imageimageimageimageimageimageimageimage
imageimageimageimageimageimageimageimage

Full Circle Blog

De Full Circle vaart in 2019, na een wereldreis van ruim 8 jaar weer naar 'huis' via de atlantische oceaan. Lees de avonturen van Paul & Monique en hun gasten.

Afsluiters, roerlagers, propeller, antifoulingen en stressssss.....

Over afsluiters, roeren en stresssss......

Dat heb ik toch maar mooi 1 week volgehouden... een dagboek schrijven. Onze planning was 2 weken op de wal. En of we dat gaan redden is nog steeds de vraag. Over een uur Joekels van afsluitersis het hoog water en zou de Full Circle te water moeten. Maar er is nog een laatste klus, met 2 afsluiters die echt gedaan moet worden voordat de Full Circle het water raakt.....

Laten we het hopen, want anders gaat het wel heel lang duren. Met het getijde hier in Whangarei is het lastig boten in- en uit het water te halen. Dus meer dan 2 boten gaat niet op één dag. Lets keep our fingers crossed. Anders moeten we achteraan sluiten en kunnen we pas eind april in het water. Stresssssssss......

Het lastige was dat onze haul out met de paasdagen was. De werf was vanaf Goede Vrijdag tot en met 2e paasdag dicht. Wij konden wel aan de slag maar al het personeel genoot lekker van een lang weekend. Pech hadden we doordat een aantal dingen niet op tijd geleverd kon worden. Dus aan de raampjes in de hull konden we nog niets doen.

Ja, en dan het roer.... Lastige klus om de onderste lagers te vervangen. Daar moet een groot gedeelte van het roer opengehakt worden. Zoiets doe je niet dagelijks, dus het is een spannende klus. Nu vind Paul het heel leuk om met epoxy te werken. Heeft ie al een beetje ervaring mee opgedaan. Geleerd in de Carieb van Frits van de Bella Ciao. Maar voordat je met de epoxy kan gaan starten moeten eerst de nieuwe lagers erin Het roer(Oeps... eerst de oude eruit) en dan het roer goed uitbalanceren. Lastig hoor! Slapeloze nachten krijg je ervan. Na de eerste laag epoxy is het sterk genoeg om de geleende auto-krik eronderuit te halen het roer te proberen. En ja, hij doet het...jippie!

Terwijl ik aan het typen ben loopt er al een mannetje van de werf de diverse voorbereidingen te treffen voor de ‘te waterlating’. Ik vind het elke keer al redelijk stressvol maar het is nu helemaal spannend. Hij vergelijkt het met de tandarts. Nou ik geloof dat ik liever naar de tandarts ga! Maar terug naar het roer....

Paul is blij dat ie zijn hobby uit kan oefenen en gaat verder met het sluiten van het roer. Al fluitend gaat ie verder met de klus. Het roerblad begint al aardig zijn oorspronkelijke vorm terug te krijgen. Voor de avond valt heeft ie al een hoop epoxywerk gedaan. Nu lekker uit laten harden. De volgende ochtend haalt Paul de krik definitief weg. Het roer is weer sterk genoeg. Nog even proberen......

Iiiiieeeeeuuuuhhh..... wat is dat nu voor geluid. De ene kant op draait het roer perfect. Maar de andere kant op..... piiieeeeept ie als een gek. Het geluid komt bij de bovenste lager vandaan. G......v...domme... ik zie dat Paul bijna kan janken.... Hoe kan datAntifoulingen nou....?? De meest vreselijke dingen spelen door je hoofd. Misschien zitten de lagers niet helemaal goed en moet het hele roer wééér open.... Waardeloos dat het nu net Pasen is! Elke keer als Paul langs het roer loopt draait ie eraan. Maar het blijft afgrijselijk piepen. De sfeer is tot het nulpunt gedaald. Wat kan ik nog doen om Paul een beetje op te vrolijken? Een paar andere zeilers komen kijken en geven hun mening. Philip een Australier zegt dat het waarschijnlijk mee zal vallen... hij heeft een zelfde soort probleem gehad en het moet nog een beetje inslijten. Dat was net de opkikker die Paul nodig had. We hebben toch nog een gezellige avond en besluiten niet verder aan het roer te klussen... de paas voorbij te laten gaan.... eerst advies te vragen aan de experts.

2e paasdag daalt Paul de ladder af met een fles wondermiddel.... Hij spuit wat van dit spul bij de bovenste lager, beweegt het roer én...het geluid is weg!!!! Je raad het al dit wondermiddel heet WD40!! Goed voor van alles en nog wat! Paul kan de klus afmaken en we kunnen gaan anti-foulingen!

Sue van de warangiOndertussen liggen we weer voor anker in het ondiepe water vlakbij de werf. Pffffttttt, alles werkt weer. De afsluiterklus was net op tijd geklaard! We moeten nog wel wat klussen doen maar we drijven weer! Effe een dagje bijkomen..... en dan nog even aan de slag voordat we weer richting de Bay of Islands gaan en ons kunnen concentreren op de Vanuatu actie. De donaties blijven komen en het bedrag is al bijna 3.500 euro! Gisteren ben ik met Sue van SY Mawari er al opuit geweest om spullen te gaan kopen. Bij de Mitre 10 (een soort Nieuw Zeelandse Gamma) hoeven we in ieder geval geen GST (BTW) te betalen. Dat scheelt alweer. Bij de K-Mart al heel wat ondergoed en schoenen gescoord! Het begin is er!

Lees Meer
2021 Hits
0 reacties

Baby aan boord

Doordat cycloon Pam even flink de boel kwam verstoren hebben jullie nog een blog tegoed. Tijdens onze trip op land ontmoetten wij de Zweden Erik, Camilla en hun Tyraschattige dochtertje Tyra in het prachtige BBH hostel in Hector. Nadat zij hoorden dat wij op eigen kiel Nieuw Zeeland hadden bereikt hingen ze aan onze lippen.

Al een flinke tijd overwegen zij zelf rond de wereld te gaan zeilen. Wat is er dan mooier dan al je vragen te kunnen afvuren op 'ervaringsdeskundigen'? Het was een gezellige avond samen. Bij het afscheid de volgende ochtend gaven we ons kaartje en kiwi-tel-nr mee. Met de uitnodiging om een borrel te komen drinken op de Full Circle. Hun plan was een Camilla op de uitkijkzeilbootje te huren in de Bay of Islands......

In plaats van zelf te zeilen besloten ze een weekje op de Full Circle te boeken! Gezellig, een 8 maanden oude baby aan boord! Tyra bleek een lief en makkelijk meisje met een grote hobby: lachen! En, net zo makkelijk als haar ouders! Niet onbelangrijk.... Lekker doorslapen 's nachts. Er werden veilige plekjes gecreëerd met kussens en haar stoeltje werd in de kuip met een mastworp vastgezet! Erik een ervaren stuurmanZelf hadden Erik en Camilla een baby reddingsvestje aangeschaft, handig, daar konden we haar meteen even in wegen! Aangezien zij maanden aan het reizen zijn komt er niets van een bezoekje aan een consultatiebureau. Je wil toch weten wat je steeds Hoe zwaar ben ikoptilt! 9,5 kg schoon aan de haak! Zweden zijn niet bang voor koud water. Na het ankeren (en voor het borrelen) even een verfrissende duik! Brrrrr, mij te koud hier!

Het zeilweer was prima. Plan om naar de Cavelli eilanden gaan moesten we laten varen. Soms heb je van die koersen dat het echt niet opschiet. Dan maar weer terug de Bay in.... met als traktatie Dolfijnen! Er zijn daar tenslotte genoeg leuke eilandjes om te verkennen... Hup in de dinghy, draagzak voor Tyra mee. En weer een big smile!

De hele week hielden we de baan van Pam in de gaten. Die zou toch wel redelijk in de buurt van Nieuw Zeeland komen. Ook interessant voor toekomstige wereldzeilers. Zaterdag besloten we toch een beschut plekje te zieken bij Russel. De storm werd Met de zweden op Robertson Islandzaterdagnacht verwacht. Erik bleek jarig te zijn, dus de fameuze Shamim's Carrot cake werd weer eens gebakken, slingers opgehangen en pannenkoeken voor ontbijt! En waar is het heerlijker om je verjaardag te vieren dan aan de waterkant bij Russel!

Zoals we al eerder schreven viel de storm bij Nieuw Zeeland mee. Al pratende met elkaar werd het idee geboren voor de hulpactie aan Vanuatu. De eerste donatie werd door Erik, Camilla en Tyra in de donation box gedaan. Dank lieve mensen en succes met jullie plannen. Jullie kunnen altijd mailen met vragen.

Lees Meer
1690 Hits
0 reacties

Voortgang Actie voor Vanuatu

Morgen gaan we weer anker op en zeilen we naar Whangarei, daar hebben we op 25 maart de haul- out. Voor de niet zeilers: De Full Circle gaat de wal op voor nog wat onderhoud en anti fouling. Geen grote afstand naar Whangarei, onderweg nog een paar mooie stops......

Life raft Full Circle
Ondertussen is onze kluslijst aanmerkelijk korter geworden. We hebben zelfs dingen gedaan die niet eens op de lijst stonden! Veel dingen zijn geserviced, oa. ons reddingsvlot. Op ons tripje naar Auckland voor de aankomst van de Volvo Ocean Race zijn we langs het bedrijf gegaan om het vlot af te geven. We mochten er bij zijn toen het vlot werd opgeblazen. Goed om te zien hoe óns vlot eruit ziet. Wat er allemaal in en op zit en waar!

Druk zijn we met de actie voor Vanuatu. Er liggen al veel spullen die andere zeilers hebben gebracht in de voorpunt van de Full Circle (een tent, stoeltjes, kleertjes, conservenblikken, pennen, papier etc). En waar we reuze trots op zijn, lees: trots op jullie vooral, is dat we al ruim 2000 euro bij elkaar hebben voor de mensen van Vanuatu en er wordt nog steeds bijgeschreven op de rekening! GEWELDIG LIEVE MENSEN,DANK VOOR JULLIE DONATIES!

Er is contact met mensen op Vanuatu die proberen de zaken te coordineren. Zij laten Gift Boxes voor Vanuatu
ons binnenkort weten wat we het beste van jullie gulle giften kunnen aanschaffen! Paul heeft van de week nog een interview gegeven voor Sydney SBS Radio wat zaterdag wordt uitgezonden. Wie weet wordt via dit kanaal ook weer iets in gang gezet.

Bij de lokale winkels in Opua halen we de donatie boxen op als we weer terug zijn in de Bay of Islands. We houden jullie op de hoogte van de voortgang van de actie!

Lees Meer
1414 Hits
0 reacties

TROPISCHE CYCLOON PAM raast over Vanuatu - HULPACTIE VOOR VANUATU

De storm is voorbij. We hadden een beschutte plek gezocht vlak bij Russel. Uiteindelijk De eerste Donation Box voor Vanuatuis de cycloon ietsje van zijn baan geweken en zijn de voorspelde 50 knopen gelukkig uitgebleven. Gelukkig voor Nieuw Zeeland, gelukkig voor ons!

De mensen op Vanuatu zijn minder gelukkig. Daar heeft Pam Middenstanders Opua IIgrote verwoestingen aangericht. Zoals velen van jullie al op Facebook hebben gelezen zijn we een hulpactie begonnen voor de mensen van VANUATU. Naar de berichten is 90% van de huizen verwoest en is de ravage enorm. Ondertussen hebben we al honderden euro’s aan donaties ontvangen. En er is nog meer onderweg. Waarvoor onze hartelijke dank!

Via Tom en Susie, zeilvrienden van ons die hun jacht op Vanuatu hebben (zij waren Middenstanders van Opuagelukkig in Nieuw Zeeland tijdens de verwoestende storm) worden we op de hoogte gehouden wat de mensen daar vooral nodig hebben. Over een paar weken zet de Full Circle koers naar Vanuatu om de hulpgoederen af te leveren en zelf de handen uit de mouwen te steken.

Voor de mensen die nu pas lezen over onze inzamelingsactie. Jullie kunnen een bedragVanuatu storten op de Full Circle rekening. Wij zullen er kinderkleertjes, voedsel, spijkers, schroeven, gereedschap, visgerei, melkpoeder, speelgoed, medicijnen etc voor kopen en de Full Circle compleet volstouwen met allerlei spullen.

Bij de middenstanders van Opua hebben we overal busjes neergezet voor een bijdrage voor Vanuatu. Hopelijk levert dat ook nog iets op. Onze Zweedse gasten (van afgelopen week) met hun kleine dochtertje Tyra waren de eerste met een donatie en hebben via Facebook in Zweden ook al het een en ander bijeengesprokkeld.

Wij zullen er zorg voor dragen dat iedere cent wordt gebruikt voor de mensen van Vanuatu Donation BoxesVanuatu. We zullen jullie op de hoogte houden met foto’s en tekst. Doen jullie ook mee?

Donatie kun je overmaken o.v.v. Vanuatu op de Full Circle rekening:

NL61 RABO 0156 2716 80

Heel veel dank!

Monique en Paul                        

Lees Meer
1590 Hits
0 reacties

Bouwe is binnen

Bouwe is binnenHet stond al een tijdje in onze agenda; de aankomst van de Volvo Ocean Race in 'The city of sails', Auckland. Met iets meer belangstelling de laatste weken de speciale app gevolgd voor de voortgang van de boten. Zou Bouwe Bekking met de Brunel gaan winnen? Eerst lag de Nederlandse boot ruim 200 mijl achter. Deze tactische koers met meer mijlen leek zich uit de betalen. De Brunel voer met voorsprong op Auckland af. Maar van China naar NZ is ver en een tweede tactische zet pakte minder goed uit. Het werd uiteindelijk een vijfde plaats. Maar ja, wie niet waagt die niet wint...

DeFC bij de Volvo Ocean binnenkomst in Auckland binnenkomst was door de wedstrijdleiding voorspeld voor zaterdag. Wij dus naar Auckland. Onderweg zagen we de eerste vier al voorbij de kust varen, net ten Zuiden van Whangary. In Auckland zelf was inmiddels het Race Village geopend. Volvo pakt dan goed uit met veel informatieve en leuke stands. De steigers lagen kaar om de boten aan af te meren. Aan de kop van de wedstrijd was het heel spannend. Drie boten konden elkaar de hele tijd zien. Het werd donker. Op Bouwe Bekking wordt geinterviewdde kade veel mensen. In de verte drie rode navigatie lichten van de tricolore. Met veel bootjes er om heen en een helikopter in de lucht kwamen ze op de finish af met toch nog 10 knopen snelheid. Daar ging de Spaanse boot van Maphre als eerste over de streep. Nog geen vier minuten later gevolgt door Abhu dhabi en nog eens vier minuten door Donfeng. Drie boten binnen 8 minuten na twintig dagen zeilen en ruim 5000 mijl.

Voor het publiek worden de boten één voor één afgemeerd aan de steiger. alle boten op een rijtjeEn terwijl de bemanning wordt geknuffeld door familie en de captains worden geïnterviewd begint het shoreteam de boot al op te ruimen en af te tuigen. De zeilen gaan de wal op voor reparaties. Binnen wordt alles goed uitgesopt want dat ruikt daar niet meer zo fris. We hebben begrepen dat er zelfs een zeiler het Guinness Book of Records heeft gehaald... hij heeft zestien dagen de zelfde onderbroek aan gehad.

Het Binnenkomst Brunelis al ver na middernacht als de Brunel aankomt. Samen met nog 4 andere mensen zijn wij de enige die op de kade staan bij het Hilton hotel. Mooi gezicht, de grote zeilen met de naam er op in het spaarzame licht van de bootjes er om heen. We maken alles mee. Het aankomen, afmeren en de huldiging. Slapen op een zitzakVoor het podium vallen we later in heerlijke zitzakken in slaap. Het was een mooie nacht...

Lees Meer
1674 Hits
0 reacties