imageimageimageimageimageimageimageimage

Full Circle Blog

De Full Circle vaart in 2019, na een wereldreis van ruim 8 jaar weer naar 'huis' via de atlantische oceaan. Lees de avonturen van Paul & Monique en hun gasten.

3 x is SCHEEPSRECHT

Op oudejaarsdag stappen ze aan boord op de Full Circle. Jacques & Tulin, een stel wat al eerder met ons meezeilde, namelijk onze eerste oceaanoversteek. Zij waren toen op honeymoon. Maar liefst 8 weken verbleven zij in de ‘bruidsuite’. Nu 5 jaar laten zeilen we gezamenlijk op de Andamanzee.

Jacques en TulinVan onze opstapplaats bij Yacht Haven varen we eerst naar Koh Yao Yai, naar de door ons zo genoemde ‘no beer bay’. Met een mooie wind varen we vervolgens naar de Phi Phi eilanden waar we aan de noord kant ankeren. Mindere beslissing, tot een uur of 2 in de nacht dreunt de muziek door. Misschien worden we een beetje te oud voor deze vorm van toerisme?

Omdat we toch 2 weken hebben en de wind prima is varen we nog een stuk noordwaarts en ankeren met uitzicht op het zomerpaleis van de onlangs overleden Koning Bhumibol. Als we de volgende dag anker op gaan begint het een partij te waaien. De windmeter tikt bijna 40 knopen aan! We besluiten weer terug te gaan. En zo liggen we voor het eerst in Thailand een dagje ‘verwaaid’, zoals dat heet. Enfin, iedereen zit in een goed boek. Dus een relax dag.

Ondertussen hadden we contact gelegd met een kookschool op Koh Lanta (het volgende eiland op weg naarnat worden Langkawi) voor een kookworkshop. Dus maar weer een mailtje eruit om het een dagje op te schuiven. Geen probleem....

De zeiltrip naar Koh Lanta is super. Mooie wind en een relaxte koers. We ankeren voor het strand aan de westkant. Rond een uur of 3 ’s nacht schieten we allen wakker doordat er plotseling een enorme wind opsteekt. Maar niet uit het oosten, wat normaal is maar uit het westen. Zodat we aan lager wal komen te liggen. De squall (bui) duurt een uurtje, maar de golven  die erdoor ontstaan houden ons de rest van de nacht uit ons slaap. En helaas moeten we de kookworkshop wéér verzetten omdat de golven te hoog zijn en we dus niet met de dinghy naar het strand kunnen komen.  Geen probleem, de reservering wordt weer een dag verzet. En wij varen naar de oostkant van Koh Lanta, vlak bij de Old Town omdat we daar meer beschut liggen voor wind van alle kanten.

Kilootje squidWe gaan alvast inspecteren waar we de volgende dag de dinghy kunnen ‘parkeren’ en verkennen de Old Town. Jacques en Tulin willen wel een keertje koken en we vinden een vissertje waar we een kilo inktvis kopen. We worden aardig nat als we terug varen naar de boot, er staat al een aardig windje. We zijn amper op de boot of de hel breekt los, een enorme onweers bui komt over ons heen en ook hier tikt de windmeter net geen 40 knopen aan! Het weer is echt niet stabiel. Het heeft waarschijnlijk te maken met een depressieHappy cooking bij de Andaman eilanden, west van Phuket. De inktvis is overigens heerlijk maar moeten we helaas binnen opeten. Dat is heel lang geleden dat we binnen aten!

Vanmorgen regende het nog steeds. Maar we bellen niet af. 3 x is scheepsrecht! Met onze badkleding aan met daaroverheen een regenjasje stappen we in de dinghy om naar de kant tegaan. Op de kookschool trekken we onze droge kleren aan. Een heerlijke ochtend met heerlijke gerechten. Gelukkig delen ze doggie-bags uit. We koken 4 gerechten. Dus we eten vanavond de rest op!