren op de Full Circle. Regelmatig crew van de KLM die een stop hier hebben.
Zoals we 6 jaar geleden onze man op Bonaire hadden, hebben we nu weer 'onze man op Bonaire'. BoteFull Circle voor Kralendijk ter Steege is sinds juni OVJ (officier van justitie) hier. Dus af en toe mogen we een wasje afgeven en we hebben zijn fiets in bruikleen! Heel fijn om ons iets makkelijker te kunnen verplaatsen!
Bert & Annette met Bram & Floor vierden vakantie op het eiland. Ouderwets gezellig om samen te eten Rumpunch van Paulen een dag samen op te trekken. Allemaal gezellige gasten op de Full Circle. Elly & Carool en nu Marieke & Michel.

Het is in vergelijking met 5-6 jaar geleden wel wat drukker op Bonaire. Bij aankomst waren we echt blij dat er nog een mooring vrij was. Anders moet je de haven in die veel duurder is en vééééél warmer! Helemaal blij waren we dat we op de '2e rij' liggen met iets meer water onder de kiel!

FlamingoBonaire is en blijft een gezellig eiland. Mooi snorkelen en een prachtig nationaal park. Ezeltjes op de weg en de mooi gekleurde flamingo's! We hebben zelfs gesurft op Sorobon! Het is bijna tijd om weer verder te varen naar Curaçao met Marieke en Michel aan boord! Geen idee of we hier ooit nog komen.......

528 Hits

Onze dappere vriendin.........

Vele van jullie kennen Tom en Marieke van veel van onze verhalen. Een geweldig stel mensen die we in ons eerste jaar van onze zeilreis ontmoetten op ons favoriete eiland Bequia.

Mariek op de pondjesbrugDe klik was er meteen! We hebben menig uurtje domino-end, scrabbelend en kletsend doorgebracht. Groot was het verdriet dat ze hun droom, zeilend rond de wereld, niet waar konden maken doordat de gezondheid van Marieke dit niet toestond. Maar typerend voor dit positieve stel, gingen zij niet bij de pakken neerzitten, maar gooiden nogmaals het roer om en kochten een geweldige stek in Frankrijk.... Labrot! Elke keer als wij in Nederland waren moesten we natuurlijk ook een weekendje naar Labrot. Daar zagen we het al prachtige Tom en Marieke op Bequiadomein van Tom en Marieke steeds veranderen. Elke keer weer een huisje af, een maaiport gemaakt, een zwembad aangelegd. Wat een bergen werk hebben ze verzet. Wauw en het mooie is, het straalt 'Tom&Marieke'  uit.

Marieke heeft ons veilig over menige oceaan geloodst. Op afstand keek zij mee naar de weersystemen en informeerde/adviseerde ons via de satelliettelefoon. Een vrouw met zoveel talenten en zo’n groot hart!

Iedereen die Tom en Marieke kennen houdt van deze mensen! Je sluit ze direct in je hart. Zo spontaan, lief en gastvrij en vol energie!
Samen hebben ze een bijzonder plek gecreëerd waar iedereen zich thuis voelt!

Maar Marieke haar gezondheid bleef zorgelijk. Onlangs stak haar auto-immuun ziekte weer de kop op en was het een paar dagen echt heel kritiek. Maar onze dapperste vriendin, vechter kwam er toch weer bovenop. Met veel rust en lekker in haar eigen omgeving, hun Labrot, ging het heel langzaam iets beter..... Groot was dan ook de schok dat Tom ons vertelde dat Marieke woensdag ochtend is overleden.

Het is niet te bevatten. Het is ook niet eerlijk. We zijn boos, verdrietig..... Onze dapperste vriendin is er niet meer.
Liefste Marieke we gaan je zo erg missen! Je vrolijke, positieve,
humoristische aard! Tom, voor jou is het helemaal niet te bevatten... We willen er voor je zijn. Sterkte lieverd!

Samen zeilen

1616 Hits

Verjaardagsfeestje op de Full Circle op Bonaire

GroepsfotoSinds we vanuit Suriname vertrokken hebben we steeds gasten aan boord!

Het is druk op de Full Circle! Met 3 gasten vertrekken we vanuit Grenada, via de prachtige Grenadines varen we naar het noorden. We redden zelfs Bequia, Gefeliciteerd Frisoons favoriete eiland! Met de bijzondere ankerplek voor Margareths Beach. Dan wordt het tijd om los te gooien voor een paar dagen (4) op zee! Op het laatste stukje na is de wind heel stabiel. Dan komt in het vroege ochtendgloren Bonaire in zicht!
Het is druk bij Kralendijk! Het is even zoeken naar een vrije mooring. Maar gelukkig vinden we er een! Een beetje brak zijn we wel, eer je in een goed ritme komt, gaan er wel een paar nachten overheen! Maar Paul zijn Full Circle eieren (met spek, tomaten, kaas en basilicum) doen wonderen. Iedereen knapt zienderogen op. Klaar om aan land te gaan. Slapen doen we later wel!

Bootpapieren en paspoorten mee..... Inklaren! Gaat gelukkig snel hier op Bonaire. Onze volgende stap is dan altijd een telecom winkel zoeken om de Ipad en Iphone te voorzien van een simkaart. Echt niet altijd makkelijk........ Bonaire is vooruitstrevend! Het blijkt dat onze Ipad van 4 jaar oud, te VINTAGE is!! Te oud om 3 G op te ontvangen! Het systeem is té geavanceerd hier! De dame in de winkel probeert het ons uit te leggen, maar we begrijpen het niet. Ze haalt een collega erbij, deze praat helemaal in nert-taal, nu snappen we er nog minder van. Enfin..... Komt er op neer dat we via de Iphone (die overigens nog ouder is) een hotspot kunnen maken om op de Ipad te kunnen internetten. Snap je 'm nog......? Wij niet!!

Sinds een paar weken is een vriend van ons Officier van Justitie hier op Bonaire. Op weg naar zijn werk ziet hij de Full Circle al liggen verwelkomt ons zwaaiend! Later drinken wij een lekkere cappuccino met hem en kletsen bij. Zijn beide zoons zijn momenteel op Bonaire. Een van hen wordt de volgende dag Paul pikt de gasten op21. Een memorabele leeftijd. Daar hoort een memorabel tripje bij.... Wij bieden aan om op zijn verjaardag een rondje klein Bonaire te doen. De moeder (mijn vliegvriendin Christien) komt dezelfde avond werkend aan op Bonaire (als verrassing voor haar zoon Friso) met nog een vriend ipb-end mee! Chris, ook een bekende op de Full Circle. Hij beleefde Birthday Cakede passage door het Panama kanaal mee! We zijn compleet. Het feest kan beginnen!
Rond een uur of half 11 monster de groep van 7 aan. Na wat uitleg gooien we los. Er staat een best windje. Maar zo achter het eiland heb je geen golven en zelfs met 2 reven tikken we de 8 knopen aan!
Voor de lunch pakken we een mooring op bij Klein Bonaire. Eerst wat snorkelen en dan een lekker broodje. Iedereen vermaakt zich.
Het feestje wordt thuis voortgezet met een lekker stuk taart en 's avonds mogen wij aansluiten voor een lekker etentje. Kortom een dag met een gouden randje. Volgens mij kijkt Friso terug op een leuke 21e verjaardag.

351 Hits

FULL CIRCLE = FULL CIRCLE

Alweer een nieuwe blog!
Jim & Olav zijn nog maar net van boord, en hebben een mooie blog geschreven. Als je deze nog niet hebt gelezen, het is voorgaande blog! De moeite van het lezen zeker waard

Wereld rondMaar wij hebben spectaculair nieuws!
Wij zijn de wereld rond gevaren!!
Net voor aankomst in Grenada hebben we onze oude tracklijn gekruist!
De Full Circle = Full Circle en daar zijn we best een beetje trots op!

5 jaar geleden vertrokken we uit de Carieb. Op naar een nóg groter avontuur. Door de sluizen bij Panama op naar de Pacific! En nu zijn we weer 'terug'!
Op ons log staat dat we 49.048 nautische mijlen hebben gevaren! Bijna 50.000!

In Zuid Afrika vonden we de met veel prijzen bekroonde Full Circle wijn! Full Circle wijnHoe bijzonder om zo'n fles voor deze gelegenheid open te maken? Op een opblaas wereldbol hebben we met stift onze route getekend. Wauw, dan zie je echt hoeveel zeeën wij hebben bevaren!

We hebben nog een jaartje voordat we weer koers gaan zetten richting Nederland. Een jaartje genieten van de Carieb met de prachtige eilanden en het heerlijke weer, de oversteek naar de Azoren en van de Azoren naar Europa terug! Nog wat scharrelen bij Engeland en dan terug naar Nederland! Dus mocht je nog een keer mee willen. Nu kan het nog! Onze nieuwe planning staat op de website!

Wij zijn trots op ons zelf en onze prachtige boot die ons veilig over alle wereldzeeën heeft gevaren.

FULL CIRCLE = FULL CIRCLE

460 Hits

Back to the Caribbean!

Weer gastenWe zijn bijna 4 weken in Suriname geweest als we losgooien van de mooring bij Marina Resort Domburg. Een geweldige plek om te vertoeven met ontzettend lieve en hulpvaardige mensen. Aangezien we in het weekend niet uit kunnen klaren vertrekken we op maandag nadat we  met een taxi naar Paramaribo rijden voor een bezoek aan de militaire politie om officieel het land te kunnen verlaten. Nog even wat boodschappen halen bij de Nederlands georiënteerde supermarkt,
Zaterdag in het holst van de nacht zijn Jim (onze topboeker) en zijn zoon Olav aan boord gekomen. Laat in de middag komt er nog een gast aan, Paul.  's Zondags nemen we de KorjaalDomburg bij Domburg naar de andere kant van de rivier. Je waant je direct in een andere wereld. Je staat direct midden tussen de plantages. Suriname is een vruchtbaar land. We wandelen tussen fruitbomen, prachtige bloemen door. Hier en daar een huis. De een wat vervallen de ander goed onderhouden. Bijna terug bij de opstapplaats van de Korjaal schuilen we onder een afdak tegen de regen. Het blijkt een ontmoetingsplek te zijn. De heren zitten aan een Parbo en vertellen ons verhalen. Weer een bijzondere ontmoeting in Suriname. De mensen zijn zo open hier en delen graag verhalen met je!

Het is rond 12 uur kentering. We maken de boot in orde en gooien precies op het juiste moment los. Je wil de stroom niet tegen hebben als je de rivier af vaart. Zeiljacht Syrinx zeilt met ons op ivm eventuele piraterij. We zoeven werkelijk de rivier af soms tikt het log meer dan 10 knopen aan! We zijn ruim voor het donker 'buiten'. En dan kan het echte zeilen beginnen.

En ook daar staat een enorme stroom! En gelukkig de juiste kant op. We hebben bijna de hele trip 2 knopen stroom mee! Ongekend! Volgend mij is dit de snelste etappe ooit! Plantage
De mannen (gasten) genieten volop. We lopen wacht. Gezellig om gezelschap te hebben bij het licht van alweer een halve maan.

zeilen 2In de loop van de donderdagochtend komen we aan bij Tobago en zijn we weer terug in de Carieb! Het anker laten we weer zakken in mooi blauw water. Een super zeiltocht van 470 mijl in 3 dagen! Niet slecht!

Zeilen

507 Hits

De Jungle van Suriname

Korjaal bij de boven Suriname RivierWe zijn alweer een tijdje bij Domburg als we besluiten een tripje te maken naar de 'binnenlanden' van Suriname. Restaurant River Breeze dat hoort bij de Marina van Domburg is een gezellige 'hangout' voor zeilers. Er worden plannen gesmeed en er haken verschillende zeilers aan. Zo komt het dat we met een gemêleerd gezelschap (4 Nederlanders, 2 Fransen, een Zweed en een Colombiaanse) naar Botopasi  vertrekken, een 'resort' een flink eind de bovenrivier op. Hutje

Astrid van zeiljacht Syrinx, heeft wat uitzoekwerk gedaan en zich opgeofferd als reisleidster. Kent wat mensen en heeft her en der afspraken gemaakt. We worden opgehaald met een busje. We rijden naar Atjoni. Daar houdt de weg letterlijk op en kun je alleen maar verder met een korjaal. Een smalle lange Surinaamse boot. Kenny, loopt sinds een maand stage op het resort en wacht ons al op samen met de bootsman die ons zeer behendig naar het resort vaart. Geen eenvoudige taak, de rivier is snelstromend en heeft nogal wat grote rotsen her en der. Er hangt een flinke buitenboordmotor aan de boot en we 'vliegen' dan ook vooruit. Dwars door de jungle. De 2 uur durende trip is prachtig. Wat een weelderige natuur en wat is alles hier groen! Het water staat erg hoog, door de regentijd.

ToyaLenny ontvangt ons met Baka Bana, heerlijke gebakken banaan in een korstje. Terwijl wij smullen vertelt hij wat voor excursies we eventueel kunnen maken. Astrid heeft contact met een kunstenaar kunnen leggen en wij besluiten de volgende dag een dorp aan de andere kant van de rivier te bezoeken en naar het dorp van de kunstenaar te lopen. Kenny vergezelt ons en vertelt ons veel over de mensen die hier leven. Hij legt veel contact met mensen. Het is zo grappig dat wij gewoon kunnen communiceren met de mensen hier. Alle ouderen spreken gewoon Nederlands! Een bezoek aan het bijzondere Samaaka Maron Museum helpt ons nog meer om een beeld te vormen van de mensen die hier leven. We bezoeken een school en mogen zelfs een kijkje in de klassen nemen.

Maar het meest bijzondere van de dag is het bezoek aan de werkplaats van de kunstenaarswerkgroep Totomboti. Toya Saaki, een van de kunstenaars maakt hier oa prachtige meubelen. Een zeer aimabele man dieFC logo in de maak kinderen kansen biedt om met hout te werken. Het is er gezellig druk en ze maken er echt mooie dingen. Je ziet het geluk van hun gezichtjes stralen. Wat een mooie plek! Ook wij mogen een stuk hout pakken en ons uitleven. Paul wil ons logo in hout kerven en Toya helpt 'm erbij.

Jammergenoeg gaan we de volgende ochtend weer richting Domburg. We stoppen met de Jongeren en kunstKorjaal nog in Jaw Jaw, ook hier hebben we weer een bijzondere ontmoeting met de eigenaar van het gasten verblijf Jaw Jaw a Tela. Dit gastenverblijf ligt midden in het dorp. Bijzondere traditionals huisjes. Ook zijn er plannen om een huis te bouwen van petflessen. Het schijnt een prima materiaal te zijn om mee te bouwen en de kinderen van het dorp houden het dorp schoon omdat ze wat geld krijgen als ze flessen verzamelen/opruimen. Het unieke van deze plek is dat je midden tussen de lokale mensen zit. Zij schuiven aan wanneer ze willen. Een ongedwongen manier om veel van elkaars cultuur te leren. Een aanrader mocht je plannen hebben voor een bijzondere vakantie is Suriname!

502 Hits

Ik ga jou zeggen......

We zijn alweer ruim een week in Suriname. Ruim 20 mijl de Surinamerivier op bij Domburg. Er liggen hier ongeveer 10 moorings. Wat super is met een getijderivier. Domburg Harbour Resort is heel gastvrij en heeft Leatherbackeen zwembad, douche en toiletblok en een wasmachine (kleine wasjes, grote wasjes..). Ze zetten er heerlijke koffie en hebben allerlei lekkers op de kaart. Nasi, bami, kibbeling, kroketten....met een Parbobiertje smaakt het prima.

Heel leuk om weer Nederlandse zeilers te ontmoeten. Met Michel en Astrid van de Syrinx hebben we een toertje gemaakt om de zeeschildpadden eieren te zien Suriname is Coolleggen. We hadden geluk. Er lag een enorme leatherback op het strand toen we met licht aankwamen. Dus we hebben alles prima kunnen observeren! Heel indrukwekkend. Zo'n prehistorisch beest....

Iedere ochtend doen we oefeningen met gewichten onder leiding van Chris van een Zweeds jacht! Daarna een duik in het zwembad en aan de slag (klus). Goed bezig toch?

De daaropvolgende dag zijn we naar het Brokopondo meer gereden. Een enorm stuwmeer op ruim een uur rijden van hier. We hebben dus al een aardige indruk van Suriname.

KrachttrainingVerder moet er natuurlijk ook gewerkt worden! Ik heb mijn naaimachine weer voor de dag gehaald en heb nieuwe kussens voor de kuip gemaakt. Verschillende zeiltjes tegen de zon. Morgen ga ik wat vlaggen maken.
Paul heeft de toiletten geserviced. Aan de watermaker gesleuteld. Aan de motor geklust. Dus we kunnen alweer wat klussen afstrepen.
Volgende week willen we nog een paar dagen het binnenland in.

466 Hits

We zijn aan de overkant!

We zagen uit naar Fernando de Noronha, een eilandengroepje voor de Braziliaanse kust. Prima vertrekpunt ook weer voor de verdere trip langs de noordkant van Zuid Amerika richting Frans Guyana en Suriname. Parbo bierVan ver zie je het eiland al liggen. Met een zeer kenmerkende rots die hoog boven het water uittorent. Dit is de plek waar Age na 7 weken meevaren op de Full Circle weer richting Nederland gaat. We hebben er het een en ander over gelezen. Het meest absurde is wel de fee die je moet betalen. Het is een National Park waar je zo'n 17 euro per persoon per dag betaalt. Ok, daar kunnen we mee leven, maar voor de boot betalen we 75 euro per dag!! Belachelijk vinden wij. Lig je nu op een geweldige ankerplek, ok. Maar het is er verre van comfortabel. Eten blijven we doen zoals we onderweg eten als we onder helling liggen, uit een bakje. 'Er staat een swell van hier naar Tokio'. We halen het tafeltje in de kuip niet eens tevoorschijn! En de slingerzeiltjes die je behoeden van het vallen Fernando de Noronhauit bed, laten we ook maar hangen. Pffffffttttt, denk je even bij te trekken na een flinke tijd op zee.

De haven meester is wel een superaardige kerel, een van de weinige mensen die een beetje Engels spreekt hier. Voor internet moet je hier ook niet zijn. Iedereen loopt met een mobieltje, maar heeft zelf een abonnement. Als wij een simkaartje willen kopen lukt dit niet! Alleen voor mensen die een Braziliaanse id kunnen tonen. F.......k, f...k....
2 x lukt het ons om te internetten. 1 aardige ober in een restaurantje maakt een hotspot op zijn telefoon. En bij de aardige havenmeester. Het internet werkt niet maar hij laat er iemand voor komen. Na een hoop gedoe lukt het. Maar als we de volgende ochtend nog even weerkaartjes willen downloaden en een paar emails willen versturen lukt het wéér niet!

We zijn blij dat we anker op kunnen. Nog 1500 mijl dan zijn we op onze bestemming aan de overkant.  We hebben snel een goede wind te pakken, maar niet voor lang! En dan gaat ons gevecht met de doldrums beginnen. Pfffft, het is wel een mopper blog aan het worden. Maar het is zo frustrerend. Flinke golven met te weinig wind. De op de kaart aangegeven stroom MEE blijkt TEGEN te staan. En wij weten nu waarom de zeespiegel stijgt. Het regent gewoon heel veel bij de doldrums! Niet normaal wat daar valt! De motor maakt overuren en het enige wat wij willen is zeilen! Enfin, misschien zijn we wel ontzettend verwend. Want vanaf Zuid Afrika tot aan Noronha was het echt geweldig zeilen!

Uiteindelijk komt de wind. Een paar dagen gaat ie prima naar dan trekt de wind enorm aan en zeilen we anderhalve dag met rond de 30 knopen. Wauw, vermoeiend. We besluiten dat we Frans Guyana overslaan. We zullen blij zijn als we er zijn. Hoeven we niet nog een keer anker op en nog eens 150 mijl teDoldrums varen. We hebben weer genoeg klussen te doen en dan hebben we misschien nog wat tijd om iets van Suriname te zien voordat de eerste gasten weer komen!

Onderweg naar SurinameDan komen we eindelijk in de buurt van Suriname!
Het is nog een kwestie van timen om hier de rivier op te varen, zodat we de stroom mee hebben. We willen naar Domburg wat ruim 25 mijl verder op de rivier ligt. Daar hebben ze moorings waar je aan kan liggen. Wat handiger is dan achter je anker met steeds de stroom de andere kant op.

We remmen nog een beetje omdat het nog donker is en het tij nog niet juist is. Dan met zonsopkomst beginnen we met de aanloop van Suriname. We kunnen nog een heel eind de rivier op zeilen. De laatste 10 mijl moeten we op de motor varen. Rond een uur of 3 pakken we de mooring op bij Domburg! Heeeeeerlijk we zijn er. Nu eerst Surinaamse nasi en Parbobier! En dan eindelijk weer een nachtje samen slapen zonder aflossen van de wacht!

We zijn aan 'de overkant'! Nog 500 mijl dan zijn we echt de wereld rondgevaren!

467 Hits

Ascension, midden op de South Atlantic!

Na 6 dagen perfect zeilen zijn we 'geland' op Ascension. Een nog meer afgelegen en nog kleiner eiland dan St. Helena. Met nog minder inwoners Dinghy dock(plusminus 800). Ook hier is het aan land komen niet eenvoudig! Jammergenoeg geen watertaxi's hier. Dus onze eigen dinghy moeten we te water laten.
Evenals op St.Helena zijn de mensen hier weer supervriendelijk. Inklaren gaat heel eeg snel. Immigration komt naar ons toe terwijl wij bij customs staan! Een supermarkt is ook snel gevonden. Dan op zoek naar koffietent en internet. Dat vinden we op dezelfde plek. Internet is ok hier, koffie iets minder, oploskoffie.... Na ja, als dat het enige mindere is!!
We proberen een plek te vinden om eventueel een toertje te doen. Bij het conservation Center krijgen we foldertjes mee. Daar staan Tom en Christine, Tom is sins 8 maanden leerkracht op dit eiland. Tom biedt ons een lift aan helemaal naar de top van Green Mountain. Wat super! We maken er een rondwandeling. Met prachtige vergezichten en lopen langzaam de berg weer af. Uitzicht vanaf Green MountainGrappig is dat de dorpjes hier One Boat en Two Boats heten. We krijgen vanuit Two Boats weer een lift naar beneden. Echt iedereen is vriendlijk hier.... Niet te geloven!!

O, ja de 6 dagen op zee waren prima! Tussen de 10 en 20 knopen wind! We hebben deze dagen vooral lezend, muziek luisterend, etend, vissend (niks gevangen, wel 3 x beet) doorgebracht.

Morgen gooien we weer los voor de volgende etappe.... weer ruim 1000 zeemijlen.....!!!!

487 Hits

St Helena, verbannen voor een week

st helena1We kunnen niet zeggen dat we het eiland van verre zien liggen. We komen vroeg in de morgen aan. Als de zon opkomt moeten we dit vulkanische eiland toch zien.... Maar helaas het is slecht weer. Laaghangende bewolking en veel wind!

Maar dan zien we op een gegeven moment door de bewolking de contouren van St Helena! Dit eiland, midden in de Zuid Atlantische Oceaan. Ver van alles weg, echt in de middle of nowhere. Tot voor kort kon je dit eiland alleen bereiken met de postboot vanuit Kaapstad. Een dag of 5 op zee! Maar sinds heel kort wordt er op St Helena gevlogen. 1 x per week! De eilanders zijn er niet eens zo blij mee. Zij zagen de reis per postboot echt als een uitje!

st helena3Sinds verleden jaar hebben ze hier sterke moorings  neergelegd. Prima! Want ankeren is hier niet gemakkelijk en bovendien staat er altijd wel swell. We mogen een mooring oppikken en er is gelukkig een taxi service van de boot naar de kant. Want door die zo juist genoemde swell is het haast onmogelijk om een landing ergens te maken met je dinghy. Ook het afstappen van het taxi bootje vergt een soort van Tarzan manoeuvres.

Maar dan sta je op St. Helena! De mensen zijn alleraardigst hier en zeer hulpvaardig. Groente en fruit is hier moeilijk te krijgen, maar ze doen erg hun best om je te helpen bevoorraden.

st helena4De taxibootcaptain vertelt ons dat ie op zaterdag een toertje doet naar de whalesharks. Er zitten in het juiste seizoen altijd heel erg veel whalesharks rond St. Helena. Het seizoen loopt ten einde, maar hij vaart nog een keer uit op zoek naar deze kolossen die totaal ongevaarlijk zijn. Dus we hebben geluk! En we zien ze en zwemmen met ze! Een werkelijk onvergetelijke ervaring. Wauw..... Bovendien zien we ook nog mantaroggen. Wat een bijzondere dag!

st helena2Een andere uitdaging is de Jacobs Ladder. Een super steile trap naar de top van de berg. Maar liefs 699 treden die net een beetje de groot zijn. Gezien mijn kluts knieën zie ik van deze klim af en nemen Paul en ik een taxi naar boven. Age onze gast/crew loopt wel naar boven en komt aardig uitgepierd boven aan! But he did it! En het uitzicht is mooi. We zien de Full Circle beneden drijven.

Een dag later willen we wel iets meer van het eiland zien. Robbert, een man van rond de 80 jaar, doet toertjes rond het eiland met een auto die ook heel oud is. Zijn bedrijfje heet HISTORY ON WHEELS. We zijn amper weg of de motor slaat af en hij krijgt 'm niet meer aan de praat. Hij belt een monteur die prompt op komt dagen en hij loopt weer. Maar na een paar keer stevig tegen de berg op, vertrouwt hij het toch niet. De auto maakt vreemde geluiden. Hij belt een bekende, Larry, die het toertje van 'm overneemt. Larry, ook rond de 80,  neemt zijn taak serieus en laat ons echt heel veel zien, weet ook heel veel. We zien verschillende plekken waar Napoleon heeft gewoond tussen 1815 en 1821. Hij is hier op St Helena overleden, begraven en twintig jaar later herbegraven in Parijs.

St. Helena is een prachtig groen eiland. Het is nog heel authentiek. Toerisme gaat nu waarschijnlijk pas op gang komen vanwege het vliegveld. Er wonen hier maar 4500 mensen. We hebben het eiland en de vriendelijke bevolking in ons hart gesloten. En wie weet nu er een vliegveld is, komen we er nog eens........

De bewoners van St Helena worden ook wel 'Saints' genoemd, wij begrijpen nu waarom!

402 Hits

Sail on....

Vis in loosgatNa de grandioze paar dagen in Namibië is het helaas weer tijd om verder te zeilen. We hadden er geen problemen mee gehad om langer in dit prachtige land te vertoeven. Maar we hebben een gast aan boord die op tijd op Fernando de Noronha (Brazilië) moet zijn en wij hebben gasten in SurinameJa wat doe je op zon trip en de Carieb .... Die niet de boot willen missen.

Een tocht van om en nabij de 10 dagen ligt voor ons! Ja, wat schrijf je over deze 10 dagen? De tocht verloopt voorspoedig. In het begin en vlak voor aankomst hebben we rond de 30 knopen wind. Maar verder is het een prima tocht!

Heerlijk om op deze tochten een extra persoon aan boord te hebben. Age is een prima zeiler en daardoor kunnen we 3 uur op en 6 uur af!! Fok op de boomHeel af en toe moet Paul uit zijn bed worden gehaald om te reven! Maar verder komen we allemaal prima aan slapen toe. De sundowner is het hoogtepunt van de dag en het diner kijken we ook altijd naar uit! Life is simple at sea!

Age vistWe vangen 3 x een goud dorade waarvan we er 2 terug gooien omdat ze te klein zijn. En 1 x een tonijn... Heerlijk verse sashimi bij de borrel! Over vissen gesproken. Er liggen 's morgens weer regelmatig vliegende vissen op het dek. Een heeft een geweldige snoekduik genomen zo in het loosgat!!!!

Verder lezen we veel, werk ik aan de digitale fotoboeken en staren we over de wijdse oceaan.....

Het leven van een zeiler is best zwaar!!!

445 Hits

I have been to the desert......

SossusvleiBij het binnenvaren in Luderitz had ik een beetje het gevoel ergens in het midden oosten te zijn beland. Niet gek natuurlijk met zoveel zand.
Kijkende naar het dorpje zie ik enorm veel gekleurde gebouwtjes en daken. 's Morgens als we wakker worden komt er iemand aangeroeid. Het blijkt een Engelsman te zijn, Andy, die hier al een jaar of 15 woont. Voor een scheet en 3 knikkers heeft hij een trimaran gekocht die hij aan het opknappen is. Zijn plan is om deze naar Frans Polynesië te varen en 'm daar te verkopen. Hij weet alleen niet of ie east of Kamperenwest bound gaat varen. Namibië ligt precies in het midden! Andy adviseert ons aan een mooring te gaan liggen en helpt ons daarbij. De mooring is van een diamantboot die pas in mei weer terug komt.
Andy heeft veel tips en wijst ons de weg. Lekker makkelijk, we zijn redelijk snel ingeklaard, hebben een simkaart voor de IPad en een auto geregeld voor de volgende dag om iets van het land te gaan zien. Na Gaafalle verhalen die we hoorden van Ad en Arienne en Joost zijn we ontzettend nieuwsgierig geworden naar dit land. Bij de 4x4 auto (bakkie) zijn een tent en een koelbox inbegrepen. Een gewone tent hoor niet zo'n 'ophetdakslaper'.

We zijn het er snel over eens dat we naar Sossusvlei gaan. De foto's die we hebben gezien van de roodgetinte duinen zijn adembenemend! En in werkelijkheid zijn ze nog mooier! Zover je kunt kijken rode duinen. Prachtig. Met opgedroogde meren er tussen. Het is prachtig om de Big Daddy te beklimmen in het zand.
We zijn tot vlakbij Sossusvlei gereden en hebben daar ons tentje opgezet. Om met het eerste licht het Het geheim wat je deeltpark in te rijden. Dan is het licht nog mooier! Het is even puzzelen met het tentje, maar net voor het donker staat ie op een mooie kampeerplek met eigen douche en toilet! De boerewors ligt op de braai en het is helder, dus een prachtige sterrenhemel.

Namibie is een enorm groot land en wij rijden maar een klein rondje! Nou ja klein, 1500 km in 3 dagen! We rijden voornamelijk op gravelroads. De uitzichten zijn fenomenaal en dan die rust.... Als je 10 auto's op een dag tegenkomt is het veel! Het grootste gedeelte van de auto's zijn van toeristen. Dus kun je na gaan. Er wonen nog geen 2 miljoen mensen in dit uitgestrekte land! De grotere plaatsen die op de kaart staan aangegeven bestaan vaak niet uit meer dan een paar huizen en een benzinepomp. Men raadt je ook aan elke keer als je een benzinepomp tegenkomt je tank te vullen ook al heb je maar een beetje gebruikt. Je weet nooit of de volgende pomp wel benzine/diesel heeft!

We hebben een hele mooie indruk gekregen van dit land, dat oorspronkelijk niet eens op onze planning stond! Als het even kan willen we hier ooit nog eens terugkomen. Wat een prachtig land.

Kijkende naar het dorpje zie ik enorm veel gekleurde gebouwtjes en daken. 's Morgens als we wakker worden komt er iemand aangeroeid. Het blijkt een Engelsman te zijn, Andy, die hier al een jaar of 15 woont. Voor een scheet en 3 knikkers heeft hij een trimaran gekocht die hij aan het Coolopknappen is. Zijn plan is om deze naar Frans Polynesië te varen en 'm daar te verkopen. Hij weet alleen niet of ie east of west bound gaat varen. Namibië ligt precies in het midden! Andy adviseert ons aan een mooring te gaan liggen en helpt ons daarbij. De mooring is van een diamantboot die pas in mei weer terug komt.
Andy heeft veel tips en wijst ons de weg. Lekker makkelijk, we zijn redelijk snel ingeklaard, hebben een simkaart voor de IPad en een auto geregeld voor de volgende dag om iets van het land te gaan zien. Na alle verhalen die we hoorden van Ad en Arienne en Joost zijn we ontzettend nieuwsgierig geworden naar dit land. Bij de 4x4 auto (bakkie) zijn een tent en een koelbox inbegrepen. Een gewone tent hoor niet zo'n 'ophetdakslaper'.

We zijn tot vlakbij Sossusvlei gereden en hebben daar ons tentje opgezet. Om met het eerste licht het park in te rijden. Dan is het licht nog mooier! Het is even puzzelen met het tentje, maar net voor het donker staat ie op een mooie kampeerplek met eigen douche en toilet! De boerewors ligt op de braai en het is helder, dus een prachtige sterrenhemel.

Namibie is een enorm groot land en wij rijden maar een klein rondje! Nou ja klein, 1500 km in 3 Landschapdagen! We rijden voornamelijk op gravelroads. De uitzichten zijn fenomenaal en dan die rust.... Als je 10 auto's op een dag tegenkomt is het veel! Het grootste gedeelte van de auto's zijn van toeristen. Dus kun je na gaan. Er wonen nog geen 2 miljoen mensen in dit uitgestrekte land! De grotere plaatsen die op de kaart staan aangegeven bestaan vaak niet uit meer dan een paar huizen en een benzinepomp. Men raadt je ook aan elke keer als je een benzinepomp tegenkomt je tank te vullen ook al heb je maar een beetje gebruikt. Je weet nooit of de volgende pomp wel benzine/diesel heeft!

713 Hits

Ik zei nog zo ' Geen Bommetje!'

Na 4 en een halve maand losgooien en wegvaren vanuit Zuid Afrika was best lastig. Wat een prachtig land, lieve mensen, mooie dieren, lekker Dag kaapstadeten, lekker braai...... Maar we moeten weer verder. Op Paul zijn verjaardag kwam onze gast voor 7 weken aan, Age vaart helemaal mee naar Fernando de Noronha. Ad kwam vanuit Riebeekkasteel nog met een doosje zelfgemaakte wijn naar Kaapstad. Onder het genot van een lekker glaasje wijn en een heerlijke lunch, vieren we Paul zijn verjaardag en nemen we op bijzondere wijze afscheid van Capetown bij Panama Jack een grappig restaurant vlakbij de haven.

Ja en dan gaan we. Het is lastig de haven uit manoeuvreren maar dan zijn we buiten en kunnen weOndefinieerbare foto van een bultrug direct de zeilen hijsen. Op ons tochtje naar Robbeneiland hadden we nog een walvis gezien, terwijl het seizoen al lang over is. Er zijn meer van deze enorme dieren die ook van Kaapstad houden en besloten hebben daar te blijven. We zien best veel 'spuiten' en wijken af we toe een beetje af van de koers. We zien er zelfs een breachen niet ver van de boot, we verleggen de koers weer een beetje... ' maar huh, waar is ie nou?' Opeens zien we een enorme massa uit het water oprijzen en op nog geen 5 meter van de boot neerplonsen! Wauwwww..... Dat was close, het is bijzonder! Maar liever zie je dit schouwspel op grotere afstand. Paul knipt nog een foto, maar je ziet alleen maar heel veel water en een stukje ondefinieerbare walvis!

Zeeleeuw aan het zonnebadenVerder blijven ze gelukkig op afstand. We zien enorm veel zeeleeuwen die lekker op hun rug met vinnen omhoog lekker liggen te zonnebaden. Een koddig gezicht! Ook veel vogels zien we de eerste paar dagen. Ook een hele grote groep van honderden dolfijnen zien we jagen, jee wat kunnen die de zee onstuimig maken! Een heel fraai gezicht! We hebben een prima wind de eerste dag en zeilen een prachtige koers. Dan valt de wind weg en moeten we een paar uur motoren. Uit de gribfiles begreep Paul dat de wind terug zou komen en flink ook. We hijsen de zeilen weer en hebben een flinke tijd van de dagAge vaart mee tot Fernando 30-40 knts. Gelukkig wordt de wind vlak voordat de avond valt minder en kunnen we met 15-25 knts de nacht in gaan. De zee is wel wat ruiger en de boot wordt flink van links naar rechts gegooid. Niet echt een lekkere koers om te slapen!

Helaas is de wind in de ochtend 'op'  moet de motor weer aan. Balen, het is nog ruim 200 mijl naar Walvisbaai onze geplande stop. Volgens de gribfiles komt de wind niet snel terug. En om nou 200 mijl te gaan motoren.... Luderitz is nog zo'n 40 mijl. Misschien moeten we de plannen wijzigen en deze stad Full Circle voor anker bij Luderitzaanlopen? Het blijkt een wijs besluit. De wind pikt na een tijdje weer op en we varen heel rustig naar de haven. We zijn net wakker na een nachtje van 10 uur slapen! Straks maar eens uitzoeken waar we een auto kunnen huren om hier vandaan een mooie indruk van Namibië te krijgen. Maar eerst ontbijten en inklaren!

699 Hits

Zuid Afrika... wat een geweldig land!

TsitsikammaAan alles komt helaas een eind. Zo ook aan ons verblijf in Zuid Afrika. Van de week gaan we uitklaren en losgooien. Op dan de Carieb met nog mooie tussenstops op de route in Namibië, St. Helena, Fernando de la Noronha, Suriname en dan Tobago onze eerste bestemming in de Carieb!

Maar wat hebben we het geweldig gehad hier. Na het blauwe bezoek (zie vorige blog) togen De groep van Anjawe naar Sommerset waar Anja met haar reisgezelschap en haar man The vertoefde. Een superleuk weerzien. De laatste keer was in Thailand. We hebben genoten van de heerlijke wijnproeverijen en het heerlijke eten en de leuke uitstapjes.

Ja en dan nog een weekje of 2 zelf wat rondrijden en bekijken. Met als hoogtepunt Addo Elephant park. Nog één keer een park om het af te leren! En dit keer zagen we wel leeuwen. Maar liefst 7.

Addo Elephant ParkTsitsikamma is ook meer dan de moeite waard. Ruige natuur met hangbruggen boven de monding van een rivier met hele steile rotsen.

Nog zo'n bijzonder natuurlijk fenomeen zijn de Knysna heads. De moeilijkste aanloop van Knysna Headseen haven in Zuid Afrika. Spectaculair! Quinten (die we op Madagaskar) hebben leren kennen en zijn vrouw Mariaan hebben ons de omgeving van Knysna laten zien. Gastvrij als deze mensen zijn hebben we 3 dagen met hun doorgebracht. Zelf oesters plukken en deze met een Breakfast wijntje opeten op een geweldige plek in de vroege ochtend.
Zij gaan in april ook huis en haard verlaten voor een avontuur met hun zeilboot en starten in Madagaskar!

TafelbergIk kan uren doorgaan met mooie plekjes en geweldige ontmoetingen in dit mooie land! Route 62, een schitterende weg door een lange kloof, je rijd uren lang tussen 2 bergformaties door met leuke kneuterige dorpjes op de route. We stoppen bij de Sweaty Dutchman. Een Nederlander die daar ooit per ongeluk is terecht gekomen en de heerlijkste pannenkoeken bakt!

De laatste stop is in Riebeekkasteel bij Ad. Ook een Nederlander die zijn hart verpand heeft aan Zuid Afrika en in dit prachtige dorp woont en uitzicht heeft op zijn eigen wijngaard! Hoe perfect is dat! Hij laat vol trots de mooie omgeving zien en ook hier zijn we meer dan welkom om te overnachten! Wat een bijzonder gastvrij land is dit toch!

Terug op de boot staan er nog 2 must-do's op het lijstje! De Tafelberg en Robbeneiland. We treffen het en kunnen voor beide nog een Robben Islandkaartje bemachtigen. En hebben voor beiden activiteiten prachtig weer. Het uitzicht vanaf de Tafelberg is fenomenaal. Op Robbeneiland krijgen we een rondleiding van een ex-politieke-gevangene. Bijzonder, je realiseert je des te meer hoe wreed de mensen kunnen zijn. Apartheid slaat toch echt helemaal nergens op... Op dezelfde dag horen we dat Zuma is afgetreden..... Hopelijk gaat dit bijzondere land betere tijden tegemoet!! We love South Africa.

De Haas BoysJa, en dan hebben we nog een klein feestje op de Full Circle. Arienne en Joost, vrienden van ons wonen in Johannesburg met hun kinderen Kenan en Kyle en zijn 'toevallig' met Arienne's nicht Lucienne een weekendje in Kaapstad en omgeving. Gezellig om ze een dagje aan boord te hebben en bij te kletsen...
Ja, en wij kunnen beamen dat zij in een geweldig land wonen!

1016 Hits

Blauw bezoek

Vreemde naam voor een blog? Ja, eigenlijk wel!  We wisten het al een hele poos dat we bezoek zouden krijgen de laatste week van januari. Het Aan de wijnwas nog wel even spannend of we het allemaal zouden redden. Met de keerkoppeling perikelen en het moeilijke weer hier in Zuid Afrika. Maar het is allemaal gelukt!

Maar blauw bezoek? Het gaat om 3 dames! Josepha, Manon en Christine. Blauw? Zijn ze koninklijk? Ja,Cape of good hope eigenlijk wel een beetje. Blauw, houden ze van een drankje? Ja dat ook, maar niet dat je ze blauw kan noemen! Enfin, de meeste van jullie zullen weten dat ik enige tijd voor onze nationale trots, KLM heb gewerkt. De blauwe vogel! En ja, mijn oude vliegvriendinnetjes hadden een vlucht naar Kaapstad aangevraagd. Zo geweldig! Het is zo leuk om oude bekenden zo aan de andere kant van de wereld te zien! En in hun koffers zaten meer spullen voor ons dan voor hen zelf..... Koffie, stroopwafels, Bastognekoeken, appelstroop, drop, kaas, noem maar op. Wij halen de Carieb wel met deze Hollandse lekkernijen.

ChampagneOm wat mobiler te zijn hadden we een auto geregeld, groot genoeg voor zijn 5-en. Met Josepha en Christine die een dag eerder kwamen dan Manon togen we naar Kaap de Goede Hoop, om deze eens van land te bekijken ipv zee! De weg er naar toe is prachtig. Zeker de Chapmans road. Geweldige vergezichten, wauw!
De pinguïns bij Boulders Beach zijn ook een bezoekje waard. Koddige, grappige beestjes zijn dat en je kan ze van dichtbij observeren!

De haven hier in Kaapstad is niet zo heel bijzonder, maar de Yacht Club is des te leuker. En het eten prima en de bediening echt super! Dus leuk om de dag af te sluiten.

Ondertussen is de volgende bemanning van KLM gearriveerd met Manon aan boord. Ook zij is beladen met spulletjes voor ons! We staan om half Leuke plekelf voor het prachtige hotel waar zij verblijven. Op naar de wijngebieden! Da's altijd leuk om te doen. We proeven wijnen bij Boschendal en genieten van wat kleine hapjes en een heerlijk glaasje wijn later op de dag bij  Grande Provence!

PenquinOm ons niet al teveel te haasten hebben we een overnachting geboekt in Franschhoek. De huisjes zijn spiksplinternieuw met prachtig uitzicht op de bergen. De ontvangst is heel vriendelijk. 's Morgens wandelen naar La Bourgogne waar we buiten genieten van een heerlijk ontbijtje. Om het af te leren nog een champagne proeverij bij Le Lude voordat we weer naar Kaapstad terugkeren om Christine en Josepha af te zetten bij hun hotel. Manon gaat met ons mee naar de boot om ook te eten bij de Yacht Club. Verrast zijn we als het in de haven weer 40-50 knopen blijkt te waaien. De boot helt helemaal over de steiger heen!! De haven meester helpt ons met 8 dikker fenders! Echt niet normaal die Paul ook op de foto met de meidenkracht van de wind. We maken nog meer lijnen vast. Een oog wordt bijna uit de steiger gerukt! Poehoe.........

WaterfrontAls de boot eindelijk goed ligt gaan we eten. In de Yacht Club speelt een bandje en het eten is weer prima. Manon gaat met een Uber terug naar haar hotel. Om het KLM bezoek af te sluiten gaan we de volgende dag met Manon naar de Waterfront om te lunchen.....

Heerlijk om je vliegvriendinnen op allerlei plekken in de wereld te kunnen ontmoeten.
Meiden heel erg bedankt voor de gezelligheid en alle heerlijkheden, wij hebben ontzettend van jullie bezoek genoten!

1040 Hits

Serieuze zaken............

Sinds ons uitstapje naar Durban zijn we constant bezig geweest met serieuze zaken. Mensen die wel eens bij ons op de boot zijn geweest weten Laatste uurtjeswat enorm groot ons teakdek is! Om daar alle rubbers van te vervangen is echt een serieuze klus. Maar het is ons gelukt. Mede doordat de keerkoppeling niet in orde was en eruit was voor inspectie & reparatie en we daardoor veel tijd hadden, maar dat is een ander serieus verhaal waar ik zo op terug kom!

Ons teakdek was een 'hell of a job' maar het leuke van dit werk is dat het zo mooi wordt onder je handen. Dagenlang zijn we aan het rubber eruit halen, de naden schoonmaken, kitAndries komt er aan inspuiten en schuren geweest. Of de boten naast ons in de Zululand Yacht Club zo blij waren weet ik niet. Maar de mensen zijn zo aardig hier en leven allemaal mee!
Om je een indicatie te geven van de hoeveelheid speciaal voor teakdek gemaakte Sikaflex die we in de naden hebben gespoten ...... 65 stuks van die extra grote van 600 ml per stuk! Nóg voelen onze armen niet helemaal normaal aan als we 's morgens wakker worden, beetje stijvig. Maar het was het werk allemaal waard. De Full Circle heeft een Facelift gehad en ziet er minstens 10 jaar jonger uit!

Ja, en de gearbox (keerkoppeling) daar schreven we al eerder over. Sinds de Malediven Gearboxhadden we problemen. Waarschijnlijk iets geraakt in het water waardoor ie een enorme dreun had gehad. Waardoor we Chagis over hebben moeten slaan en we veel eerder de Seychellen bereikten. Daar dachten we na een hele hoop stress dat ie gerepareerd was. Maar niet bleek minder waar....

Dus hup de hele gearbox er weer uit. Dit speelde allemaal rond de kerstdagen. Hoe kunnen we het uitkienen. Dan hebben ze hier een soort van 'grote vakantie' en zijn er veel bedrijven een lange tijd dicht. Zo ook het gearbox bedrijf in Durban waar de onze naar toe was gebracht. De berichten die we kregen waren sumier. Dus weer een hoop onzekerheid. Kan ie nog gemaakt worden? Hoe lang gaat het duren? Wanneer kunnen we vertrekken naar Kaapstad waar we eind januari een hoop afspraken hebben?

Mooi dekkieUiteindelijk kwam Andries (onze lokale mechanic) met het verlossende nieuws dat de gearbox terug in Richards Bay was en hij 'm de volgende dag weer in kwam bouwen!!

En ja, dan wordt het tijd om afscheid te nemen van de geweldige mensen van de Zululand Yacht Club, de zeilers die net als wij nog in Richards Bay liggen om verschillende redenen, de lokale mensen van de zeilboten die bij ons aan de steiger liggen,de taxi chauffers die ons regelmatig ergens heen rijden. De laatste keer braai....... Ja, na 3 maanden op dezelfde plek voel je je helemaal thuis! En voelt alles een beetje eigen.

Maar het is heerlijk dat we kunnen gaan. Ja en dan komen we met de volgende serieuze zaak;Echt niet blij Zeilen langs de kust van Zuid Afrika. Een kust waar echt niet mee valt te spotten! Het weer kan hier razendsnel veranderen en je wil niet met 3 á 4 knopen stroom mee hebben en daar de wind tegenin krijgen! Het stroomt echt knetterhard hier langs de kust. We halen met de Full Circle ons snelheids record 13,1 knoop!

Full Circle voor anker East LondonEerst moeten we een heel eind motoren omdat er geen wind is. Dan zeilen we relaxt een lekker stuk met de spliksplinternieuwe zeilen. Maar die krijgen het zwaar voor de kiezen. De wind trekt aan naar 30 knopen. Dat maken we regelmatig mee! Maar het trekt verder aan en tikt de 40 aan, de 45 aan! Ook dat is niet nieuw! Maar dat dat aanhoud voor meer dan 12 uur. Ruim 45+ knts met zelfs uitschieters naar iets boven de 50 knopen dát is wel nieuw voor ons (gelukkig). Maar we zijn nu in East London! Met een heleboel boten wachten we op een nieuw 'weather window' om verder naar Kaapstad te zeilen. Gelukkig hebben ze hier ook een fantastische braai bij de Yachtclub!

966 Hits

Zeiltocht naar Durban, maar niet met de Full Circle

In de Malediven zagen we ze voor het eerst. De crew van zeilboot 'Thinking of Dave'. Ontzettend lieve en gastvrije Australische zeilers. Op de SharkieSeychellen hebben we heel wat uurtjes doorgebracht met Mark. Leuk was het weerzien in Richardsbay weken geleden.

Aangezien onze keerkoppeling ons nog in Richardsbay houdt, het duurt zeker nog tot rond de jaarwisseling, moesten we afscheid nemen van Mark en Tina en hun opstapper Maureen... Onze zeilende wegen zullen elkaar niet meer kruisen. Jammer, je weet nooit of je elkaar ooit nog zal zien. Tijdens een soort van afscheidsetentje vroeg Mark of we geen zin hadden mee te varen naar Durban. Ja..... Leuk eigenlijk wel. Ervaring opdoen langs de Afrikaanse kust én op eenMark Tina andere boot!
De tocht was best heftig, hoge golven en na een paar uur best veel wind. De aanloop naar de grote commerciële haven van Durban best spannend midden in de nacht. Met de vele grote zeeschepen die ook naar binnen varen. We ankeren in de buurt van de jachthaven om de volgende ochtend naar binnen te varen en drinken nog een aankomstbiertje.

We blijven nog 2 dagen aan boord in Durban en gaan oa naar het Zeeaquarium. Meer dan de moeite waard om te bezoeken. Het aquarium is gebouwd in een oud schip. Er zijn genoeg dingen te doen om je een hele dag te vermaken.

Zondagochtend huren we een auto om naar Richards Bay terug te rijden..... Tijd om echt afscheid te nemen van Mark, Tina en Maureen. Het werk roept weer ...... Teakdeck schuren! Maar het was even een heerlijke break!