imageimageimageimageimageimageimageimage
imageimageimageimageimageimageimageimage

Full Circle Blog

De Full Circle vaart in 2017 over de Indische oceaan. Lees de avonturen van Paul & Monique en hun gasten.

Horta......

Vlag voor Cafe SportFaial is een van de eilanden van de Azoren met Horta als hoofdstad. Wel bekend onder de zeilers met misschien wel een van de bekendste zeilers kroegen ter wereld Cafe Sport. Een gezellige plek waar allerhande vlaggen en andere zeilattributen de wanden en het plafond van het pand versieren. Wij hebben natuurlijk ook een creatie gemaakt voor aan de muur. 

 

Na ruim 2 weken op zee was het heerlijk om hier aan te komen. De haven is niet al te groot. Er is een lange kademuur waar veel boten liggen, wel 4-5 rijen dik. Best wel weer Boot aan boot aan bootwennen na jaren in baaitjes liggen en je anker uitgooien. Landvasten & stootwillen weer tevoorschijn halen. En denk niet dat als je eindelijk ligt dat het klaar is. Regelmatig willen er boten weg (vaak degene die aan de kade ligt). Dus hup alle boten los en weer opnieuw aanleggen. De havenmeester is er maar druk mee om alles in goede banen te leiden.

 

Regelmatig komen Nederlandse boten binnen. Zo lagen we de eerste week naast de Nix van Letty en Nico. De Lola van Renske en Pieter Jan kwam binnen. En ook de Bark Europa een grote 3 master die verre zeilreizen maakt monsterde aan. Gerrit en Anne- Miek van de Fruit de Mer komen we alle jaren regelmatig tegen. We wisten dat ze eerst naar Bermuda waren gevaren. Net voor het donker konden ze van de week hun anker uitgooien. De ARC Europa rally vertrok de volgende ochtend en jawel weer alle boten losgooien..... daardoor kwam het plekje naast ons vrij dus we hebben errrug gezellige buren. Het is een komen en gaan van boten. Bijna iedereen die van de Carieb naar Europa vaart maakt een stop hier. Of boten die vanuit Europa naar de Azoren op en neer varen.

Bark EuropaYvette en Stijn van de Amuse hebben niet de beste wind voor de oversteek en zijn al 12 dagen onderweg en net over de helft. Zou toch wel heel fijn voor ze zijn als ze de 2e helft van hun reis betere wind hebben. Dan kunnen we op de Azoren nog een spelletje Piraten Bridge met hen spelen (Johoho).

 

En zo is het een prima plek hier. De hele kade en alle muren zijn versierd  met de mooiste muurschilderingen. Dus daar hebben we tussen het klussen en de toeristischeMuurschildering uitstapjes door tijd voor gemaakt en we zijn best trots op het resultaat! 

 

Het voelt hier als thuis komen. Best Europees. De prijzen zijn prima. Je kan voor niet al teveel geld lekker sardientjes, inktvis of octopus eten. Aardbeien, lekkere appels...... mmmm lang  niet gegeten. Heerlijk om hier een 

 Terrasje pikken met Gerrit en Annemiektijdje te zijn.  Van de week maken we nog een uitstapje met de Fruitdemertjes naar het eiland hier tegenover, Pico mét de ferry en mét een overnachting.

Lees Meer
169 Hits

Moet je horen, we zijn op de Azoren!

Bijna op de AzorenWe beseffen het nog niet helemaal. We stoppen de boot voor het laatst helemaal vol met etenswaren en drinken. St. Maarten, het laatste Caribische eiland. Waar we vandaan vertrekken. Afscheid nemen hier en daar. Ton is vlak voor ons vertrek jarig en we zijn uitgenodigd mét onze gasten, Willem en Noah, om te genieten van de befaamde True Blue Party. De hele middag heeft Dominique ribbetjes gemarineerd, salades en lekkere hapjes gemaakt. Nog een dagje bijkomen (van het feestje), de laatste inkopen doen. Zondagochtend 6 uur gaan we anker op! En ja hoor Ton en Dominique komen ons uitzwaaien..... bye bye vrienden, bye bye St. Maarten, dag Carieb. We zettenDag Niki en Ton zeil naar Europa met een stop en crewwissel op de Azoren.

Azoren, 2300 zeemijlen! Een van onze grootste oversteken. We beginnen met een straf windje (20-25 knts) en we schieten gelijk al aardig op. Het gaat lekker. Maar als we Anguilla voorbij zijn en de golven toenemen, blijkt Noah toch niet zulke zeebenen te hebben. Als we 2 dagen later een hogedruk gebied invaren, de wind wegvalt en we een dag de brommer (motor) aan hebben, knapt ie aardig op en heeft ie zijn ‘blue friend’ (de emmer) niet meer nodig. Maar de wind komt terug en daarbij de golven, en de zeeziekte van Noah helaas ook.

Het wordt veel kouder, ‘s nachts zitten we met een zeilpak en sokken aan soms zelfs met een muts op! Willem, oud gezagvoerder van de KLM heeft een kaart mee met heldere sterren waar je op kan navigeren. Hij weet er veel van . Daar steken we heel wat van op.

Willem zet de positie op de kaartDe belangrijkste momenten van de dag zijn weer de maaltijden. Het 12 uur momentje dat de positie op de papieren kaart wordt geplot. De taak van Willem. Zo zien we ons zelf langzaam naar de Azoren bewegen. Happy hour om vijf uur. Ach het leven is zo eenvoudig op zee. Bijzonder is ook dat we 3 zeilboten hebben gezien onderweg. Veel Portugese oorlogsschepen en een keer of 10 dolfijnen. Ik heb zelfs een enorme rug, waarschijnlijk van een walvis gezien.

Tom (van Marieke) heeft Marieke’s taak overgenomen om ons te informeren over het weer en de weersystemen. Hij bericht ons uitgebreid en verteld ons gelijk het leven op Labrot. Heerlijk en doorspekt van de geweldige Tom-humor. Ook zo’n moment om naar uit te kijken. Ook op Labrot is het seizoen ondertussen begonnen.Kijk even op zijn website , er zijn nog wat weekjes beschikbaar. Het is er zo mooi!
Elke dag hebben we contact via de sailmail en de satelliettelefoon. We krijgen alleen maar goede berichten. De o, zo gevreesde oversteek gaat zo mooi. Voor de 4e dag op rij varen we met zo’n 15-20 knts wind recht op het doel af. Noah is compleet over zijn zeeziekte heen. Eet alles weer. We vieren half way met champagne. En alle andere mooie afstanden en belevenissen (1000NM, Full Moon) nemen we, om met Willem zijn woorden te spreken, een oorlam op.

Met nog een paar dagen te varen krijgen we toch nog een stevige wind over ons heen. Voor een paar uur geeft de windmeter steeds rond de 33-34 knopen aan. Met Noah en his blue friendeen paar keer uitschieters naar 40 knts! De golven bouwen op en we surfen er steeds vanaf. Gelukkig houdt het niet heel lang aan.

Dan komen de Azoren in zicht! Mooie groene eilanden. We meren af in Horta op Faial. De plek waar alle muurschilderingen worden gemaakt en het (onder zeilers) bekende Cafe Sport is. Daar worden we door Willem getrakteerd op een aankomst drankje en een etentje. Heerlijke verse sardientjes!

We hebben 3 weken voordat de volgende crew op stapt. Tijd om de boot weer te ‘verzorgen’ en iets van de Azoren te gaan zien. En natuurlijk een Full Circle muurschildering te maken.

Lees Meer
299 Hits

Op de hand naar de overkant

Atlantische Oceaan,

Het is zover!!! De trossen gaan los, voor een lange periode op de Atlantische Oceaan. Uitgezwaaid door Casper vertrekken we vanaf Sao Vincente (Kaapverden).

Om vervolgens gelijk ruim 30 knopen wind om de oren te krijgen, dat begint al goed. Maar het blijkt het ‘eiland effect’ te zijn, binnen een uur hebben we totaal geen wind en dat heeft dezelfde reden…..

 

Maar voordat we de nacht echt goed invaren hebben we een mooie wind die we dagenlang houden. Dan gaat het ritme 4 uur op en 8 uur af beginnen. Eerst nog een beetje wennen, maar al gauw voelen we ons allemaal senang en worden de boeken tevoorschijn gehaald en tijdschriften gelezen. Tegen de tijd dat het Happy Hour is luisteren we vaak wat muziek en drinken ons voorgeschreven biertje of wijntje vergezeld door wat zoutjes ….. Het wordt iedere dag warmer, dus de zouthuishouding moet wel op pijl worden gehouden!! Je transpireert wat af op zo’n dag. De hutten worden ook steeds warmer…..pppffffffft………. Je slaapt toch al niet zo lekker doordat je als een soort van Garfield (uitdrukking van Casper) met je nagels in je matras geklauwd in je kooi ligt.

 

Je kletst heel wat af op zo’n reis, er wordt heel wat af gelachen en soms is het ook heerlijk genieten van de rust….. wat naar de golven staren en je realiseren dat je maar heel klein en nietig bent op die hele grote zee. We hebben veel geluk, het grootste gedeelte van de reis is de maan een medereiziger. Staan we dus niet de hele nacht in een donker gat te staren maar kun je de sterren bewonderen en met de speciale app op de I-pad de sterrenbeelden herkennen (Steef, bedankt voor de tip)

 

Zoals de blog al meldt hebben we het hele stuk, 2000 mijl, op de hand gestuurd. Wij realiseren ons dat dit redelijk uniek is daar bijna alle schepen op de stuurautomaat sturen of op een windvaanstuurinrichting. Maar we hadden een super enthousiaste crew, waar we heel erg trots op zijn, die elkaar met graagte steeds afloste.

 

Dus wat doe je met zo’n geweldige bemanning. Daar vier je een feestje mee…..Laat het nu net Sinterklaas zijn tijdens de overtocht…….. Er wordt uit volle borst gezongen er zijn pepernoten, speculaas, chocomel, kadootjes en zelfs een gedichtje voor iedereen. Zelfs Jaap werd niet overgeslagen!

 

Bij het passeren van de 1000 mijl krijgt iedereen een glaasje champagne waar een certificaat aan bungelt, waarop wordt vermeld dat we halverwege de grote plas zijn!

 

Het lijkt een lange tijd, maar de 2 weken vliegen om. Met nog zo’n 120 mijl te gaan, valt de wind bijna helemaal weg. Na een beetje rekenen, blijkt dat als we de motor aanzetten, we in het donker Barbados zouden bereiken. Dus kiezen we voor de optie een beetje te dobberen. Door de stroom komen we bijna 1½ knoop vooruit terwijl er maar 0,6 op het log staat. De zee ziet er redelijk glad uit en is door de warmte extra aanlokkelijk. De temperatuurmeter geeft aan dat het zeewater 28 graden is!!! Dus de grote skippieballen aan lange lijnen over boord en effe heerlijk afkoelen. Geweldig…… zwemmen ‘midden’ op de Atlantische oceaan.

 

Tegen de avond zetten we de motor aan. Voor korte duur, want de wind blijkt weer een beetje op te komen. Vlak voordat de ploeg voor de hondenwacht op komt moet er zelfs nog zeil worden geminderd, anders komen we nog te vroeg aan. We zien al een hele grote lichte plek aan de horizon…. Barbados is in zicht!!!!!!!

 

Met alleen een heel klein lapje Genua op, kabbelen we door en komen rond een uur of 8, 9 aan!! We hebben het gedaan!!! Nog even aanleggen tussen de grote cruise schepen op in te klaren en dan kunnen we in de…. baai gaan liggen.

ElektroErik, KeesJan, Roland, Tulin, Jacques, Paul & Monique, het was een hele bijzondere reis. Geweldig gezellig, geweldig gestuurd, geweldig gelachen, geweldig ‘gewerkt’………..Het was in een woord GEWELDIG!!!!!!!! DANK!!!!

Lees Meer
1742 Hits
0 reacties

We hebben de REEDS reeds uit

Atlantiche Oceaan,

De Full Circle is uitgerust met moderne navigatie apparatuur. Prima spul van Raymarine. Erg nauwkeurig en makkelijk te bedienen. Vakkundig geïnstalleerd door Elektro Erik. Daarnaast hebben we van alle routes die we varen en kusten die we aanlopen, papieren kaarten. En voor de details van havens en eilanden hebben we de Reeds Almanac en diverse Pilots. Dit zijn boeken met nauwkeurige beschrijvingen van aanlopen en jachthavens met allerlei nautische en toeristische info.

Ja, de gps geeft een nauwkeurige plaatsbepaling. Je ziet ons bootje over het scherm van de plotter (electronische kaart) varen. Maar als dat nou uitvalt? Ja, dan gaan we over op het varen van een ‘gegist bestek’(http://tinyurl.com/qdeo2)

 

We nemen dan de laatste positie over uit het logboek en plotten vandaar de afstand en richting van uur tot uur. Dan weet je ongeveer waar je bent. En zodra er een vuurtoren knippert stel je vast welke het is en bepaal je met je peilkompas je positie. Zou dat Barbados zijn? Of is het Martinique? De meeste zeilers (dus wij ook) hebben voor het uitvallen van de apparatuur nog een hand gps op batterijen. Die kun je in geval van nood ook mooi meenemen in het reddingsvlot.

 

De techniek van zonnetje schieten en op de sterren varen is inmiddels wat achterhaalt. Als backup kan het nog prima fungeren. Maar om nu elke dag rond twaalf uur met de sextant in de weer te zijn… nee dan lees ik toch liever m’n boek uit… 

Lees Meer
1653 Hits
0 reacties

BooTschappen doen voor de oversteek

Atlantische Oceaan,

Wat heb je nodig als je met zeven mensen de oceaan over gaat? Een heleboel eten en drinken. Tja, het bevoorraden van een schip voor een Trans Atlantische crossing is geen kleinigheid. Bovendien staat goede voeding hoog in het vaandel van de Full Circle. Een bemanning die half uitgedroogd en met de eerste verschijnselen van scheurbuik Barbados bereikt is niet bepaald wervend. Nee, goed eten is belangrijk en het is bovendien goed voor de moraal. En daarom zijn we al lang voor het zover is begonnen met lijstjes maken en inkopen doen. Vele rugzakken en boodschappenkarretjes zijn richting volgboot en boot gegaan. Pasta, rijst, wijn, bier.

Nu hebben we een stelregel ‘als we zeilen dan drinken we niet en als we drinken dan zeilen we niet’. Maar zo’n oversteek duurt zo lang dat die regel niet te handhaven is. Dus is het regiem één blikje bier einde middag en één glaasje wijn bij het eten. Als je dat gaat uitrekenen kom je al gauw op 170 blikjes bier en 20 flessen wijn. En zo gaat het verder met pasta, rijst, fris, melk, koekjes, broodbeleg, etc. Gelukkig hebben we een watermaker aan boord zodat we dagelijks vers water uit vers zeewater kunnen maken. Smaakt heerlijk!

 

Een apart verhaal is de afdeling groenten en fruit. Dit koop je het best op de markt, ongekoeld. De supermarkt heeft een fantastisch assortiment maar alles is gekoeld en komt uit koelhuizen. Een dag of twee, drie aan boord en alles is rijp. Zo groen mogelijk alles kopen en donker opbergen is dus het beste. We hebben speciale netjes waar het fruit in hangt. Daarnaast bakken onder de kajuittafel, lekker donker daar en het slingert het minste.

 

En hoe doen jullie dat met brood? Ja, drie weken crackers eten en muesli wegwerken is ook niet alles. Op de Full Circle bakken we dus zelf brood. Met wit en volkorenmeel, al dan niet van Koopmans, bakken we elke dag brood. We hebben tenslotte tijd genoeg en met deze temperaturen rijst het deeg al gauw de kajuit uit…

 

En wat koken we dan zoal? Alle dagen pasta en smac is er niet bij. Monique heeft een flink aantal recepten uitgewerkt. En wordt dat de eerste week nog vergezeld met een verse salade, de tweede week is er altijd nog een heerlijke tomaten, komkommer, kaassalade te maken .Maar ondanks dat zal iedereen blij zijn als Barbados in zicht is. Even een lekker koud Carib-biertje halen en wat zou de Catch of the day zijn? 

Lees Meer
1684 Hits
0 reacties