imageimageimageimageimageimageimageimage

Full Circle Blog

De Full Circle vaart in 2019, na een wereldreis van ruim 8 jaar weer naar 'huis' via de atlantische oceaan. Lees de avonturen van Paul & Monique en hun gasten.

Zo stoned als een garnaal

St. Vincent & the Grenadines,

Vanaf St. Lucia varen we naar St. Vincent. In Wallilabou Bay, die baai van Pirates of the Caribbean, komt Alex the Fisherman al zwaaiend ons tegemoet varen. Grappig dat hij ons en de Full Circle herkent. Verleden jaar heeft hij Paul uitgebreid visles gegeven! We nodigen hem uit voor een biertje aan boord waar hij ons over zijn plannen om zijn schipperspapieren te gaan halen vertelt. Leuk weerzien!

Ja en dan Bequia, gewoon een leuk kleinschalig eiland. Ligt net op de 13e breedtegraad waar de kans op een hurricane veel minder is en je redelijk save bent. Sommige verzekeringen eisen dat je rond 1 juli op of beneden de 13e breedtegraad bent. Ook hier ontmoeten we ‘oude bekenden’ en ankeren we op ongeveer dezelfde plek als verleden jaar, vlak voor het strand van Margareth Beach. Heerlijk ’s morgens overboord plonsen en naar het strand zwemmen. Het voelt een beetje als vakantie voor ons en daar hoort een uitstapje bij. We maken een oversteek op een oude Noorse veerboot die tussen Bequia en de hoofdstad van St. Vincent, Kingstown vaart. De oversteek duurt een uur en iedereen zie je heen en weer schudden. Iets is duidelijk niet zo als het hoort. Aan onderhoud doet men hier duidelijk niet. Men gaat pas repareren als het echt niet meer gaat. Kingstown is een kleurrijke stad en we struinen er de hele dag rond en zijn ’s middags weer terug op Bequia.

Op weg naar Grenada waar onze volgende gasten straks opstappen kiezen we nog 2 mooie plekjes om te genieten. Het mooie Caribische weer is weer terug. Strakblauwe lucht en een mooi zeilwindje. Prima omstandigheden om bij Tobago Cays achter het horse-shoe reef te liggen. Deze plek is onbeschrijfelijk mooi. Echt een plek zoals je je een Caribisch eiland voorstelt. We snorkelen dat het een lieve lust is en zien ontelbaar veel schildpadden en roggen. Met de dinghy varen we nog dichter naar het rif toe. Daar zien we tijdens het snorkelen zelfs een haai! Union Island ligt op nog geen uur zeilen van Tobago Cays en ook daar droppen we ons anker achter een rif. Klaren hier uit en drinken ’s avonds een ‘sapje’ bij het kleinste eiland van de Carieb genaamd HAPPY ISLAND, een barretje waar je alleen met je dinghy kan komen. De barkeeper is zo stoned als een garnaal, speelt voor DJ en houdt hele verhalen door de microfoon. Later op de avond als er geen kip meer op Happy Island zit geeft hij nog steeds een performance. Het voelt voor ons een beetje als een afscheidstournee, nog even de mooiste plekjes opzoeken. Mocht je ooit in de gelegenheid zijn……… Dit gebied is een aanrader!!

1495 Hits
0 reacties

Wai toekoeboeli (Dominica) een eiland voor natuurzoekers

Dominica,

Wij lazen in één van onze reisgidsen dat Dominica waarschijnlijk het enige eiland is wat Columbus nog zou herkennen….! Het eiland werd door de Caribindianen Wai’toekoeboeli genoemd (‘lang is haar lichaam). Doordat de binnenlanden van Dominica zo moeilijk begaanbaar zijn was dit eiland vroeger niet interessant genoeg voor de diverse landen die zich hier gevestigd hebben. Maar goed ook want dit eiland is eigenlijk één groot natuurpark. Met talrijke rivieren, watervallen, meren en kraters…………

Met Annemarie & Bert varen we vanaf het heerlijke pittoreske Les Saintes deze groene parel tegemoet. Juist als Portsmouth goed ‘in beeld’ komt zien we een regencape in een bootje zitten. Het blijkt Albert te zijn. Onze gids van verleden jaar! Onderwel een beetje vissend wacht hij ondanks de regen de jachten op. En dat levert hem in ieder geval business op (van ons)!

De volgende ochtend rond de klok van 7 stappen we over van de Full Circle in zijn houten lokale scheepje voor een indrukwekkende tocht op de rivier. In de verschillende films van Pirates of de Caribbean komen scènes voor van deze rivier. Door de bijzondere lichtinval en de bijzonder gevormde mangrovewortels heel mysterieus. We genieten van dit vroege uitstapje.

Shadow, een afstammeling van de Caribindianen, is onze gids op ons tripje op het noordelijke gedeelte van het eiland per autobusje. Hij weet veel van de flora en fauna, stopt regelmatig om ons iets te tonen of uit te leggen. Zo weten we nu hoe de bananen op Dominica worden geteeld en geoogst! We zwemmen in de blauwgroene Emerald pool, waar je je niet zou verbazen als Tarzan of Jane langs zou komen zwaaien aan een liaan! Dat de natuur altijd zijn eigen weg gaat zien we als we een gedeelte van de weg zien dat compleet is weggevaagd door de heftige regenval. Oeps….. !! We lunchen in een lokaal restaurantje met geweldig eten en een even zo geweldig uitzicht op de Atlantische Oceaan. De volgende dag is Winston onze gids. ‘s Middags zeilen, nou ja zeilen… motoren we richting Roseau de hoofdstad van dit eiland. De volgende dag wacht Winston ons weer op dit keer aan de zuidkant van Dominica en aangezien er plek genoeg is in het busje gaan Ingrid & Ben van de Blabber ook mee. Winston laat ons de enorme houten pijpleidingen zien die worden gebruikt om elektriciteit op te wekken vanuit de hoger gelegen meren. Maar het meest spectaculaire van ons tochtje vonden we tocht wel de Titou Gorge. Een smalle opening tussen rotsen door met helder water waar je tussendoor naar een waterval in een soort van grot kon zwemmen. Je waant je in het paradijs!

Dominica is een van de armste eilanden van de Carieb. Is dat wel zo….?

1449 Hits

Man-Go Overboord

Guadeloupe,

Het mangoseizoen is begonnen. En dat betekent dat op veel eilanden zoals Guadeloupe en Dominica de rijpe mango’s letterlijk uit de bomen vallen. De meeste mangobomen dragen veel vruchten. Zolang een boom niet in een tuin of op een plantage staat mag je de gevallen mango’s zo meenemen. Dat hebben we dus gedaan. Er is waarschijnlijk wel 10 kilo aan de boord van de Full Circle gebracht. Monique maakt daar heerlijke jam van. Binnenkort gaat de 1e container met potjes mangojam naar Nederland. Jullie kunnen de bestellingen doorgeven….

Maar het mangoseizoen en het bloeien van die prachtige flamboyantbomen valt ook samen met het begin van de regentijd ofwel het hurricane seizoen. Zonnige momenten worden nu regelmatig afgewisseld met stevige buien. Op de etappe van Guadeloupe naar Les Saintes kregen we een squall over ons heen met windstoten tot 45 knopen. Dat is best veel. Monique en ik hebben dan bekende procedures voor reven in het grootzeil en vooral het snel indraaien van de fok. Daar zijn we dan even heel druk mee. Zo druk dat ik wel zag dat de emmer met mango’s op het achterdek omviel, maar er weinig aan kon doen. Minstens 8 mooie mango’s verdwenen overboord. Maar gelukkig is het mangoseizoen nog niet afgelopen. Het hurricane seizoen helaas ook niet.

1369 Hits

2 jaar onderweg

St. Maarten,

Zo worden we uitgewuifd vanaf de kade in Harlingen door heel veel vrienden en familie en zo ben je alweer 2 jaar onderweg. Vandaag op de kop af. De tijd is werkelijk om gevlogen. We blikken terug op een geweldige tijd!

Eerst de Europese kust afzakken met bijna continu gasten aan boord. Ondanks dat we ruim tijd hadden in gebouwd om mooie plaatsen te bezoeken en prachtige etappes te varen, is het altijd weer jammer als je ergens anker op moet gaan of los moet gooien van de steiger. Sommige plekjes zijn zo mooi dat je met pijn in het hart ‘afscheid’ neemt.

Ja en dan voor het eerst echt de oceaan op. Eerst kleine stukjes richting Madeira en de Canarische eilanden en dan het ‘echte werk’ naar de Kaapverden en Barbados. Waar ons Caribische avontuur begint. Ook dat is alweer bijna anderhalf jaar geleden!

Momenteel genieten we dagelijks van ons uitgebreide rondje Carieb. Vanaf St. Maarten gaan we zuidwaarts waar we de eilanden aandoen die we al gezien hebben. Afgelopen weekend hebben we onze gasten Sjaak & Anja, Jim en iets eerder Rob uitgezwaaid. We hebben een prachtige etappe gevaren in 2 weken (maar daar binnenkort meer over).

Vanavond gaan we hier op St. Maarten maar eens lekker chinezen om onze ‘2 jaar’ te vieren.

We hebben onze plannen voor de komende periode al uitgestippeld. In oktober/november komen we nog voor een periode naar Nederland, heerlijk vrienden en familie zien, alvorens we door het Panamakanaal doorgaan de Pacific op! We hebben er heel erg veel zin in! Het schijnt nog veeeel mooier te zijn dan de Caribische eilanden. Dus voorlopig blijven we door zeilen!

1378 Hits

Nieuwe lichting

St. Maarten,

Het is een beetje vreemdgaan. Borrelen met de ‘nieuwe lichting’, de ‘vertrekkers’ van 2012. Want wij zijn van ‘2011’. Vorig jaar genoten we van veel borrels en BBQ’s op het strand met de bemanningen van de Friends, de Zsa Zsa, de Bo, de La Guelle, de Lola en de Immpuls. Maar die zijn allemaal al weer de grote plas over gestoken. Via de Azoren terug naar huis, naar hun baan, hun auto en de televisie thuis… (Woningnood, Boudewijn de Groot).

En wij? Wij zeilden nog een rondje in de Carieb en bezochten de ABC-eilanden, Jamaica, Cuba en de Dominicaanse Republiek. Op weg van de British Virgin Islands naar Sint Maarten was er leuk marifooncontact met de Ostrea. Pieter en Sabine met hun kinderen Mare (7), Katie (4) en Pien (1) doen een rondje Atlantische Oceaan. En op Sint Maarten ontmoeten we ook nog de Doen! Met Marijke en Thijs, De Poco Loco en de Explorer. Allemaal ‘nieuwe lichting’. En ze gaan allemaal volgende maand al weer terug naar Europa, via de Azoren. Naar baan, auto en televisie thuis…

En wij? Wij varen nog een half rondje in de Carieb en gaan dan eind van het jaar naar het Panama Kanaal. Stel je voor dat we de ‘lichting 2013’ gaan tegenkomen…