imageimageimageimageimageimageimageimage
imageimageimageimageimageimageimageimage

Full Circle Blog

De Full Circle vaart in 2019, na een wereldreis van ruim 8 jaar weer naar 'huis' via de atlantische oceaan. Lees de avonturen van Paul & Monique en hun gasten.

HSS Discovery aan de ketting op Curacao

Curaçao,

Op weg naar Curaçao check ik de boten in de buurt op de AIS (Automatic Identification System). Een hele lijst schepen maar één springt eruit. De HSS Discovery ligt vlakbij het Spaanse Water in de Caracasbaai. Ooit het paradepaardje van de Stena Line voer de Discovery tussen Hoek van Holland en Harwich. In slechts drie uur en 40 minuten voer je naar de overkant met een snelheid van 75 kilometer per uur ofwel 40 knopen. In het begin waren er zelfs klachten dat de hekgolf van de boot de mensen van het strand spoelde. De Zeezeilers van Marken gebruikte vanwege deze snelle verbinding de Engelse havenplaats Harwich als wisselplaats voor cursussen. Super makkelijk. Met de trein naar Hoek van Holland en je was direct in het terminalgebouw van de veerboot. Je ontmoette je cursisten op de boot, maakte kennis, besprek het programma en maakte een boodschappenlijst. En ondertussen raasde je over de Noordzee. In Harwich lag dan de Jan van Gent of de Zeezeiler op je te wachten.

 

Maar de Discovery werd uit de vaart genomen. Nee niet vanwege weggespoelde strandwandelaars maar vanwege de stijgende brandstofprijzen. Hard varen brengt een hoog verbruik van dieselolie met zich mee. De snelle veerdienst werd onrendabel en werd begin 2007 uit de vaart genomen.

 

In 2009 verkocht Stena de Discovery aan het Venezolaanse bedrijf Albomar / Ferrymar. De bedoeling is dat het schip een veerdienst gaat onderhouden langs de kust van Venezuela en Isla Margarita. Maar op weg naar de nieuwe eigenaar werd Curaçao aangelopen. Hier in de Caracasbaai is het schip aan de ketting gelegd. De reden hiervoor is dat er geknoeid is met de verzegeling van dieseltanks die door de douane was bevestigd. Ook is er diesel uit het schip ontvreemd. Een Curaçaoënaar is hiervoor gearresteerd. Wat er met schip gaat gebeuren is nog niet bekend, er worden werkzaamheden verricht maar er liggen ook meerdere beslagen op het schip dus voorlopig gaat het nergens heen. De vraag is ook of met de huidige olieprijzen het schip wel rendabel zou zijn. Maar ja, in Venezuela is de brandstof natuurlijk wel een stuk goedkoper.

Los Roques
Onze man op Bonaire

Reacties

 
Nog geen reacties
Reeds Geregistreerd? Hier Aanmelden
Gast
donderdag 02 juli 2020

Captcha afbeelding