imageimageimageimageimageimageimageimage

Full Circle Blog

De Full Circle vaart in 2019, na een wereldreis van ruim 8 jaar weer naar 'huis' via de atlantische oceaan. Lees de avonturen van Paul & Monique en hun gasten.

Boot te koop vaarklaar voor een langere reis

He? Zullen de meeste van jullie denken. Komen Paul en Monique terug? Terug komen we wel een keer, maar niet op dit moment. Hoewel we op het moment dat we Nieuw Zeeland verlaten richting huis gaan! Maar het zeilende leven bevalt ons nog steeds uitstekend.

De mensen die ons al langer volgen herinneren zich waarschijnlijk Tom en Marieke van de IImpuls wel. De eerste ontmoeting was op ons favoriete eiland Bequia in de Carieb in januari 2012. We hebben elkaar op veel mooie plekken in de Carieb getroffen en er is een mooie vriendschap ontstaan. Triest en verslagen voelden wij ons dan ook toen we begrepen dat zij hun zeilende leven op moesten geven vanwege gezondheidsredenen van Marieke.

Positief als deze mensen zijn, zijn ze ondertussen bezig met het verwezenlijken van hun volgende "droom". Een geweldige plek in Frankrijk waar ze (binnenkort) gites gaan verhuren. Wij zijn er verleden jaar tijdens ons verblijf in Nederland geweest en het is er prachtig! Ondertussen alleen maar mooier, want er wordt hard geklust! Nieuwsgierig?? Labrot

Ja, Tom en Mariek willen, zij het met pijn in hun hart de IImpuls verkopen. Zij ligt op Curacao en zou heel graag weer het ruime sop kiezen. Dus... Zeilers die ons volgen en er ook eens voor langere tijd tussenuit willen. Dit is misschien wel je kans! Neem direct contact op met Tom en Mariek via hun website of mail ons. De IImpuls is een Jeanneau DS 43 compleet uitgerust voor een wereldreis en ze ligt te koop voor een zeer aantrekkelijke prijs!

2291 Hits

Back on the Boat

Eigenlijk hadden we nog wel langer in Wellington willen blijven! Dat vinden we echt een heerlijke stad. Niet te groot. Niet te veel hoogbouw. Verschillende plekken waar je prachtig over de stad uit kunt kijken. Eentje is zelfs met een cabel car te bereiken. Heel veel leuke restaurantjes en plekjes waar je neer kan strijken voor een lekker bakkie koffie of glaasje wijn of een biertje. De waterfront is echt heel trendy. Er wordt volop geroeid en met drakenboten gevaren. Ziet er allemaal erg gezellig uit. We ontmoeten weer leuke mensen (zie foto).

Wat je absoluut niet mag missen mocht je ooit in Wellington komen is het nationaal museum TE PAPA. Ook hier weer zie je de bedrevenheid van de Kiwi's. Een interactief museum over de historie van Nieuw Zeeland. Veel over de Maori cultuur, de flora en fauna, over de eerste immigranten, de geschiedenis van de 1e en 2e Wereldoorlog, diverse tentoonstellingen, over vulkanen en aardbevingen die regelmatig voorkomen hier. Ze bootsen zelfs een aardbeving na!

Terwijl andere activiteiten, rondleidingen en musea vaak best prijzig zijn is dit museum gratis! Wij hebben er een halve dag rondgedwaald. Maar we hadden er met gemak nog een halve dag kunnen doorbrengen.

We sluiten onze 'vakantie' af in Wellington met een Japanse maaltijd. Jammie. We maken nog 2 stops op weg naar de Bay of Islands, een vlak bij Wellington aan de kust, omdat het zo'n mooi plekje is en weer een hele goeie BBH, Moana Lodge. En nog een in Hamilton om niet midden in de nacht op de boot te arriveren. Maar goed ook want bij de betaling blijkt dat onze creditcard weg is! Da's effe schrikken! Direct bedachten we dat we 'm bij het tanken hadden gebruikt. Bij een tankstation 90 km terug..... Na een telefoontje bleek dat ze 'm hadden gevonden. Direct maar weer in de auto en effe op en neer! Maar we hebben 'm weer!

En ondertussen zijn we weer terug op de Full Circle! Bij aankomst iemand gezocht die ons een lift naar de boot wilde geven. De dinghy hadden we in de davits laten hangen. Ons drijvende huisje ligt er goed bij, alleen de vogels waren er achter gekomen dat we niet thuis waren. De zonnepanelen en de huik zat aardig onder de vogelpoep! Heerlijk om weer thuis te zijn. Na een heerlijke deinende nachtrust gelijk weer aan de slag..... We hebben nog aardig wat te doen maar we zijn aardig uitgerust na onze fantastische vakantie in Nieuw Zeeland.

DUS.......we gaan weer AAN DE KLUS

1811 Hits
0 reacties

Over Milford Sound Gletsjers Pannenkoekrotsen en de Pannenkoekfamilie en nog veel meer............

We varen bij het schrijven van de blog door de Cook Strait met de ferry. Onze tijd op het Zuidereiland zit erop! Wauw, wat hebben we genoten en veel beleefd. Gezellige mensen ontmoet, mooie bijzondere musea bezocht, prachtige dieren gezien, leuke steden bezocht en vooral genoten van de fantastische natuur.

We blijven nog 2 nachtjes in Wellington. Dan nog 1 stopje op weg naar de Bay of Islands en dan zit 'onze vakantie' erop!

Ik kan pagina's vol schrijven over het Zuidereiland. Maar ik zal me nu houden bij wat hoogtepunten....... Vrij zuidelijk ligt de Milford Sound, een fjordengebied met steile rotsen tot bijna 1700 meter hoog. Mitre Peak is daarmee de hoogste berg ter wereld die direct uit zee oprijst! De Milford sound is trouwens 16 kilometer lang. De weg er naartoe is al een belevenis op zich met onderweg allemaal prachtige stops. Ik denk misschien wel een van de mooiste wegen van Nieuw Zeeland. We besluiten heel vroeg te vertrekken vanaf Te Anau. Het is dan nog lekker rustig op de weg en (lekker Hollands) de cruiseboot is een stuk goedkoper in de ochtend. We beleven een geweldige dag en komen lekker moe weer in de hostel terug.

Een paar dagen later zijn we aan de ruige westkust. De 2 gletsjers staan ook op ons 'to see' lijstje. Het is een behoorlijke klim on bij de Fox gletsjer te komen. Maar de beloning is het waard. Wat een ruige natuur! Je voelt je net er een kaboutertje bij. De Franz Josef gletsjer staat voor de volgende dag gepland. Maar het regent cats & dogs. We besluiten maar kopje onder te gaan in de hot pools van gletsjer water. Klinkt een beetje raar maar het was heerlijk. Onverwacht klaart het de volgende dag op en kunnen we ook de andere gletsjer zien. Trouwens nergens ter wereld zijn op zo’n geringe hoogte gletsjers te zien.

Bij Punakaki bekijken we de Pancake rocks, bijzondere rotsformaties die gelaagd zijn er daardoor op pannenkoeken lijken. Eerder schreef ik over de BBH hostels. Deze zijn bijna allemaal goed maar sommige zijn excellent! Toevallig liggen er 2 'redelijk' op onze route. Zoals de Ecolodge en The Old Slaughter house. Een ervaring op zich! In de Beaconstone Ecolodge is bijna alles eco, zelfs de toiletten en de matrassen. The Old Slaughter house ligt hoog op een berg. Je loopt met je rugzak op een kwartier omhoog. David wil met zijn quat de bagage wel ophalen, maar dit is veel echter. Het uitzicht is meer dan fantastisch. Beiden lodges zijn door de bewoners zelf gebouwd, klein en daardoor erg gezellig. Graag vertellen ze over hun droom die ze hebben gerealiseerd..... Enneh.... Wij denken dat de Kiwi's gastvrijheid hebben uitgevonden!

Als je ooit naar Nieuw Zeeland gaat moet je een bezoek aan het Abel Tasman National Park zeker in plannen! Er zijn vele mogelijkheden om dit prachtige park te bekijken. Hikend, kajakkend, met de ferry of een combi van deze.

Vroeg in morgen laten wij ons afzetten op een mooi strandje na ruim een uur varen. We wandelen ruim 3 uur terug over een prachtige track. Daar hebben de Kiwi's echt wel kaas van gegeten. Overal leggen ze de mooiste wandelpaden (hiking tracks) aan. Je kan ook meerdaagse hikes doen van hut naar hut. Ook rond en door natuurfenomenen liggen mooie paden en uitzichtpunten. En overal staan borden met informatie over wat je er kunt zien. Zodat de natuur in takt blijft en de toeristen op de paden.

Maar na dus die 3 uur wandelen, rusten we uit op een strandje en worden we weer opgepikt door de ferry die ons terug brengt. Zo kan ieder zijn route voor die dag (of meerdere dagen) uitstippelen.

We bezoeken in Nelson de "Pancake familie" waar we eerder over hebben geschreven in de Pacific en in Blenheim hebben we afgelopen nacht bij Bea ( een oud KLM collega) en Jean Paul geslapen. Reuze gastvrij en gezellig. En zo zit onze Full Circle op het Zuidereiland erop. Een ding weten we zeker..... We willen hier nog een keer terugkomen!

2397 Hits

Over Mt. Cook de Tasman gletsjer, blauwe meren, pinguins en albatrossen

Het Zuidereiland van Nieuw Zeeland heeft veel te bieden. Eén van onze doelen was om, na drie jaar in de tropen, weer eens sneeuw te zien. Waar kan dat beter dan bij Mt. Cook? Met 3.750 mtr. is dit de hoogste berg van Nieuw Zeeland. Bij Lake Tekapo zien we hem al liggen, op nog wel 50 km. afstand, weerspiegeld in het blauwe gletsjerwater. Via een weg langs het meer rijden we er naar toe. Dan wordt duidelijk dat we hier in de beroemde Southern Alps zijn. Indrukwekkend. Er hangt enorm veel sneeuw en ijs aan de bergen. Het visitor center geeft met veel mooie foto's en informatie een goed beeld van de vele beklimmingen van deze berg. We fotograferen het standbeeld van Sir Edmund Hillary. Niet de eerste beklimmer van Mt. Cook maar natuurlijk wel van die ándere hoge berg,de Mt. Everest. Mt. Cook was begin vijftiger jaren meer zijn trainingsgebied. s'Middags rijden we naar de Tasman gletsjer. Aan de voet van de gletsjer is in de afgelopen jaren een meer ontstaan. En terwijl het meer langzaam groter wordt neemt de gletsjer in lengte af. En info-borden leggen uit hoe het 10.000 jaar geleden was. De gletsjer zou toen wel 2000 mtr. hoger zijn geweest en vele kilometers langer. De afname nu wordt meer verklaard vanuit de cyclus van ijstijden dan dat de oorzaak bij de opwarming van de aarde wordt gelegd. Lekker realistisch die Kiwi's, gewoon wachten op de volgende ijstijd. Komt het vanzelf weer goed.

Maar hoe komt het nu dat het water van gletsjermeren zoals Lake Tekapo zo prachtig blauw is? Het ijs van de gletsjer schuurt en wrijft met enorm veel druk over de stenige ondergrond. Hier komt een soort slijpsel of sediment bij vrij wat verderop het water blauw kleurt. En dat blijft lang zo. Zelfs de rivieren die richting de zee stromen zijn nog blauw. Pas door veel vermenging met regenwater neemt het blauw wat af. Veel van de meren zijn overigens afgesloten met een stuwdam. Via waterkrachtcentrales achter de dam wordt veel energie opgewekt. Heel eco! Ruim veertig procent van de elektriciteit die op het Zuidereiland nodig is wordt zo opgewekt.

Vanuit de bergen ben je dan in een dag weer aan de kust. In Oamaru zien we vlak voor het donker wordt, enkele geeloog pinguïns aan land komen. Ze zijn de hele dag op zee geweest om vis te vangen, tot wel 25 km uit de kust. Maar nu, net voor zonsondergang, wordt het tijd om hun jongen te voeden. In het plaatsje zien iets later de kleine, blauwe pinguïn. Ook die komt in de schemer aan land en loopt dan rustig naar de huizen toe. Nesten worden zelfs gevonden in gaten van spouwmuren. Grappige beesten.

Op het schiereiland net onder Dunedin zien we koningsalbatrossen. Er moet wel een flink bedrag worden neergeteld om toegang te krijgen tot het albatroscentre maar dan heb je wat. Een prachtig informatiecentrum en uitstekende rondleiding. Het is uniek. Vanuit een soort kijkhut zien we vijf albatrossen die op een nest zitten met eieren. Een enkele heeft al jongen. Mooier nog zijn de twee albatrossen die steeds rondvliegen als zweefvliegtuigen in de blauwe lucht. De spanwijdte van hun vleugels bedraagt wel drie meter. Een paar maanden na hun geboorte beginnen jonge albatrossen al aan een oefenrondje rond Antarctica...

2643 Hits

BBH? Jaaa

Wat een vreemde titel voor een blog? Wordt je zo wel duidelijk waar dat op slaat! Wij hebben een ‘soort’ van vakantie. De Full Circle dobbert aan een moorin g in de Bay of Islands. We missen haar stiekem best wel een klein beetje! Met Marilou & Frans zijn we vertrokken in de ‘Full Circle on wheels’ om dit waanzinnig mooie land verder te ontdekken. Met een strakblauwe lucht varen we naar het Zuider eiland op de Interislander. Gezellig met zijn 4-en, Frans en Marilou vliegen pas vanaf Christchurch weer noordwaarts. Dus we hebben nog wel even samen. De aankomst bij Picton is al spectaculair. De kust is prachtig met de vele fjorden die ze hier ‘Sounds’ noemen. Vanaf de boot direct rechts afslaan de Queen Charlotte road op! Een kronkelige weg met de meest spectaculaire uit- en vergezichten.

Marilou heeft de BBH’s uitgezocht voor de komende dagen. Laat ik vertellen wat dat zijn. Waar de naam voor staat ben ik nog niet achter maar het zijn zéér betaalbare hostels waar je voor rond de 20-30 euro p.p. kunt slapen. Je kan er zelf koken, de keukens zijn prima uitgerust. Vaak zijn er meerdere keukens. Je hoeft alleen je eigen boodschappen mee te brengen. Reuzegezellig dus, koken met verschillende mensen te gelijk. De meest heerlijke aroma’s doen je reukzin prikkelen. Soms ook minder, maar dan besluit je gewoon wat later te koken als de luchten de keuken weer uit zijn....

De BBH’s zijn (bijna) allemaal fantastische hostels op super lokaties vaak midden in de stad. De eigenaren zijn zeer gastvrij, willen je met alles helpen en regelen van alles voor je! Er zijn ruimtes waar je kunt relaxen, tv kan kijken of een kaartje kan leggen of natuurlijk domino-en! Sommige hebben zelfs een bubbelbad. Of gratis gebruik van fietsen. In Havelock, de ‘mosselstad van Nieuw Zeeland’ werd ons door de eigenaar een schaal met mosselen voorgezet! Op Bankpeninsula een schiereiland in de buurt van Christchurch zaten we in the middle of nowhere! In een hostel gerund door 2 Nederlanders: Doubledutch. Daar hadden ze maar 3 kamers dus het huis was bijna voor ons alleen! Met opgestroopte broekspijpen en gewapend met 2 emmers zijn we mosselen op laag water gaan zoeken. De vangst was groot, met zijn 4-en hebben we onze buiken rond gegeten!

Bij het online boeken van de hostels zag ik steeds de hostel in Christchurch voorbij komen. The Jailhouse. Tot 1999 was dit gebouw in gebruik als gevangenis. Nu is het een hostel, hilarisch leuk! Daar hebben we op water en brood 1 nachtje geslapen. Moesten natuurlijk wel eerst op de Foto!

Ondertussen ben ik erachter waar BBH voor staat: Budget Backpackers Hostel! Voordehandliggend eigenlijk.......