imageimageimageimageimageimageimageimage

Full Circle Blog

De Full Circle vaart in 2019, na een wereldreis van ruim 8 jaar weer naar 'huis' via de atlantische oceaan. Lees de avonturen van Paul & Monique en hun gasten.

Familie in Fiji

In december vorig jaar, toen Monique en Paul bij ons waren, kwam het idee boven om het traject naar Nieuw Zeeland mee te varen met de Full Circle. De wereldbol werd erbij gepakt. Hmmm, aanmonsteren bij Paul (kapitein, broer van Hans) en Monique (kok, die altijd iets lekkers op tafel weet te toveren), een stukje in de tropen zeilen, langs mooie Bounty eilandjes, een oversteek van ruim een week naar Nieuw Zeeland en dan nog wat in Nieuw Zeeland rondkijken… klinkt aantrekkelijk! Alleen die lange vliegreizen heen en terug….

Op het vliegveld van Nandi op Viti Levu, het hoofdeiland van Fiji, werden we door Paul en Monique opgewacht met de traditionele rumpunch in hun traditionele Full Circle kleding. Heerlijk!! En dan bedoel ik zowel de rumpunch als het vooruitzicht dat we binnen afzienbare tijd een goed bed zouden voelen, op de Full Circle.

Op onze eerste dag in Fiji zijn we met de bus vanuit de jachthaven naar Lautoka gegaan. De bushalte: geen paaltje of wachthokje, maar de mangoboom net buiten de jachthaven. In Lautoka hebben we een flinke hoeveelheid groenten en fruit ingeslagen op een grote overdekte markt. In de supermarkt nog wat aanvullende inkopen, dus bepakt en bezakt gingen we met de bus terug. Paul mocht voor het uitstappen aan het touwtje trekken, waarmee de fietsbel bij de chauffeur ging bellen. Bij de eerste de beste uitrit stopte de bus… zo’n 50 meter vóór onze mangoboom. Bofte Hans even, mocht hij ook nog bellen!! Op de boot verdwenen de inkopen in no time in de koelkast en al de handige vaste plekjes die Paul en Monique hebben.

Voor de tweede dag stond een rustig zeiltochtje op het programma. Het begon inderdaad rustig, maar al snel liep de wind op naar 30 knopen, windkracht 7. Met de bijbehorende golven. Gelukkig waren onze magen daartegen bestand en kwamen we aan het eind van de middag aan in de baai tussen de eilandjes Wayasewa en Waya. Een mooi plekje! ’s Avonds draaide de wind en lag de boot te stampen en te rollen op de golven. Onze slaapplaats in de voorpunt van de boot ging flink op en neer. Een slaapplaatsje op de grond in de kajuit beviel me die nacht beter…

De volgende dagen hebben we een paar keer gesnorkeld: tientallen soorten koraal en vissen, in een ‘berglandschap’ dat rustig onder je door schuift. Prachtig!!

De eilandjes van de Yasawa Group liggen soms vlak bij elkaar. Als je komt aanzeilen, lijkt het of je één eiland nadert. Terwijl je langsvaart, ontstaan er telkens mooie doorkijkjes. De eilanden zijn heuvelachtig met hier en daar witte stranden. Tussen de palmbomen zie je een dorp of een resort. Met toestemming van de Chief hebben we één van de dorpjes bekeken. De kinderen kwamen nieuwsgierig naar ons toe. Ze hadden snel in de gaten dat er iets kraakte in mijn broekzak en wilden weten wat er in zat. Het was een klein cadeautje, een paar gehaakte baby sandaaltjes. Ze liepen voor ons uit naar een huis waar een gezin met een baby woonde. We werden uitgenodigd om binnen te komen. Terwijl de moeder de sandaaltjes aantrok bij haar dochtertje, vermaakten de grotere kinderen ons met lieve en rare gezichtjes voor de foto. En dan even meekijken op de camera, hoe ze er op staan!

Vandaag zetten we na een kleine week weer koers naar de jachthaven Vuda Marina. Op het terras hebben we genoten van swingende life muziek, lekkere drankjes, kiprolletjes en… heerlijke patat. Monique verheugde zich er al op, want patat is één van de weinige gerechten die Monique niet zelf kan toveren op de Full Circle.

Morgen en overmorgen gaan we de boot weer bevoorraden en klaarmaken voor de overtocht naar Nieuw Zeeland. Het volgende avontuur gaat beginnen!