imageimageimageimageimageimage
imageimageimageimageimageimageimage

Full Circle Blog

De Full Circle vaart in 2017 over de Indische oceaan. Lees de avonturen van Paul & Monique en hun gasten.

De enige vent in pak in Cascais

Cascais,

Dat zijn nog eens leuke ontmoetingen……..

‘Ver’ weg en toch heel bekend. Een paar dagen voordat hij vertrok naar Lissabon waar hij voor zijn werk moest zijn, werd hem ingefluisterd dat de Full Circle daar wel eens in de buurt kon zijn. Even een smsje…….. Ja hoor!! Dat was nog eens een verrassing! Om met uitzicht op een prachtige baai een lunch te pakken met Monique haar ‘oude’ Buum (buurman) uit de Kwakel!

Niet helemaal eenvoudig voor Ronald bleek, de taxichauffeur had nog nooit van Hotel Baia gehoord. Nu is het centrum van Cascais niet zo groot dus even aan zijn collega vragen. Die wees achter hem…….. Ach Hotel BaIa!!! Als de KLEMtoon net iets anders wordt gelegd snap je er natuurlijk geen snars van……

De Full Circle was voorbereidingen aan het treffen voor haar eerste meerdaagse oversteek van Caiscais richting Madeira. Rond de afgesproken tijd jumpten we in de Dinghy (bijboot) om naar de aanlegsteiger te varen. Tussen de vissersnetten en de kreeftenkorven door naar de boulevard en oeps…. daar gaat de mobiel… Ronald!!

“Hee Roon, wij lopen net van het visserssteigertje naar de boulevard…….. Ja, klopt ik heb iets groens aan. Zie jou nog niet….. Oh, ben je de enige vent in pak in Cascais?..... Jaaaaaa, ik zie je!!!”

Da’s nog eens een geweldig weerzien!! Onder het genot van een lekker koel wijntje en wat heerlijke hapjes en een salade lekker bijkletsen. Er zijn sinds ons vertrek al 4 maanden verstreken. Dus zowel het wel en wee bij de familie Kempers in de Kwaak als op de Full Circle ‘moet’ worden besproken.

Veel te snel is het voor Ronald alweer tijd om terug te gaan. Hij moet om 6 uur zijn vliegtuig richting Schiphol halen. We lopen nog met hem mee naar de taxistandplaats en nemen afscheid van hem. “Het was geweldig je hier te zien!! En doe vooral de hartelijke groeten aan Mirande, Olaf, Jasper en Maryse……..” Enneh…… Ronald als je weer eens voor je werk in de buurt van de Full Circle moet zijn……!!!!!

980 Hits

Sjakie Jaap en Anja

Cascais - Lissabon,

Hallo, hier weer een blog van mij, Jaap dus. Ja, het duurde even maar ik was ook zo mmmmmmmisselijk. Al die golven! Ocean swell noemen Paul en Monique dat… Nou ik wou dat ik nog in Harlingen was, lekker struinen bij de visserijdagen, kermis op de Schritsen (nee, niet in de draaimolen).

Maar goed, hier dan weer een blog van mij, Jaap dus. We zijn nu al helemaal bij Lissabon. Dat is best wel ver varen hoor. Gelukkig hadden we een leuke bemanning. Eerst Kees en Corine maar toen lag ik nog veel in mijn kooi mmmmisselijk te wezen. Daarna kwamen Sjaak en Anja. Dat zijn grote fans van mij! En omdat hier op de Taag van die Mickey Mouse golven staan was ik niet misselijk. Ik dus mee van Cascais naar Lissabon. Leuke stad hoor. Heb je ooit een aap een tram zien besturen? Nou, kijk dan maar eens naar deze foto! Enneh….. mocht ook mee naar het zeeaquarium. Gaaf joh! Het leukste vond ik die relaxte otter!

En over fans gesproken, nu is Jim aan boord. Die ken ik nog van Zuid Engeland. Hij vaart helemaal mee naar Madeira. Nou, dan zal die mij niet zoveel zien…ik word nu al misselijk…

Dus de volgende blog van mij, Jaap dus, kan wel even duren.

De hartelijke groeten van Jaap (met een beetje heimwee)!

Sjakie en Anja, mis jullie nu al! Komen jullie weer eens een keertje mee?

p.s. mijn allergrootste vriendinnetje Iris komt weer op iets met Canarisch of zo!

972 Hits

Tussen Douro en Taag

Portugal,

Ja, dat is helemaal leuk om de dag voordat je gasten aanmonsteren met elkaar door Oporto te banjeren. De brug gebouwd door Eiffel is dan een mooie plek om af te spreken, die kun je niet over het hoofd zien. Een warm weerzien en bovendien een mooie stad met veel bezienswaardigheden. Een portproeverij staat vanzelfsprekend ook op het program!

Kees en Corine schepen de volgende dag in op de Full Circle in het havenplaatsje Povoa de Varzim. ‘Inslingeren’ begint ’s nachts al doordat er een vervelende swell in de haven binnenrolt en de boot daardoor behoorlijk beweegt.

Daar we zo’n 200 mijl te varen hebben, moeten we iedere dag een flinke afstand afleggen. Alleen de eerste dag was wel heel erg wennen voor onze gasten. Naarmate de week vorderde kwamen ze steeds ‘steviger’ op de zeebenen te staan!

Mooi om te zien, hoe mensen met minder zeilervaring zo’n etappe ervaren. Met spannende aanlopen met hoge golven, veel wind, weinig wind en dan die ocean swell!!

We lopen gezellige plaatsjes aan en liggen in mooie baaitjes zoals; Ria de Aveiro, Fiquera de Foz, Nazare, Peniche en als hekkensluiter Cascais!

Stiekem toch wel een beetje jammer dat we niet wat meer tijd hebben…….

In Aveiro liggen we voor anker in een rustige baai. Met het bijbootje naar een visserssteiger en om vervolgens een wandeling te maken naar een prachtig strand, waar we genieten van de hoge golven en de rust.

Mike zwaait de scepter in de haven van Nazare. Hij woont daar op een boot gebouwd naar het model van de Spray van Joshua Slocum (de eerste solozeiler die de wereld rond ging). Van hem krijgen we allemaal tips! Dit was een plekje waar we ons wel langer dan een dag hadden willen vermaken….. een mooi strand, gezellige kleine winkeltjes. Er wordt hier op een bijzondere wijze vis gedroogd!

We zwaaien Kees en Corine na een stoere week weer uit op het station van Cascais en wensen hun nog gezellige dagen in Lissabon! Hopelijk duurt het voor hun niet te lang voordat ze uitgeslingerd zijn……………………….

916 Hits

Zeilen in de Golf van Biskaye

Biskaye,

Na de ‘oesterjacht in Bretagne zakken we met de Full Circle verder de Atlantische kust van Frankrijk af. Na het verlaten van Camaret vliegen de mijlen voorbij, geholpen door veelal bakstagwind. Regelmatig varen we een dikke acht knopen! En dat vinden we niet slecht voor die ruim 20 ton Zweeds polyester. Het weer in Zuid Bretagne is nog niet geweldig. Regelmatig moeten de zeilpakken aan en soms is een muts ook nog lekker. Maar langzaam wordt het beter, het vakantieweer komt terug.

Leuke plaatsen die we aanlopen zijn Concarneau, Belle Ile en Ile d Ýeu. En dan lopen we tussen twee torens door de oude haven van La Rochelle binnen. Een prachtige aankomst. Onze gasten voor deze week (Elektro Erik en familie) staan op de kade al te wachten. Met hen varen we een leuke tocht ten noorden van La Rochelle en lopen ook nog Sable d’Olonne aan. Het voordeel van meer zeilers aan boord is dat de hele zeilgarderobe gebruikt kan worden. De spinaker gaat omhoog, altijd weer een mooi gezicht. Na een dagje spinakeren ben je hongerig en is een BBQ op het strand van Ile de Re natuurlijk een must! Na vertrek Erik cs. hebben we nog bezoek van Iris en Michel. Met hen verkennen we La Rochelle verder en hebben we een gezellig etentje buiten op een terras. En dan ligt naast de haven een prachtig aquarium met vissen uit de hele wereld! Roggen, haaien, schildpadden, het ziet er prachtig uit.

Inmiddels is de Full Circle op weg naar Spanje. Af en toe laten we een dagje voorbijgaan als de wind wat te sterk is. Nog een paar dagen en dan zijn we in San Sebastian. Na de croissants, baguettes en oesters stappen we dan net zo makkelijk over op tapas…

839 Hits

Jaap in France

Camaret,

Nou, zou ik weer een blog mogen schrijven als we in Frankrijk zouden zijn. We zijn ondertussen alweer bijna 2 weken in het land van de oesters, lekkere stokbroden en croissants en heerlijke wijnen, maar een blog van Jaap……Ho, maar.

En je zou toch zeggen dat er door het slechte weer genoeg tijd voor een Jaap de Aap blog was. We hebben in Camares 2 dagen verwaaid gelegen zoals zij dat noemen. Wij als apen zeggen gewoon; ‘Het waait te hard, de kokosnoten vallen uit de bomen’. Maar goed, verwaaid liggen klinkt natuurlijk wel chique.

Ik ben een aantal keren gewoon in de rugzak gekropen en zag Paul & Monique regelmatig een Poissonerie binnengaan waar ze schelpen gingen kopen!!! Die kan je toch gewoon op het strand vinden! Maar ze noemen het oesters en ze eten de beestjes die erin zitten!! Ziet er echt niet uit. Nog in geen 1000 jaar dat ik mijn apentanden daar in zou zetten!

Maar wat ik wel stoer vind is hoe ze die schelpen openmaken. Met een heel raar mes. Ik heb Monique gevraagd of ze mij het wilde leren. En nu maak ik heel regelmatig een dozijn van die schelpen open! Cool joh, kijk maar naar de foto!

Ondertussen is het weer een beetje opgeknapt en moet ik mijn bed weer afstaan omdat er maar liefst 7 gasten aan boord zijn! De van der Velden Clan. Je weet wel de familie van die man die alle snoertjes op de Full Circle heeft aangelegd! Volgens mij hebben ze het heel gezellig. Ik hoor ze alleen maar lachen. Ze varen in de buurt van La Rochelle, waar ik achter in de rugzak ook veel van heb gezien. En de oude haven waar we 2 nachten hebben gelegen ligt midden in het centrum. Toen we aan kwamen varen zag ik volgens mij ook kastelen!

Nou, ik vind het allemaal erg gezellig en mijn ouwe vriendinnetje Iris (Paul zijn dochter) komt dit weekend ook!

Daar verheug ik mij heeeeeeel erg op!

Nou tot kijk en tot het volgende Broodje (J)Aap verhaal!!