imageimageimageimageimageimageimageimage

Full Circle Blog

De Full Circle vaart in 2019, na een wereldreis van ruim 8 jaar weer naar 'huis' via de atlantische oceaan. Lees de avonturen van Paul & Monique en hun gasten.

Pancake Pick-Nick

Moorea,

De Full Circle is gereed om te vertrekken. Alles is goed opgeruimd, weggestopt en geborgd. Het bijbootje hangt in de davits, de huiken zijn van de zeilen. Het grootzeil is aangeslagen. De motor is gestart. Dus anker op en op naar Huahine.

Ik zet mijn voet op de knop en....... he ik hoor alleen maar klik-klak. Ik roep naar Paul: “de ankerwinch doet het niet!” Ja, da’s balen, zonder anker kom je niet ver hier in de Pacific. Motor uit en maar wat checks doen. Ik schreef in mijn vorige blog dat we zoveel zelf kunnen en zo handig worden......

Het is niet iets wat we zomaar op kunnen lossen en van de technische zaken op de Full Circle kunnen we nog steeds veel leren. Er liggen hier in de baai aardig wat boten, maar eens kijken of we hulp kunnen krijgen. We varen met de dinghy naar 3 boten en sparren wat met de zeilers. Iedereen heeft wel een paar tips. Het beste is om maar dingen uit te sluiten. Terug naar de boot en maar wat testjes doen. We hebben een apparaatje om te meten of er spanning staat op draden etc. De voltage die we meten is ruim 24 V dus dat is in orde.

Bella en David die ons al eerder hebben geholpen met wat technische zaken zijn helaas al een paar eilanden verder. Maar we kunnen een mail sturen. Ook lezen we in de Compendium (soort van zeilersverslag die op de Society eilanden waren) dat er op Raiatea een goede maritieme electicien zit, ook daar maar een mailtje aan wagen. Er zijn trouwens slechtere plekken om met een probleem te liggen. We liggen op een paar uur zeilen van Tahiti (waar veel te krijgen is) en het plekje achter het rif is schitterend.

Van beiden krijgen we direct de volgende ochtend een antwoord. Met goede info, maar weer aan de slag. Er komt een ‘verkiwide’-Engelsman langs gevaren met zijn zoontje om te vragen waar de rogknuffelspot precies. Hij blijkt technisch erg goed te zijn en geeft Paul nog een aantal adviezen. We mogen hem altijd roepen als we ergens niet verder kunnen.

Ondertussen hebben we vastgesteld dat de motor in de winch niet kapot is en hebben we de motor al gedemonteerd. Waarschijnlijk ligt het aan de koolborstels, maar daar hebben we geen ervaring mee. Adrian maar even ophalen. Hij helpt ons een paar uur en samen maken we de koolborstels schoon. En het blijkt dat ie niet 1 kind heeft maar wel 4. Als dank vragen wij of zijn kinderen het leuk zouden vinden om pannenkoeken te komen eten op de Full Circle.

Het blijkt een schot in de roos! Met matrozen petjes op gaan we ze halen. Ze staan al klaar voor de Pancake Picknick. We hebben ontzettend veel plezier met zijn allen en borrelen en eten ’s avonds met Adrian en zijn vrouw Lucy. Erg gezellig! De volgende dag vertrekken we alsnog. Vanaf het strand worden we uitgezwaaid door de hele familie en moeten we beloven ze in Nieuw Zeeland op te zoeken!