imageimageimageimageimageimageimageimage

Full Circle Blog

De Full Circle vaart in 2017 over de Indische oceaan. Lees de avonturen van Paul & Monique en hun gasten.
Monique heeft zijn/haar biografie nog niet ingesteld

Splashen!

Zo noemen de Engelsen het weer tewaterlaten van de boot! Prima uitdrukking toch?
Hoera, de Full Circle drijft weer! Vanmorgen vroeg kwam de enorme kraan al aangereden. De stroppen erom en zo Full circle in de stroppenkon ze van de steunen af. Nog even de plekken waar de steunen zaten voorzien van een paar lagen anti fouling. Dan is het een geluk dat het hier zo warm is. De verf droogt zo! Dus hop nog een paar lagen!
Het ging als een geoliede machine. 3 kleine mannetjes en een enorme kraan! Binnen een mum van tijd dreef ze weer! Een klein stukje varen, naar de steiger want klaar met klussen zijn we nog niet!
De afgelopen 10 dagen hebben we knetterhard gewerkt. Kleine mannetjes en grote kranenDe hull weer voorzien van verschillende lagen anti fouling, de romp gepoetst( voel het nog in mijn armen en schouders)! Zwemplateau van nieuw hout voorzien, nieuwe kikkers, anker winch geserviced. Dit is een greep uit de klussen die we hebben gedaan. Maandag varen we Rebak Marina naar een andere haven waar we 6 nieuwe accu's aan boord krijgen. En dan hebben we de rest van de week om alles binnen weer in orde te krijgen. En dan vanzelfsprekend nog een dagje boodschappen doen. Zaterdag stappen de eerste gasten weer op!
De laatste maandjes in Thailand en dan weer verder..... We hebben trouwens nog 2 plaatsen op een mooie tweeweekse trip van Phuket naar Langkawi. Oudejaarsdag opstappen en afstappen op zaterdag 14 januari. Voor onze trouwe blog lezers hebben we een speciale prijs! Informeer er naar..... En ontsnap aan de kou en begin 2017 goed!

1581 Hits

Back on the boat

Het werd wel weer tijd voor een blog. De Full Circle vriendendag ligt alweer anderhalve maand achter ons en Toolsdat was het laatste bericht!
Ondertussen zijn we druk aan het klussen aan de Full Circle. Tijdens ons verblijf in Nederland is de kraan gerepareerd en hebben bevriende zeilers een oogje in het zeil gehouden toen ze door de marina staff op het droge is gezet. Altijd jammer als je er zelf niet bij bent. Dan hadden we niet iedere dag zo ver hoeven lopen. We staan namelijk helemaal aan het eind van de werf. En dat is best ver. Zekers als je hoge nood hebt....... (De toiletten aan boord kunnen we vanzelfsprekend niet gebruiken). Maar het heeft ook zijn voordelen. Er komen geen mensen langs gewandeld, dus we zijn niet snel afgeleid en hoeven ook niet veel social talk te doen tijdens het klussen. En we kunnen de overtollige kilootjes van al het lekkere eten in Nederland er weer af lopen!

Het was weer heerlijk in Nederland. Veel familie en bekenden gezien. Overal waren we weer van harte welkom. We hebben het een ieder wel gezegd, maar we zijn blij met zulke fijne familie en vrienden om ons heen. Paul maakt het zwemplateauNomaden als we zijn, hebben we toch iedere keer weer een slaapplaats nodig!
We konden bij de bull uitreiking van Marieke zijn. Zij heeft haar tweede master gehaald. Cum laude...Chapeau!
Er zijn ook minder leuke dingen gebeurd. Het zat er al tijden aan te komen. Waarschijnlijk heeft ze gewacht tot wij er waren. Een week nadat we in Nederland kwamen is Paul zijn moeder overleden. We hebben haar nog verschillende malen gezien en gesproken.
Haar lichaam was op en zelf had ze er ook niet veel zin meer in. Op 90 jarige leeftijd is ze rustig ingeslapen. Op zich een zeer respectabele leeftijd, maar het blijft toch je moeder. Maar heel fijn dat we er bij konden zijn en niet halsoverkop naar Nederland moesten.

Door omstandigheden konden we onze geplande vlucht 2 weken geleden niet halen en zijn we verlaat naar Maleisië vertrokken. Qua weer helemaal goed. Het heeft de afgelopen 2 weken heel erg veel geregend. Dus hadden we weinig kunnen uitrichten. Nu is het prachtig weer. Wel weer wennen aan de warmte.....pffft. Maar we kunnen prima doorwerken om de Full Circle op tijd klaar te krijgen. Ondertussen zet de overgang van het regenseizoen naar het 'goede seizoen' zich weer in. Het wordt drukker in de marina en ook op de werf wordt aardig geklust.

Ik brei maar weer een eind aan deze blog dan kan ik weer verder aan de klus.....
1470 Hits

FULL CIRCLE VRIENDENDAG

Lieve Full Circle Fans!

VriendendagFCGister heeft de 2e Full Circle Vriendendag plaatsgevonden. Dit keer in FC QuizBennekom op een prachtige lokatie. Bij Hermonde, academy voor managers, en een bijzondere vergaderlokatie midden in de bossen.

Heerlijk om onze Full Circle vrienden weer te zien en te spreken. Oude & Nieuwe vrienden. Jonge & Oudere vrienden. Sommige mensen hadden we 4 jaar De Winnaarsniet gezien. Met ons ‘Matrozenteam’ verliep de hele dag op rolletjes. Net als op de boot werd iedereen ontvangen met de befaamde  ‘Full Circle Rumpunch’.  De stemming zat er dus al snel in. Verder was er een nieuwe folder, een Full Circle quiz en de presentatie van de film “5 jaar onderweg” (binnenkort op we website!).

Matrozen ShirtsDe FC Quiz had grote belangstelling. Er werd flink gepuzzeld. De blogs werden herlezen, de FC crew werd uitgehoord (maar die liet niks los!). Vele inzendingen hadden de combinatie van de foto bij de locatie goed! Complimenten! Jullie lezen de blogs van de Full Circle goed! Dat betekende dus dat we de open vraag nodig hadden om de winnaar aan te wijzen. Met de vraag “Hoeveel Nautische Zeemijlen heeft de Full Circle tot nu toe afgelegd zaten Elly & Carool het dichtst bij de juiste afstand. De Full Circle heeft tot nu toe 34.576 NM afgelegd. Hun atwoord was 36.500 NM.

Van Harte Gefeliciteerd Carool en Elly! Geen idee hoe de dames de reis gaan invullen....... het is een zeilreis voor 1 persoon voor 1 Entreeweek....

Hermonde crew
Famous Rumpunch

2236 Hits
0 reacties

Koop een boot, werk je dood......

Langkawi, Rebak Marina , 31 augustus 2016

De Full Circle ligt aan de steiger van Marina Rebak. Ja, je weet wel die van de kraan. We zien nog steeds geen actie bij de kraan. Het schijnt een soort van politieke situatie te zijn. De marina is een onderdeel van een resort, daardoor kunnen wij heerlijk zwemmen in een prachtig zwembad, met een bar. We krijgen Schuren schurenzelfs handdoeken voor bij het zwembad. Ook op de consumpties en het eten krijgen we een flinke korting. Maar ja, wij hebben toch liever een werkende kraan die ons uit het water hijst! Maar absoluut geen zicht op een datum en er komen steeds meer boten die erin of eruit willen.

Maar we hebben genoeg te doen hoor. Daar niet van. Ondertussen hebben we het rooster wat in de kuip ligt flink onder handen genomen. De ingang van de Full Circle is weer voorzien van een mooie verflaag! Ziet er prachtig uit. Paul loopt nu de hele tijd heen en weer met planken, terwijl ik dit zit te schrijven. We gaan nieuwe accu’s kopen en meteen de capaciteit uitbreiden. 2 accu’s meer, maar daar moeten we ruimte voor maken en een goede bak maken waar deze in komen te staan, mochten ze eventueel gaan lekken..... En zoals je weet hebben we geen rechte wanden in de boot. Dus het is passen en meten. De huidige accu’s zijn niet heel slecht, wel ruim 5 jaar oud! Maar op de route die we komend jaar gaan varen zijn deze heel moeilijk, zo niet te verkrijgen. En zonder goed werkende accu’s ben je redelijk in de aap gelogeerd. En dan moeten ze ook nog de juiste afmetingen hebben. Dat is ongeveer net zoiets als een speld in een hooiberg zoeken. En laten we hier op Langkawi nu net de juiste maat accu’s vinden! Het bijbootje wordt ook gerenoveerd. Na 5 jaar mag er wel eens iets aan gerepareerd worden. Het brengt ons toch overal maar naar toe waar we aan de wal willen.

Nieuw likje verfGister hebben we al lopen sjouwen met een nieuwe startaccu. Jemig wat zijn die dingen zwaar. Gelijk allerlei verf en epoxy spullen gehaald. En bevoorraden voor een week. Dan kunnen we weer voorruit. En weet je wat nu het allerbeste is? We hebben hier een airco kunnen huren! Slapen doen we dus weer ónder het lakentje in plaats van er óp en bij het schrijven van deze blog heb ik net geen kippenvel! En bij Paul staat bij het klussen ín de boot het zweet niet op zijn rug!

Volgend jaar gaan we weer hele afstanden zeilen. Betekent; goed bevoorraden voordat we uit Azie vertrekken. We zijn nu dus al aan net nadenken over van alles wat we mee willen nemen. En lijsten daarvoor aan het maken. Zodat we niets vergeten. Er zit zelfs een stuk tussen waar we moeten bevoorraden voor 6 weken! Op Chagos, een prachtig atol is niets! Bedoel natuurlijk een winkel. De natuur en de onderwaterwereld moet er schitterend zijn.

Vanzelfsprekend zijn we ook aan het aftellen om naar Nederland te komen. Heerlijk om iedereen weer te zien. Op de Full CircleNieuw Accu capaciteit Vriendendag wordt het al aardig druk! We hebben er zin in. Binnenkort ook nog een nieuwsbrief eruit. We hebben het er maar druk mee en eigenlijk bijna geen tijd om van dat mooie zwembad te genieten hier!

Ondertussen is het 9 september en zijn we volgende week al in Nederland. Afgelopen week weer heel wat klussen van de lijst kunnen schrappen. Nog een paar lakklussen en dan gaan we zondag opruimen en schoonmaken. Ben blij dat we even goed op kunnen ruimen. Je wordt wel iebel als je nergens een plekje hebt waar het geen zooi is! Maar het is voor een goed doel en het wordt moooooi.

1577 Hits
0 reacties

Soms zit het mee.... Soms zit het.....

Ja, het is wel een beetje afgezaagde titel! Maar de afgelopen week hebben we dit vaak gedacht! Meevaller: Te beginnen met Potdekselzoals beloofd; de Potdeksel! De klus is geklaard en het is werkelijk prachtig geworden! Kijk maar op bijgaande foto! We zagen er eerlijk gezegd wel een beetje tegenop. Geen idee of de Thaise werklui goed werk zouden leveren. Zouden we het redden in de tijd die we ervoor hadden gepland? Maar we zijn dik tevreden!

Tegenvaller: waren de kikkers, enorme joekels van dingen om de boot aan af te meren. Deze zijn van aluminium en blijken zwaar gecorrodeerd te zijn aan de onderkant.  We hebben ze nog maar even teruggeplaatst. Maar we hebben een ‘roestvrijstaal mannetje’ in Rebak Marina, Frederick, die de kikkers voor ons gaat namaken met nog wat andere zaken die we niet terug willen plaatsen maar willen vernieuwen.

Meevaller:  onze creatieve Thom heeft voor ons ‘even snel’ een nieuw ontwerp gemaakt  voor op onze nieuwe T-Shirts die we meenemen naar Nederland. We hebben een prima adresje gevonden die deze shirts van mooie kwaliteit voor ons in zeer korte tijd heeft bedrukt. Kom naar de Full Circle Vriendendag op 2 oktober in Bennekom (even aanmelden via contactformulier)  en koop zo’n prachtig exemplaar voor een aantrekkelijk prijsje(zie foto).  En Thom..... dank voor je snelle actie!

Full Circle T ShirtDe allergrootste tegenvaller was dat we maar geen bericht kregen van de Marina waar de Full Circle het water uit gaat als we naar Nederland komen. Ja, dat was trouwens ook een meevaller. De (bijna) goedkoopste tickets van Kuala Lumpur naar Amsterdam waren met de KLM! Snelste verbinding! Maar verderbordurend op de Marina;  na 3 e-mails  wanneer de Haul Out zou kunnen plaatsvinden, eindelijk bericht: De Full Circle kán helemaal niet uit het water! De kraan is defect.  Ze hebben geen idee wanneer deze weer in service is. Maar dan zal eerst de wachtlijst weggewerkt moeten worden! Daar gaat onze mooie planning. Je ziet je kan het zo goed regelen. Maar er kan van alles gebeuren. Inshalla! Gelukkig zijn er genoeg klussen die we kunnen doen zonder dat de Full Cirle droog staat. Maar hopen dat we net voor dat we naar Nederland nog uit het water kunnen (waarschijnlijk niet) en anders zodra we terug komen. En dan heel hard aan de slag!

Er zitten nieuwe huiken om de zeilen. Een prima adresje op Phuket. Meevaller. Een Kiwi die al jaren zijn bedrijf bij Boot Lagoon heeft. Hij heeft prachtig werk geleverd en prima service. Over service gesproken..... Voor ons vertrek hebben we voor echt duizenden euro’s geld geinvesteerd in Raymarine apparatuur. Onder andere 2 plotters (soort van grote Tom-Tom’s, maar dan voor op het water,  C90W en C120W). We zijn redelijk tevreden over deze apparaten. Al vallen ze tijdens een dag zeilen vaak een paar keer uit. Starten wel vanzelf weer op. Maar toch verwacht je dit niet. Dat terzijde. Maar over de service van Raymarine zijn we niet tevreden, tegenvaller dus. RaymarineEr zit een soort van navigatieknop op die al voor de 2e keer in 5 jaar uit elkaar valt. We kunnen nieuwe kopen voor ruim 30 euro per stuk, dan kunnen we er weer een tijdje tegen aan. Waarschijnlijk weer maar 2 jaar. Bij apparaten die zo duur zijn verwacht je dit toch niet? Denk gewoon slecht materiaal. Dit kan 1 x gebeuren, maar 2 x in 5 jaar en bij beide plotters!! We hebben er ook nog één binnen staan. Terwijl ze aan weer en wind mogen worden blootgesteld staan ze bij ons binnen en onder de kap en als we niet zeilen ligt deze ook binnen. Anders zouden ze waarschijnlijk maar 1 jaar meegaan! Vooral Paul kan echt ontzettend boos worden over dit soort zaken. Fabrikanten, A-merken die geen verantwoording nemen voor slechte spullen. Enfin je moet er maar mee leren leven. Er zijn ergere dingen.....

Mijn zus is ziek. Maar we komen heel snel naar huis Els. Je bent sterk. Hou je goed en tot gauw.

Eergister bereikte ons ook het zeer droevige bericht dat een bevriende zeiler, en tevens ook ex collega schipper van de Zeezeilers van Paul is overleden. We wisten dat hij ernstig ziek was. Hij heeft samen met Anya een prachtige reis gemaakt, ondanks zijn ziekte. We hebben hen afgelopen jaar een aantal keer gezien in Maleisie en Ben AnyaThailand. Ze hebben nog een serenade gebracht met Paul zijn verjaardag! Ze hebben de Giggles op de vrachtboot naar de Middelandse Zee gebracht. Ze hoopten daar nog een poos te kunnen zeilen. Maar helaas moesten ze hun reis afbreken omdat hij hard achteruit ging. Maar dat het zo snel ging heeft iedereen verrast! Anya maakte een mooi filmpje van hun reis. Met als titel. LEVEN IS HET MEERVOUD VAN LEF!

We wensen Anya en familie van Ben heel veel sterkte met de leegte die hij achterlaat!

2468 Hits
0 reacties

Firma Klus & ZO, potdeksel zit er bijna op...

Wauw wat een enorme klus!

De vakmanMaar wat wordt het mooi. Omdat het hout hier goedkoper is dan in Nederland Sikaflexenen zeker het loon van de klusjesmannen, hebben we besloten hier in Thailand de klus aan de potdeksel te doen.

Wat een werk. Je realiseert je niet wat er allemaal op de rand van de boot staat. Het voorstag zit eraan vast. De reling, allerlei beslag, draadjes van verlichting en de GPS gaan er door en wat denk je van de bolders? Dat moet er allemaal af. Maar hoe meer je je boot dan af als er geen bolders op je boot zitten?

Paul is niet voor een gat te vangen. We hebben enorm sterke lieren op de boot, echt van die hele grote jongens, die je tegenwoordig niet meer op ons formaat boot ziet. De ankerlier heeft een kaapstander, waar we de voorlijnen over kunnen leggen. We hebben een beschutte plek in de Marina (Yacht Haven) uitgezocht. We liggen dus goed vast.

De verbindingen mooi makenHet verwijderen van de potdeksel hebben we zoveel mogelijk zelf gedaan. Maar moet voorzichtig gebeuren omdat de oude delen worden nagemaakt!

Pfffft... Sommige delen gaan er redelijk makkelijk af, maar er zijn stukken waar we nóg erger door gaan zweten dan we al doen! We zijn blij met elk wolkje aan de lucht. Dat scheelt echt in de warmte. Het eerste wat de Thaise mannetjes dan ook doen voordat ze iedere dag beginnen is een tentje bouwen tegen de Paul zijn klemmen werken goedzon! Ondertussen liggen we 2 weken in de haven en is de klus bijna klaar. Al het hout zit erop. Nu de afwerking nog! Met een dag of 2-3 moet het klaar zijn. Maar je weet nooit met de regen in dit seizoen hier. Bij het schrijven van deze blog klettert de regen uit de lucht. Maar vandaag is het zondag en wordt er niet geklust.

Wat een verschil met de oude potdeksel. Prachtig hout. Als het net zolang meegaat als het oude hout, kunnen we er voorlopig tegenaan. Hierbij wat foto's van de vorderingen van de klus. Ik beloof nog een. Mooie foto als het helemaal klaar is!

Het is ondertussen maandag en er is veel werk verzet vandaag! Er resten nog wat afwerkingsklussen. De verbindingen tussen de diverse houtdelen. Er liepen wel 6 mensen op de boot. Afplakken, sikaflexen, schoonmaken....... Morgen alles weer terugplaatsen? Nog 1 dag?

1635 Hits

Mens, ga toch koken!

Geen wifi, geen airco, geen tv, maximaal 1400 liter water voor een week. Op weg naar het einde van de wereld? Een Onthaastensurvivaltocht in de Ardennen? We kozen voor een week Spartaanse vrijheid op de Full Circle. Een week lang zeilen langs de prachtige Lekker relaxtThaise kust ter hoogte van Phuket. Spartaans is een understatement als je verslaafd bent aan je telefoon, Ipad of je buurvrouw want zeilen met Paul en Monique betekent een week lang een heerlijk ontbijt, ’s avonds een frisse gin tonic terwijl Monique van verse ingrediënten een heerlijke maaltijd maakt in de snikhete kombuis. De legendarische woorden van wijlen een oud-politicus dienden zich als vanzelf aan: “Mens ga toch koken”, heerlijk die overzichtelijke rolverdeling ;-). Als je eenmaal de stap hebt genomen om je kantoorpak te verruilen voor je zwembroek en je schoenen voor je slippers, dan breekt er een tijd aan waarin de clichés niet Arien in gedachtenworden geschuwd: de wind door je haren, een frisse tropische stortbui tijdens het zeilen, een duik in het water vanaf de boot en turen naar de visarenden die er opvallend lang over doen voordat ze een visje naar hun smaak hebben gevonden. Nooit geweten dat je op zee zoveel mooie vlinders tegenkomt. Een Vers fruit Hapjevriendin vertelde mij ooit dat als er een vlinder om je heen vliegt er een verandering op komst is. Met de wind uit alle hoeken en het onvoorspelbare weer was dat ook zeker het geval. Zeilen is afstand nemen, zeemijlen uit de kust verwijderd, weg van alle drukte en hectiek. Tijd en ruimte om Paul en Monique te assisteren bij het zeilen of, liggend op het dek, te staren naar de sterrenhemel, die bij het vorderen van de avond steeds meer van zichzelf prijs durft te geven. Weg van alle communicatiemiddelen, uitlaatgassen en overlegagenda’s. Zeilen gaf ons deze week ruimte, om ons heen en in ons hoofd. Ruimte om nieuwe ideeën op te doen en het leven op vasteland vanuit een andere ooghoek te kunnen aanschouwen. Wij schepen zeker weer in en hopen erop dat Monique dan nog steeds in de hete kombuis aan het werk wil want wat kan die vrouw toch koken!

1814 Hits

Hallberg Nassi

400 gram gekookte rijst

1 ui - fijngesneden

1 knoflook - fijngesneden

2 paprika's - fijngesneden

champignons - fijngegesneden

sambal - ketjap - djahe (gemberwortel)

eieren

kroepoek

1. Bak de ui en knoflook in een wokpan met wat olie

2. Voeg de paprika toe en laat deze zacht worden

3. Voeg dan de champignons toe en later de prei

4. Nassi op smaak brengen met sambal, ketjap en Djahe

5. Serveren met een spiegelei en kroepoek

6. Natuurlijk ook altijd lekker om er wat pindasaus bij te maken!

1576 Hits

Walvisbommetje

1331 Hits

Van de Firma Klus & Zo

Het vaarseizoen van de de Full Circle is afgesloten met een reis met jongelui. 3 twintigers, Annemarije, Iris Anne en RemRemco en Iris stapten afgelopen zondag weer af in Phuket. Na een heerlijk weekje varen tussen de Thaise eilanden. De Full Circle ligt dit keer niet voor anker bij Yacht Haven, maar ín de Marina. Michel en Corine Kortstra hielden vakantie 'in de buurt' en kwamen ook nog voor een bliksembezoek langs op zaterdagavond. Altijd goed voor een paar heerlijke, gezellige uurtjes! Zondag vroeg in de morgen vertrokken ze weer naar hun volgende bestemming.

Gelijk zijn wij met één van de grootste klussen van deze periode is begonnen; het vervangen van de potdeksel. Potdeksel? Zullen velen denken, wat is dat dan? Dat is de brede houten rand rondom de boot (zie foto). Ach, hij had nog wat jaartjes mee gekund. Maar aangezien het teak hier goedkoper is dan in Nederland en ook het loon van de werkmannetjes hebben we besloten de klus hier aan te pakken.

Gezellig met Miez en CorOp zondag meteen aan de slag met het verwijderen van de rand. Dat moetenPotdeksel we zelf kunnen. Een bereklus! Die heb je er niet 1,2,3 af. Zit er al meer dan 30 jaar op! Naast me hoor ik regelmatig gemopper.... Werken in deze hitte is een uitdaging! Na 1 dag hebben we de bakboordzijde bijna kaal. 's Maandags de stuurboordzijde. Met het verwijderen van het gedeelte onder het voorstag hebben we hulp nodig. Nu tijd voor andere klussen terwijl de nieuwe delen in de werkplaats worden gemaakt. Gister hebben daar we even om een hoekje gekeken. Het hout ziet er prachtig uit. Volgende week worden de delen weer geplaatst...... Wordt vervolgd!

De Full Circle komt weer in de vaart vanaf begin december. We blijven nog in Thailand en Maleisië tot eind februari. Overweeg je een zeilvakantie in dit afwisselende en mooie gebied? Kijk op de planning. We hebben nog een paar weken beschikbaar! Lekker naar de Thaise zon in de winter!

1722 Hits
0 reacties

Reizen in het land van de Tatami, Onigiri, Shinkansen & Ryokan (laatste deel)

Het laatste deel van onze reis speelt zich af op Kyushu. We razen weer met enorme Shinkansensnelheden richting zuiden. Halverwege Kyushu remt de Shinkansen af en gaat langzamer verder. Wij denken dat het te maken heeft met aardbeving die niet zo lang geleden heeft plaatsgevonden op Kyushu. Als we kijken zien we ook vele huizen met blauwe dekzeilen over hun dak. In de buurt van Mount Aso.

Lekker treinen met zijn allenJapan is een heel langgerekt land, waardoor er best veel verschil in temperatuur is. In Hokkaido waren we eigenlijk een beetje  te dun gekleed. Hier op Kyushu is  de temperatuur prima. Alleen de weergoden hebben het minder met ons voor. Er wordt de hele dag regen voorspeld. Ja wat zullen we dan gaan doen? Een bezoek aan de 'onsen' staat nog op ons verlanglijstje. We informeren aan de receptie van het hotel. We merken dat verder weg bij de grote steden, de mensen minder goed Engels spreken. Minder plattegronden in het Engels en ook de bewegwijzering wordt anders. Maar we komen eruit en stappen in een taxi die ons naar de onsen brengt. Bijna iedereen in Japan gaat regelmatig naar de onsen. Een onsen is een soort van public bad, in de buurt van een geiser of een natuurlijke bron. Het schijnt goed voor je huid en je gezondheid te zijn. Ook het nemen van een bad gebeurd met rituelen. Gelukkig ben ik er al een paar keer geweest en weet hoe het weekt. De mannen en de vrouwen badderen gescheiden. We voelen ons helemaal schoon en fris als we uitgebadderd zijn.enthousiaste suporters bij baseball

Voor de volgende dag was er geen regen voorspeld maar het ziet er toch een beetje 'drizzelig' uit. Er is een spoorlijntje naar het zuiden. De kust daar is prachtig, dus we treinen weer een dagje. We hebben zoveel geluk, als het treintje het station komt binnenrollen blijkt het een heel bijzondere trein te zijn. Helemaal van hout. De Umisachi Yamasachi. Hij rijdt maar 1 x op die dag, dus we hebben echt mazzel.
De stewardessen komen komen langs met koffie en andere verfrissingen. We maken foto's met speciale conductricehoedjes en machinistpetjes op. Er zit zelfs een crew aan boord van een reisprogramma uit Hong Kong die ons interviewt. Kortom we genieten van de Speciale treintjeambiance, maar vooral van de prachtige omgeving. Onderweg wordt nog een stop gemaakt waar we lokale lekkernijen kunnen kopen en op de foto mogen met een soort van oud-Japanse krijgers. We hebben (weer) een top dag!

Verkoopstertje bij baseballAan alles komt een eind dus ook aan ons verblijf in Japan. We vliegen terug naar Kuala Lumpur vanuit Fukuoka, de hoofdstad van Kyushu. We hebben nog 1 ding op het lijstje staan, wat we nog willen doen......
Een Japanse Baseball wedstrijd bijwonen! En ook dat lukt. Op dinsdagavond speelt de baseball club van Fukuoka, de Fukuoka Hawks thuis. Het is een spektakel! Niet te beschrijven zo leuk! Met veel aanmoedigen, zingen en een ritueel met ballonnen in de 7e inning. Het is echt helemaal te gek. Moet iedereen doen die naar Japan gaat! De overwinning wordt gevierd met vuurwerk in het prachtige stadion. Een geweldige afsluiting van een geweldige vakantie.

We eten nog een hapje bij een van de foodstalls en proosten een laatste keer op deze supervakantie in dit bijzondere land. Japan is echt geweldig! Sjaak en Anja het was super gezellig met jullie!

1395 Hits
0 reacties

Reizen in het land van Tatami, Onigiri, Shinkansen & Ryokan (deel 4)

Het ritje met de cable car van Koyasan weer naar 'beneden' blijft een feestje! Het is zo steil! We vervolgen onze origami kraanvogelsweg weer naar Osaka waar we onze bagage weer uit de lockers halen. Handig deze enorme lockers waar je grote stukken in kan bewaren. Scheelt een heleboel gesjouw. We hoppen weer op de Shinkansen voor een 'klein stukje' naar Hiroshima.

Verleden week zagen we nog beelden van Hiroshima omdat de G7 daar werd gehouden. En nu staan we er zelf!
We wandelen door het Peace Park en beginnen met het museum. Het geeft een goed beeld van  de afschuwelijke gebeurtenis in 1945. De atoombom die op deze stad is gegooid. Om niet teveel te hoeven missen wandelen we door het museum met een audio apparaatje. Het is eigenlijk zo afschuwelijk wat mensen elkaar aan kunnen doen! Onvoorstelbaar! Een horloge dat precies stil is blijven staan om 08.15, toen de bom Japanse Lockersviel. Kledingstukken en allerlei attributen waaraan men dacht te herleiden dat deze van hun geliefden waren. Van veel mensen is niet meer terug gevonden.
Indrukwekkend is het verhaal van Sadako Sasaki. Zij had de ramp overleefd maar overleed op 25 oktober 1955 op 11 jarige leeftijd aan leukemie door de straling. Zij had de hoop dat als ze 1000 origami kraanvogels zou vouwen, ze niet zou overlijden. Helaas heeft ze dit aantal niet gehaald. Er is een monument voor haar opgericht. Duizenden kinderen vouwen nog steeds kraanvogels om deze te brengen of op te sturen naar Hiroshima. Wij waren getuige van een groep schoolkinderen die een toespraak hielden, een mooi lied zongen en vervolgens ceremonieel een hele grote sliert met kraanvogels naar het monument brachten. Kippenvel.....
Het park is mooi aangelegd met als eye catcher de A-bomb dome. Dit is het enige gebouw wat is blijven staan Adomeen doet herinneren aan die verschrikkelijke dag, 6 augustus '45. Het lijkt wel of iedereen die door het park loopt nóg stiller is dan normaal.

Hiroshima is tegenwoordig een moderne stad. Met prachtige winkels en leuke restaurantjes. Het lukt ons trouwens om een hele hippe kroeg te vinden met een terras. Okonomiyaki (Japanse pannekoek) is trouwens een gerecht uit deze streek. Dus dat staat op het menu voor diner. We Horlogekruipen onder een gordijntje door in een klein restaurantje met een soort van kleuterstoeltjes. Vinden wij...,. Japanners zijn gewoon wat kleiner uitgevallen dan wij westerlingen. Ook hier hebben we weer het gevoel dat we wat langer hadden willen blijven. Maar wij Shinkansen addicts hebben bedacht dat we ook het zuiden van Japan willen zien. Dus op naar Kagoshima!
1706 Hits
0 reacties

Reizen in het land van de Tatami, Onigiri, Shinkansen & Ryokan (deel 3)

We hebben al heel wat kilometers in de benen en die voelen ook best stram aan. Eigenlijk hebben we wel zin in een rustig(er) dagje. We zijn alle vier zeer onder de indruk en eigenlijk wel dol op de Shinkansen. Paul komt met het lumineuze idee om naar Hokkaido te gaan, Hotel Jokurahet meest noordelijke eiland van Japan. We hebben eigenlijk mazzel want het traject naar Hokkaido is net pas geopend. In maart dit jaar! De Shinkansen rijdt tot Hakodate, een vriendelijke havenplaats. Eigenlijk voelt het wel een beetje bespottelijk om 8 a 9 uur voor de lol in de trein te gaan zitten. Maar het zijn zulke mooie treinen en ze gaan zo hard! En we hebben natuurlijk de Japan Railpass! Jammer dat een groot gedeelte van de route ondergronds is of door tunnels, zodat we niet de hele tijd kunnen genieten van het mooie landschap. We gaan door een tunnel van wel 58 km, een groot gedeelte ligt onder water, deze tunnel verbind Honshu met Hokkaido. Toevallig lezen we die week in de krant Paul en zijn kacheltjedat dit niet meer de langste tunnel ter wereld is. De Japanners moeten het stokje overdragen aan de Zwitsers vanwege de nieuwe Gotthardtunnel.

Ochtend ceremonie koyasanEigenlijk is het jammer dat we maar 1 nachtje in Hakodate blijven... We hebben zo'n geweldig pensionnetje gevonden! Eén van de leukste overnachtingen die we hebben gemaakt. De eigenaren van Hotel Jokura zijn zo gastvrij! Bij het inchecken moeten onze namen spellen. Later blijkt dat we allemaal een set chopsticks krijgen met onze namen erop met een leuke foto erbij. De kamers zijn prima. We voelen ons er helemaal thuis, niet in de laatste plaats omdat ze er een houtkacheltje hebben staan die we in Harlingen ook hadden! Good old times! We worden met de auto bij een sushi restaurant afgezet nadat onze host ons eerst de highlights van Hakodate heeft laten zien. We genieten van de sushi's die op een lopend bandje voorbij komen. Als we sake bestellen wordt er een ritueel opgevoerd waarbij er hard wordt geroepen! Haha.... heel grappig. We bestellen er 'voor de lol' nog één!
Na een heerlijk Japans ontbijt mmmmmm ..... in het hotelletje lopen we weer langs de haven naar het station. Cable car bij koyasanEcht jammer dat we hier niet langer konden blijven. Maar we hebben de volgende nacht de enige overnachting die we lang vooraf geboekt hebben!

En deze is bij de monniken op Koyasan. Koyasan is een berg in de prefecture Eten bij de monniken(provincie) Wakayama. Via Osaka (waar we onze bagage in een locker stoppen) nemen we het boemeltje naar Koyasan. Het laatste stukje gaat met een heel steil kabelbaantje. Op Mount Koya staan meer dan honderd tempels (vroeger nog veel meer). Het is een bijzondere plek waar je de mogelijk hebt om in een tempel te overnachten. Vanzelfsprekend weer op de traditionele manier (tatami & futon) met uitzicht op een mooie tuin. We wandelen over de begraafplaats De grootste begraafplaats van japanOkunoin, het is de grootste begraafplaats van Japan en heel bijzonder als je hier wordt begraven. Boven dien is hier het mausoleum van Kukai, de stichter van het Shingon Buddhisme.  's Avonds na het eten lopen we er nog een keer heen. Dan is het zo mooi verlicht. Voor het avondeten verkleden we ons in een jukata (katoenen kimono) en proberen zo goed en kwaad als het gaat op de tatami onze overheerlijk vegetarische maaltijd te eten. Je moet er wel wat voor over hebben, beetje kramp in je benen, maar het is wel heel bijzonder! We zijn helemaal zen! Heel vroeg de volgende ochtend wonen we het ochtendceremonie bij. Het voelt zo ver weg van onze westerse wereld. Het is echt een aanrader mocht je ooit de plannen hebben om naar Japan te gaan.

1472 Hits
0 reacties

Reizen in het land van de Tatami, Onigiri, Shinkansen & Ryokan (deel 2)

We verlaten de miljoenenstad Tokyo en verruilen de drukke omgeving voor prachtige natuur. We moeten we Hertjes van Naraeen poosje reizen met diverse treinen en het laatste stukje met de bus. Maar we zijn in het bezit van een Japan Railpass en kunnen met deze kaart op al het JR openbaar vervoer inclusief de Shinkansen die met 300 KM door Japan

Pas op voor berenDe Kiso Vallei is prachtig, het ligt in de Japanse Alpen overal waar je kijkt is het groen. De lokale bus brengt ons het laatste stukje naar Magome waar we een Minshuku (Japanse herberg) hebben geboekt. Magome evenals Tsumago zijn oude poststadjes. In het Edo tijdperk was Nakasendo de oude verbindingsweg tussen Edo en Kyoto. De stadjes fungeerden als pleister
plaatsen voor vermoeide reizigers. Het oorspronkelijke karakter is goed bewaard gebleven!
We slapen weer op een tatami. Er liggen yukata's (katoenen kimono's) voor ons klaar. Heerlijk om die aan te trekken na een verkwikkende douche. We wandelen door het dorp met uitzicht op de bergen en verkennen alvast waar de route begint die we morgen gaan lopen.
Om half 7 staat er een verrukkelijk Japans dinner voor ons klaar. Een blad met allemaal kleine bakjes en schaaltjes met de heerlijkste hapjes erop. We houden onze uitspraak:" Je eet je stokjes erbij op", er maar in.

Na een uitgebreid Japans ontbijt hiken we van Magome naar Tsumago. Een afwisselende trail met op vele Bijbeppen met Naruse sanplekken een bel. Deze is om de beren af te schrikken. Je zou er maar een vinden op je pad! Halverwege is er een rustplaats. Een zeer vriendelijke Japanner voorziet iedereen die hier wandelt van thee met wat lekkers. Je mag iets doneren maar het is niet verplicht. Wij hebben gelukkig flink wat Hollandse souvenirs mee. Waar we vele Japanners blij mee maken! Hij is blij met zijn Delfsblauwe klompjes (made in China).
Tsumago is toeristisch maar op een leuke manier. De Japanse schoolkinderen in uniform kom je echt overal tegen.

Lijkt wel dagboek van een geishaEn zeker in Kyoto, onze volgende stad op het programma. Voor de 1e avond heb ik gelijk een afspraak kunnen maken met Naruse-San, een oud collega van het Okura, die ondertussen general manager is van Okura Kyoto. Tegenwoordig een druk bezet man. Dus ik ben heel blij dat het op zo korte termijn gelukt is hem te zien. Met Japanners erbij kom je toch in andere restaurants terecht. We eten heerlijke sashimi en andere delicatessen, drinken sake en proberen ook nu de verloren jaren een beetje bij te praten.
Voor Kyoto hebben we 4 dagen ingepland. Uiteindelijk boeken we nog een nachtje bij omdat er zóveel te zien is hier. Bovendien doen we ook het uitstapje naar Nara vanuit Kyoto. Bij de Airbnb die we hebben geboekt hebben we fietsen! Kyoto is prachtig om met de fiets te doen. Het is vlak, ligt tussen de bergen in en de afstanden zijn niet al te groot, maar wel te groot om wandelend te doen.
In Kyoto staan zoveel tempels, velen staan op de lijst van UNESCO. We kiezen Dagje met aurynde must-sees en vergapen ons oa. aan de prachtige bouwwerken. Ginjakuji en de Kingakuji tempel ( zilveren en de gouden tempel). Een bezoekje aan Gion, het Geisha district. Met Auryn, een zoon van goede vrienden die in Osaka studeert, gaan we naar de Fusimi Inari tempel ( bekend uit de film Half opgegeten kaart'Dagboek van een Geisha') en het bamboebos. Kyoto is echt prachtig. We hadden hier wel 2 weken kunnen blijven......

Nara is niet al te ver van Kyoto en makkelijk op 1 dag te doen (nou ja, je moet wel een keuze maken van wat je wil zien)! We besluiten het grootste houten bouwwerk ter wereld te bekijken, de hal van de grote bronzen Buddha ( Todai Ji temple met de Daibutsuden). Het bijzondere van Nara is dat er overal hertjes Grootste houten bouwwerklopen en ze zijn vaak zo tam. Je kan op verschillende plekken speciale hertenkoekjes kopen. En dat weten ze meteen... Ze komen direct achter je aan om je er vanaf te helpen. Paul let een momentje niet op en een hert heeft zijn plattegrond in zijn bek! Het lukt ons om de plattegrond terug te pakken maar er is wel een stuk uit! Voordat we de trein weer terug nemen doen we nog een sakeproeverij. We wisten niet dat er zoveel verschillende smaken sake waren. Zelfs een sparkling variant. Wij hadden iets te vieren op 28 mei (5 jaar onderweg) en zijn door Sjaak en Anja getrakteerd op wel heel bijzonder Japans eten!
1764 Hits
0 reacties

Reizen in het land van de Tatami, Onigiri, Shinkansen & Ryokan (deel 1)

Een reis waar we al zo lang naar uit keken. En dan is het opeens zover! De Full Circle dobbert in de haven Met Sjakie en Anja in de treinLangkawi en wij pakken onze rugzak/roltas. Die heb je wel nodig in Japan. Het stikt er van de stations (eki), niet altijd met een lift of roltrap. Dus heb je dan een onhandige koffer bij je, dan sjouw je je rot op al die trappen! De periode van onze reis plannen we rondom de conferentie van Sjaak die voor zijn werk in Tokyo moet zijn. Sjaak en Anja zijn één van onze topboekers. Leuk om eens op een hele ander manier met hun te reizen vooral in dit bijzondere land.

Via Airbnb boeken vinden we betaalbare accommodatie buiten het centrum van Tokyo. Het is even reizen maar dan kunnen we meteen wennen aan het subway- en treinsysteem. Alles zo efficiënt geregeld en alles op tijd, echt op de seconde! Meteen maar beginnen met de Japanse manier van slapen, op de tatami (prachtige rieten vloermatten), daarop een futon, een soort van matrasje met een dekbedjeCandie en de chef. Japanners wonen niet groot. Het grootste gedeelte van Japan is bergachtig. Dus zijn er op vele vlakke stukken enorme steden gebouwd. Met wederom zeer efficiënt ingerichte huisjes. Het is allemaal wat kleiner dan we gewend zijn. Af en toe hebben we het gevoel van een olifant in een porseleinkast!

Seyasan Verrassend genoeg ontmoeten we een oud-collega van mij uit mijn Okura-tijd. Seya-San heeft een dagje vrij voor ons gemaakt en is onze gids! We zien een bruidspaar bij de Meji shrine, hippe jongelui bij Harajuku en een prachtige tempel in een leuke buurt (Asakusa). Het is zo'n 20 jaar geleden dat ik Seya voor het laatst heb gezien. Genoeg om over bij te kletsen. We eten een heerlijke lunch en na een biertje in de buurt van het oudste pretpark middenin Tokyo nemen we weer afscheid.

Met Candie (ook een oud collega) zwerven we de volgende dag door Tokyo. Indrukwekkend is de Hibiya crossing. De drukste oversteekplaats ter wereld. Geweldig gezicht als iedereen tegelijkertijd gaat lopen! Met de enorme video schermen en de neon reklame heb je wel het gevoel 'ik ben in Tokyo'!!! Hachiko is een hond die iedere dag zijn baasje van het station haalde. 10 jaar lang nadat zijn baasje was overleden, totdat de hond zelf overleed, zat hij iedere dag op hem te wachten bij het station. Er schijnt ook een film over te zijn gemaakt. Voor deze trouwe 4 voeter is een standbeeld opgericht! Ook van Candie nemen we weer afscheid nadat we in een Sushi eten op de vismarktsuperleuk restaurantje heerlijk hebben gegeten.

Onze laatste Tokyo-dag spenderen we op de beroemde Tsukiji vismarkt. Die moet je hebben gezien! We hebben mazzel want eind van dit jaar gaat de vismarkt verhuizen naar een andere lokatie in de Bay of Tokyo! Je kijkt je ogen uit hier. We sluiten rond 11 uur ons bezoek af met een heerlijk sushi ontbijt en voor dat we er erg in hebben staat er een biertje naast! Het is lekker, je eet er bijna je stokjes bij op!
1539 Hits

5 jaar op de FULL CIRCLE

We vieren vandaag een feestje. Je moet alles in het leven aangrijpen om een feestje van te maken! Ons feestje vieren we trouwens op een hele bijzondere plek! In Kyoto de oude hoofdstad van Japan! Bovendien zijn we in het gezelschap van hele goede vrienden! Wat hebben we dan te vieren? En hoe komen we in Japan?

Het is vandaag precies 5 jaar geleden dat we uit de Zuiderhaven van Harlingen wegvoeren met de Full Circle. In de regen, uitgezwaaid door vele vrienden en familie! Een memorabel moment! Ons avontuur tegemoet varend. Wat zou de toekomst ons brengen?

Nu 5 jaar verder zeggen we volmondig dat we de juiste keuze hebben gemaakt! We genieten nog steeds van ons varende leven. De wereld is zo mooi en er is (nog steeds) zoveel te ontdekken en te zien. Zoveel verschillende mensen uit zoveel verschillende culturen. Ieder met hun eigen verhaal. We hebben mooie vriendschappen gesloten onderweg.

imageOndertussen zijn we zo'n beetje 3/4 rond. In 2018 plannen we weer om in de Carieb aan te komen. Dan zijn we rond! Wat dan de plannen gaan worden weten we nog niet. Naar Nederland terug? Een tijd in de Carieb blijven? De kust bij Zuid en Midden Amerika ontdekken? Of nog een rondje? Geen idee! Zolang we gasten kunnen interesseren om mee te varen kunnen we door blijven varen.... Dus zeg het voort! En blijf reclame voor ons maken!

Maar wat doen we in Japan? Zoals vele weten heb ik een bijzondere band met Japan. Ik ben er in het verleden regelmatig geweest! Dit land heeft mijn hart geraakt en gestolen! In eerste instantie hadden we het plan opgevat om met de boot naar Japan te gaan. Maar door de grote afstanden, de tyfonen en de tsunami's, hebben we dat plan letterlijk laten varen.

Nu we met de Full Circle toch 'in de buurt' waren begon het weer te kriebelen. Paul was door al mijn Japan verhalen en door het lekkere eten zo nieuwsgierig geworden. Sjaak had een conferentie in Japan, Anja wilde wel met hem mee die kant op! Een mooie aanleiding om in Japan af te spreken met hun en samen een reisje te maken. Ondertussen hebben we Tokyo verlaten en zijn we 'via' een bergdorpje (Magome en Tsumago) naar Kyoto gereisd. Zowel in Tokyo als in Kyoto oude bekenden ontmoet. Een geweldig weerzien na ruim 20 jaar! Dank je wel Seya-san en Naruse-san voor het bijzondere weerzien!

Later meer over Japan, we proosten nu op 5 JAAR FULL CIRCLE SAILING!
2561 Hits

Land of the rising sun

Net zoals bij iedereen, hebben we het de laatste dag voor we op vakantie gaan druk met van alles. De Full Circle ligt keurig in Rebak Marina op Langkawi. De was is weggewerkt de hutten en badkamers schoongemaakt. De lijnen en schoten zijn mooi opgebonden en hebben nog een zoetwaterbad gehad, de koelkast is schoongemaakt en alle geopende pakjes zijn weggegeven of weggegooid.

imageWe zijn nog niet helemaal klaar met pakken, maar dat heeft alles met de temperatuur te maken. Het is hier warm en Rebak Marina is een zeer beschutte haven. Dus gaan we vanavond de laatste spulletjes pakken en zijn we er bijna klaar voor.

Op naar het land van de rijzende zon. Japan! Voor mij een heerlijk weerzien met een land waar ik heel veel van hou. Voor Paul de eerste keer. We hebben er zoveel zin in! Paul is na al mijn verhalen zo ontzettend nieuwsgierig geworden. Ik vind het zo bijzonder dat ik hem Japan kan laten zien! 🗻

Stiekem is het ook heerlijk om de boot de boot te laten en even lekker te Landrotten. Wat helemaal leuk is dat we de Pappies, onze vrienden Sjaak en Anja gaan zien en met hun gaan rondreizen. Sjaak moest toevallig in Tokio zijn voor zijn werk!

Dus hou onze blog in de gaten voor heel andere reisverhalen........🇯🇵

1352 Hits
0 reacties

Wat wij (niet) missen......

Het leven wat wij leiden is een prachtig leven, vinden wij zelf tenminste. Na bijna 5 jaar over de wereldzeeën Iris kijkt uit over zeezeilen, hebben we er nog steeds geen genoeg van. Eigenlijk is het een eenvoudig leven. De woonoppervlakte is klein. We hebben geen last van luidruchtige buren. Hebben we dat wel, dan gaan gewoon iets verderop liggen of in een andere baai. De route die we varen is voornamelijk in mooi weer. Dus de lange broeken komen alleen de kast uit als we naar Nederland gaan. Sterker nog, we hebben er beiden maar 1 aan boord, de rest ligt in Nederland! We hebben geen zorgen over auto’s vaste lasten, hypotheken en vervelende bazen. Natuurlijk gaat er op Full Circle ook wel eens iets kapot. Maar we worden steeds handiger en creatiever om zaken op te lossen. En vanzelfsprekend proberen we haar zo goed mogelijk te onderhouden. Zolang we maar gasten enthousiast kunnen maken om te zeilen in Thailand, te zeilen in Maleisie, te zeilen naar Sri Lanka, te zeilen bij de Malediven, te zeilen bij de Seychelen, te zeilen bij Madagaskar en te zeilen naar Zuid Afrika (deze tekst helpt hopelijk weer om ons beter te vinden metSaampjes genieten Google!), houden wij de Full Circle drijvend en komen we nog niet terug. Stuur vooral deze blog door naar vrienden die mogelijk enthousiast zijn voor een mooie zeilreis..... Wat wij wél missen zijn de contacten met familie en vrienden. Toen we bij Panama losgooiden duurde het 2 jaar voordat we weer voet zetten Sundowner op Koh Lipeop Nederlandse bodem. Het is heerlijk nu weer op ‘goede reisafstand’ te zijn. Iris is momenteel aan boord. Zij heeft tijd voor een langere vakantie. Ja, en eigenlijk is het ook wel heel bijzonder om een tijd lang zo dicht bij elkaar te leven. Anders dan in Nederland waar je elkaar wel regelmatiger maar minder intensief zou zien... Het is dit jaar een echt Vanderlindenjaar. Marieke en Michel komen ook een periode en ook Marjanneke heeft de stoute schoenen aangetrokken voor een Full Circle vakantie! Bijzonder toch? Ik weet niet wie er meer geniet.........

2000 Hits
0 reacties

Mooi toch? Dat zeilerswereldje.....

Met Tom en Susie van de Adina varen we na onze in 'in between guests' periode weer naar Thailand mét ons visum voor 2 maanden gescoord op Penang! We varen samen op, wat het mogelijk maakt om eens foto's te krijgen van je eigen schip onder zeil! Dat gebeurd niet vaak.

Full Circle onder zeilTom is duikinstructeur en wil ons wel meenemen voor een duik bij Koh Rok. Het is voor ons al veel te langBCD van Susiie geleden dat we doken. Onze nieuw aangeschafte duikset uit Nieuw Zeeland wordt eindelijk voor iets anders ingezet dan voor het schoonmaken van het onderwaterschip. Bovendien krijgen we een tweede trimvest van Tom en Susie, die zij op hun beurt weer van andere zeilers hadden gekregen. Mooi toch? Dat zeilerswereldje.

Tom en Susie hebben steeds wat water in de ruimte waar hun boegschroef zit. Zij zijn in Langkawi op de wal geweest en hebben een nieuwe boegschroef geplaatst, althans alleen de bracket, nog niet de motor! Eerst willen ze weten waar het water vandaan komt. Paul, kleiner van gestalte dan Tom heeft als een soort van Houdini in de kleine ruimte op Langkawi de oude boegschroef verwijderd. Er blijkt nog steeds water naar binnen te komen! Met zijn allen doen we troubleshooting en proberen we out of the box denkend het probleem te achterhalen.

We varen een stuk met zijn allen en zien dat er steeds een beetje water door de ankerkluis spoelt als de Adina een golf neemt. Dit hoort.... Maar het enige wat we kunnen bedenken is dat de kluis ergens een barst heeft en lekt. Bij inspectie blijkt een schot onder de kluis heel vochtig te zijn. Onlangs hebben Tom en Susie een dikkere laag epoxy aangebracht in de ankerkluis. Hopelijk is het euvel nu verholpen. Zou mooi zijn, zij varen dit jaar de Indische Oceaan op.

Tom is een uitstekende researcher en heeft ons al verschillende malen geholpen bij het aanvragen van de diverse benodigde papier voor Indonesië en Vanuatu. Hij is uitstekend onderlegd wat betreft astronavigatie. Hij geeft ons wat les hierin. Bovendien varen zij ongeveer dezelfde route die wij gaan varen volgend jaar. Hij beloofd ons zo veel mogelijk informatie te sturen van de route! Mooi toch? Dat zeilerswereldje.

Ben en Anya van de Giggles hebben deze taak eerder gehad. Zij voeten een jaar eerder dan wij op de Pacific en hebben ons ruimPaul in de mast bij de Giggles voorzien van kaarten, pilots en zeer nuttige Uitleg Tom Astronavigatieinformatie over dat gebied. Ook zij vertrekken zeer binnenkort en gaan met hun schip (ook een Hallberg Rassy) op een vrachtboot naar de Middellandse Zee. Dit vergt veel voorbereiding en Paul helpt een handje door de verbindingskabel tussen de 2 masten te verwijderen. 2 x omhoog in de grote en de bazaan mast. Mooi toch? Dat zeilerswereldje?

Klaar staan voor elkaar is vanzelfsprekend in dit wereldje. Zeilers helpen elkaar altijd, op wat voor manier dan ook. De verschillende momenten dat wij problemen hadden, bijvoorbeeld met de ankerwinch, kregen we steeds hulp en werd er een oplossing gevonden.

Wat wel jammer is dat je regelmatig afscheid moet nemen. Maar dat hoort erbij en wie weet kruisen we elkaar weer ergens op het water! Goede vaart Tom en Susie. Goede vlucht naar Europa, Ben en Anya!

2103 Hits
0 reacties

Thaise Kerst en Maleis Oud & Nieuw

Na een periode met gasten varen, hebben we weer even tijd voor onszelf! De boot is weer aan kant. De was is weer gedaan. De voorraden zijn aangevuld en verschillende klussen ingepland!

Volgende week vullen we onze rugzak met wat spullen om er een paar dagen op uit te gaan. Regelmatig vertel ik Paul hoe mooi de Cameron Highlands zijn, een gebied in het midden van Maleisië. Hoog gelegen waardoor er een aangename temperatuur heerst. Met uitzicht over schitterende theeplantages en je kan er geweldig hiken. Full Circle in Zilt 117Daaromheen plannen we een paar andere bestemmingen om een leuk 'rondje' te maken.

Ondertussen zijn we weer in Maleisië. Hadden we de afgelopen weken weinig tot geen wind, we hebben met een rif, soms met 2 weer naar Maleisië gevaren. Als een speer vloog de Full door de Thaise wateren. Dat was lang geleden, dat we zo snel gezeild hebben! We liggen voor Telaga harbour. Straks eerst even ontbijten, dan gaan we inklaren en ook weer tegoed kopen om te internetten. Ondertussen zijn onze Britse vrienden Tom en Susie van zeiljacht Adina hier ook aangekomen. We gaan oud & nieuw met hun vieren. In de Pacific zijn we regelmatig met elkaar opgetrokken. Maar met de boot hebben we elkaar voor het laatst in Fiji gezien. Meer dan een jaar geleden! Wel hebben we elkaar in maart op een (zeilers)bruiloft gezien in Nieuw Zeeland. Waarvoor zij 'in zijn komen vliegen', hun boot lag in Vanuatu. We plannen zelf oliebollen te maken en Tom is er reuze nieuwsgierig naar! Wat zijn nou 'oliebollen'?

Ook vanwege het visum is het een goede timing om weer even in Maleisië te zijn. Hier kunnen we 3 maanden blijven. In Thailand is dat maar 30 dagen. Tijdens ons uitje hoppen we ook even naar Penang om daar een Thais visum voor 2 maanden te regelen. Hadden we ons hier maar eerder in verdiept, dan hadden we in Nederland een visum voor een half jaar kunnen regelen....

Kerst zouden we doorbrengen met gasten. Helaas hebben zij hun reis moeten uitstellen en komen nu in maart. Dus hebben we heel rustig aan gedaan. Zijn op kerstavond heerlijk uit eten geweest voor 12 euro! Het eten is hier goedkoop en zooooo lekker. Voor andere zeilers: lig je in de buurt van Yacht Haven, ga dan eens eten bij 'The Livingroom'. Lieve mensen en geweldig eten! Het was trouwens volle maan met kerst, waardoor het extra sfeervol was.

Ik ben trouwens te laat om iedereen fijne kerstdagen te wensen. Maar nog wel op tijd om al onze lezers een mooi, gezellig, reislustig maar vooral een gezond 2016 te wensen!

We staan trouwens met een mooi artikel over Thailand in het gratis digitale zeilblad Zilt. Maar liefst 10 pagina's! Heb je nog wat te lezen!