imageimageimageimageimageimage
imageimageimageimageimageimageimage

Full Circle Blog

De Full Circle vaart in 2017 over de Indische oceaan. Lees de avonturen van Paul & Monique en hun gasten.

Onze geweldige Full Circle

Hoe komt het eigenlijk dat ik nooit eerder een blog heb geschreven over de Full Circle? Omdat het misschien zo vanzelfsprekend is?
Al 6 en een half jaar is de Full Circle voor ons een veilige plek, ons huisje, ons vervoermiddel, een veilige, zeer betrouwbare boot. Of moet ik zeggen schip?
Dat is net zoiets als de Engelsen het altijd zo nadrukkelijk hebben over een boot als een SHE. Nu weet ik dat een boot vrouwelijk is (natuuuuuurlijk)! Maar wij Nederlanders hebben vooral de neiging om te praten over dingen en dan te vervolgen met hij of het of ie. Nou vind ik onze boot ook wel mannelijk of zullen we het erop houden dat 'ie' vrouwelijk is maar dan wel heel stoer. Een heel stoer wijf zullen we maar zeggen!

Full Circle tussen de dolfijnenNou wisten wij al lang dat Hallberg Rassy goede, betrouwbare, sterke boten bouwt. Eén van de redenen dat deze bouwer ook op ons lijstje stond bij het zoeken naar een boot. Maar er hangt ook een prijskaartje aan! Een iets ouder schip konden we ons permitteren.

Alles is heel degelijk uitgevoerd. Het polyester is wel 20 mm dik. Daardoor is ZIJ wel wat langzamer. Zonder onze spullen erop weegt ZIJ al 19 ton! Nou laat ik het aan jullie fantasie over wat onze, spullen en voorraden wegen..... En dan zijn de enorme dieseltanks en de watertank nog niet eens gevuld! Maar who cares? Deze boot is gemaakt om de wereld rond te zeilen. En voor ons is dat geen wedstrijd. Dus ons stoere wijf heeft een beetje tijd nodig om op gang te komen. Maar als de vaart er dan eenmaal in zit.....
Doordat ZIJ een lange kiel heeft en geen vinkiel zoals de meeste moderne nieuwe jachten, en wij dus een andere rompvorm hebben, snijdt ZIJ zich Isnt she beautifuldoor het water. Vooral aan de wind is dat een verschil met de 'rondspanten', die klappen echt op het water op een aandewindsekoers.

Ik weet nog bij de zoektocht naar een boot dat Paul graag een boot wilde met de kuip achterin. Lekker sportief zeilen, dicht bij het water. Maar de Full Circle heeft een centercockpit. Eigenlijk is dat zo fantastisch. De keren dat wij water over hebben gekregen ín de kuip is nihil. Het voelt safe, het is gewoon heel veilig!
Ja, ZE is wat ouder. Maar altijd zeer goed onderhouden. En wij zorgen ook goed voor HAAR! Er gaat wel eens wat kapot, maar dat Wereldbootgebeurd op nieuwe boten ook. Dat hoort gewoon bij de tak van sport! Ook bij jullie thuis gaat er wel eens iets stuk door slijtage of een fabrieksfout of zo.

Bijzonder is dat je elke kraakje, geluidje kent op je boot. En dat kan per koers verschillen! Dus zit er opeens een ander geluidje bij, dan spitsen wij de oren en gaan op zoek naar de veroorzaker van dat 'vreemde' geluid. Een heel bekend geluid voor ons is de windmolen, hoog in de bezaanmast. Slaat deze aan dan is er op de meeste koersen, afhankelijk van de zeestatus, voldoende wind om te zeilen. Gaat ie als een 'dolle' in de rondte dan hebben we meer dan 20 knopen wind. Kan ie het bijna niet meer bijhouden, dan staat er heel veel wind en zetten we 'm (haha..... is de windmolen mannelijk? Of ook vrouwelijk...?) uit, dan zijn de accu's toch al vol!

Ik kan bladzijden volschrijven over HAAR! Maar heel fijn is het flushdeck. Alles is 'gelijkvloers' aan dek zullen we maar zeggen. Geen kajuitopbouw waar je je onhandig langs moet manoeuvreren. Zeker in de nacht als je moet reven of zo is het ideaal dat je zo makkelijk op het dek loopt!

Elke keer als wij met de dinghy naar de Full Circle varen zijn we weer trots op haar. Het is een mooi schip om te zien. Prachtige lijn. Vaak vinden wij HAAR de mooiste boot van de baai. Of is dit net zoiets dat een moeder haar eigen baby het mooist vindt? Nee, zonder dollen het is een boot met uitstraling! En wij zijn ongelofelijk blij met HAAR! Full Circle bedankt dat jij net zo goed voor ons zorgt als wij voor jou! ⛵️⛵️

Lees Meer
1128 Hits

Passage to Africa

We hebben een geweldige tijd gehad in Madagaskar. Maar er ging geen dag voorbij of mijn gedachten gingen uit naar de komende passage. De oversteek naar Zuid Afrika. Net als destijds de trip van Fiji Paul bekijkt weerkaartjesnaar Nieuw Zeeland een dikke duizend mijl van Noord naar Zuid. Je verlaat dan het tropische gebied waar de over het algemeen stabiele passaatwind overheerst. Het wordt wisselvalliger. Om de paar dagen trekt een depressie onder de punt van Zuid Afrika langs naar het Oosten. De Zuidwesten wind gaat dan tegen de sterke Agulhasstroom in. Deze stroom loopt langs de Afrikaanse kust naar het Zuiden. Wind tegen stroom wat hoge en steile golven kan veroorzaken. Dat moet je dus vermijden! Uiteindelijk hebben we losgegooid. Het weer zag er goed uit. Maar ja, de voorspelling voor over een dag of zeven is minder betrouwbaar dan die voor morgen. Gelukkig hebben we Tom en Marieke in Labrot, Frankrijk. Met hun zeilersachtergrond kunnen ze de situatie met hulp van internet voor ons goed inschatten. Middels sms-jes met de sateliettelefoon worden de weerberichten op de Full Circle zo geactualiseerd. Daarnaast halen we zo nu en danPaul repareert zeil weerkaartjes binnen via de ssb-radio. We hebben een goede oversteek met mooi weer. Als de wind wegvalt gaat de motor aan. Als er teveel wind is reven we. We proberen de snelheid aan te passen aan het meest gunstige aankomst moment. Soms gaan we als de brandweer met een flinke stroom op de kont. Dan weer valt het wat tegen. Wat doe je nou zo'n hele dag op zee? Ja, wachtlopen, sturen, eten koken, brood bakken, vissen, lezen, muziek luisteren, slapen. We praten over ons aanstaande bezoek aan Nederland volgende maand. Over het vervolg van de reis komend jaar. Enz. Enz. En ondertussen tikken de mijlen weg. We komen in een soort ritme. Het ritme van de oceaan. Maar dan zie ik opeens een scheur in de genua. Nu nog een centimeter of twaalf. Maar dat kan snel groter worden. De zeilen zijn slecht. Al diverse keren dit jaar hebben we moeten repareren. We hebben al contact met een zeilmaker in Durban om Afrikaanse vlag hijsennieuwe te laten maken. Maar ja, dan moeten we Afrika wel eerst halen! De scheur zit ter hoogte van de eerste zaling, een meter of zes hoog. We hebben twee opties. Het zeil strijken of vanuit het bootmanstoeltje repareren. 60m2 zeil strijken op een slingerend schip is niet echt fijn. We kiezen voor de tweede optie. Monique hijst mij omhoog in het bootmansstoeltje. In een emmertje heb ik een grote plak zeildoek, aan een kant besmeerd met sikaflex. Dat plak ik over de scheur. We hebben eerder zo noodreparaties uitgevoerd. Het lijkt te houden.

Verder valt onze oversteek  samen met het steeds groter worden van de maan. Dat vaart zoveel makkelijker 's nachts. Je ziet de horizon. En ik kan reven zonder deklicht.Zululand Yacht Club

Zoals gewoonlijk zit ook op deze reis het venijn in de staart. De Zuidenwind die we wilden vermijden komt toch. En een stuk sterker dan we op grond van de gribfiles mochten vermoeden. De windmeter loopt op tot 28 knopen, een dikke 6 Bft. Op zich niet zo'n probleem. Daar kunnen we goed gereefd in zeilen. Maar door het wind op stroom effect zijn de golven steil en niet te bevaren. We gaan  bijliggen. De golven beuken tegen het schip. Binnen is het relatief rustig. We lezen en slapen wat en wachten op betere tijden.

Maar uiteindelijk komt de kust van Zuid Afrika in zicht. Wordt ook tijd. Het bier is bijna op. En de zeilmaker wacht.

De laatste vijf uur voor de aankomst in Richards Bay (Zululand Yacht Club)zien we regelmatig walvissen, bultruggen. Als ze blazen, spelen en springen kun je ze al op grote afstand signaleren. Maar soms zwemmen ze rustig en zie je pas een grote zwarte rug als ze dicht bij zijn. Regelmatig gooien we het roer om om een aanvaring te voorkomen. Slalommen tussen de walvissen!

Lees Meer
1176 Hits

Tutto per i clienti!

Nosy Be, Madagaskar, 15 september 2017

HumpbackWat te doen na bijna 3 prachtige weken op Madagaskar? Valt dat nog te toppen? Zeker wel. Op een mooie zaterdag komen we aan op de Full Circle van Paul en zeilen met de piroqueMonique. Daar zijn we een week te gast, net als co-gast Rene.

Vanaf het eerste moment maken Paul en Monique het credo tutto per i clienti volledig waar. We krijgen een fijne hut, heerlijk eten en drinken, leuke uitstapjes op het land en nog veel meer. Zoals volop tips voor straks, als wij zelf met Casa del Tramonto in Toscane aan de bak gaan met gasten.

Een paar highlights en een dieptepunt. Walvissen op 50 meter van de boot, schildpadden, snorkelen en een heroïsche redding door Paul toen bij mij de luchtJosef en Maria even op was tijdens het zwemmen. Het shitty dieptepunt was geheel aan mezelf te wijten. Ik bleek in staat midden in de nacht het toilet succesvol te verstoppen. Waarna Paul the morning after goedgeluimd zijn gereedschapskist pakte en dat gewoon even fixte.

Monique is al net zo'n bikkel. Wil met een houten ladder op een locale houten boot stappen en.... gaat dwars door een gammele sport heen. Klap op de ribben, been open Groepsfotogehaald. Waar ik allang de meest extreme krachttermen gebruikt zou hebben, verbijt zij de pijn, stapt aan boord en doet en passant ook nog even mee aan een stevige wandeling.

De avonden worden doorgebracht met goede gesprekken en een onorthodoxe mix van muziek. Zachtjes meegezongen door het gehele gezelschap. Met een mooie sterrenhemel en subtiel klotsende golven op de achtergrond. Alles voor de klant...

Dinand & Bianca nemen hun petje af. Rene ook. Dankjewel!

Lees Meer
834 Hits

Sailing Around

Het begint net licht te worden als ik wakker word. Even buiten kijken. Ja hoor het zonnetje piept net achter het bergje vandaan! De mooiste momenten van de dag, zeker hier in Madagaskar! We blijven echt Sailin in a piroquefotograferen. De mensen, zonsopkomst, zonsondergang en natuurlijk niet te vergeten de dhows (lokale zeilboten). En daar zijn er heel veel van. Het is eenPaul geniet op de Piroque geweldig zeilgebied hier. Leuke baaien op niet al te grote afstand van elkaar. Goeie diepte om te ankeren. Goed beschut. Niet druk. Mooie omgeving! Wat wil je nog meer? Er is alleen niet heel veel wind hier. 's Morgens waait er een landwind deze is niet heel krachtig. En ' s'middags waait er een zeewind. Daar hebben we al steeds stukjes op gehopt en als je mazzel hebt kan deze rond de 20 knts zijn.
De dhows maken slim gebruik van deze wind om uit te varen of juist huiswaarts te gaan. Soms zie je ze echt liggen wachten op de wind! Bijzonder gezicht.
Er zijn veel baaien met mooie ankerplekken. Het verschil tussen eb en vloed is best groot, zo'n 3 meter. Dus als je met de dingy aan land gaat is dat iets om rekening mee te houden. We hebben nog anderhalve week voordat de volgende gasten komen dus we kunnen relaxt doen. Alvast het gebied verkennen om de leukste ankerplekken te vinden.
Vandaag zijn we met Paul op pad geweest, een Malagassische gids. Gezeild met een piroque zeilboot! Een wereldervaring! Zo kunstig hoe ze zo'n bootZonsondergang hebben gemaakt. Natuurlijk helemaal van hout en een katoenen zeil. Een drijver om de boot  in evenwicht te houden. En allemaal touwen om de boot bij elkaar te houden en om het zeil mee te bedienen. Achterop het roer wat ook met een touw wordt bediend. 'Mijn' Paul mag ook nog een stuk zeilen. Glimlach van oor tot oor haha...
We wandelen anderhalf uur door de natuur, bezoeken een dorp. Maar dan zeilen we weer terug in de piroque. Overstag gaan is niet zo makkelijk, het is eigenlijk meer gijpen. Het laatste stuk wordt er geroeid en gepunterd! Deze fantastische ochtend wordt afgesloten met een heerlijke Malagassische lunch van vis met kokosrijst en mangosalade!

Getagged in:
Lees Meer
908 Hits

De geuren en kleuren van Madagaskar

Amper echt 'geland' hier in Madagaskar besluiten we een toertje te maken naar het noorden. De mensen zijn arm hier dus we zijn gewaarschuwd dat het best tricky is je boot Lemuronbeheerd achter te laten. Maar Jimmy, de persoon die ons ook bij het inklaren heeft geholpen past ook op boten en dinghys als je een paar dagen weg bent. Een van zijn vriendjes verkoopt ons een toertje en gaat zelf als gids mee. Om niet te lang van de boot weg te zijn besluiten we niet met lokaal vervoer te gaan maar een 4wd met chauffeur te huren. Dat blijkt een goede zet te zijn want de wegen zijn ergBoabab slecht! Je kijkt je ogen uit onderweg. Het is een kleurrijk gebeuren. De aarde is overwegend rood en de mensen houden van kleurrijke kleding. Ze wonen in kleine houten hutjes met rieten daken. Dat alles onder een scherpe blauwe lucht... Prachtig! Veel  werkgelegenheid is er niet dus mensen proberen van alles en nog wat te verkopen. Volgens mij heeft Madagaskar geen last van vergrijzing, het wemelt van de kinderen en baby's. We willen twee nationale parken bezoeken. In de middag komen we aan bij het Ankanarana national park. Het park bestaat uit puntige rotsformaties, Tsingy's genoemd. Het zijn eigenlijk koraalriffen die 300 miljoen jaar people of Madagaskargeleden naar boven zijn gestuwd. Het woord Tsingy betekent op zijn Malagassisch 'op je tenen lopen'. Heel toepasselijk want de stenen zijn vlijmscherp! Het massief wordt omgeven door bossen, grotten en ondergrondse rivieren. De flora en fauna is hier prachtig. Je moet het park met een gids betreden. Hij heeft binnen de kortste keren al een lemur gespot en een kameleon! Dag 2 rijden we naar weer naar een park Red Tsingymet Tsingy's maar deze zijn rood gekleurd. Niet te vergelijken met de Tsingy's die we gister zagen. Het is kalksteen dat vrij komt door erosie in de bedding van de rivier. De weg er naartoe is een dirt road. Je wordt behoorlijk door elkaar gehusseld maar het is echt de moeite waard! Overnachten doen we in de meest noordelijke stad Diego Suarez. Een oude stad met koloniale gebouwen. Jammer dat de meeste gebouwen in slechte staat verkeren. Dag 3 reizen we naar het park Montagne d'Ambre. Ook hier staan we versteld van de diversiteit van flora en fauna. We hebben een zeer enthousiaste gids die ons vooral prachtige dieren laat zien. Lemur apen, gekko's, en diverse vogels en de kleinste kameleon ter wereld. We zijn er samen over uit... Madagaskar is heel bijzonder, ik kan zo nog wel even doorschrijven.... Maar ik kan beter snel foto's op de website zetten.  Heb ik het nog niet eens gehad over het lekkere eten, de specerijen, drukke marktjes.,...

TsingyMalagassische mus

Lees Meer
895 Hits