imageimageimageimageimageimage
imageimageimageimageimageimageimage

Full Circle Blog

De Full Circle vaart in 2017 over de Indische oceaan. Lees de avonturen van Paul & Monique en hun gasten.

Blij op de FULL CIRCLE

Blij op de Full CircleNa 2 dagen in een resort aan de westkust van Phuket acclimatiseren ben ik er helemaal aan toe om naar Yacht Haven Phuket te gaan. De taxichauffeur weet precies waar het is, ik Binnen etenkan lekker op het terras zitten en langzaam op zoek gaan naar Monique en Paul. Ze zitten aan een tafel binnen en zijn druk bezig met het updaten van de Full Circle website. De andere 2 gasten zijn inmiddels ook gearriveerd. We zijn klaar om naar de Full Circle te gaan, die voor anker ligt net buiten de marina. Wat is een jachthaven toch leuk, mensen en boten kijken, op vlonders lopen, heel rustgevend. Ik voel me heel welkom op de Full Circle, Monique en Paul vertellen over de boot en geven een rondleiding, de Full Circle is ruim en comfortabel, en ziet er vanbinnen en vanbuiten uitstekend uit. De eerste nacht blijven we bij de marina liggen en nu gaat het regenen, grappig, we gaan gewoon binnen zitten. Na een onrustige nacht, ben ik heel vroeg wakker en ga op het dek zitten genieten van de opgaande zon. Paul laat me zien hoe de boot zeilklaar wordt gemaakt, en dat allemaal op blote voeten, heel fijn en ik mag Monique nog niet helpen met het ontbijt. Onze eerste bestemming is een eiland zonder bierMooie zonsondergang 1. Gelukkig is er schaduw op de boot, want ik wil niet verbranden, maar er is ook een lekkere wind, we hebben zelfs de zeilen gereefd. We gaan voor anker in een de baai bij het eiland, iedereen gaat van boord, ik blijf lezen en geniet van de rust. Al het eten is gezond en verrukkelijk, de hele dag zorgen ze beiden dat we genoeg drinken, zodat niemand kan uitdrogen, het is de hele week boven de 30 graden. We zeilen de hele 3de dag en zijn in de avond bij Phi Phi Don en gaan met de Apen eilanddinghy aan land om te eten. We lopen naar de andere kant van het eiland door kleine straatje waar je van alles kan kopen, er lopen veel jonge mensen met buckets, er is hippe muziek en vuurspuwers, naar een restaurant aan het strand. De volgende ochtend varen we om 7 uur in een longtail rondom het naburige eiland (Phi Phi Le). Het is nog rustig en zijn er maar een paar andere boten. Ik ga voor de allereerst keer snorkelen, wat ik heel leuk vind. We komen bij allerlei idyllische strandjes, waar we elke keer uit de boot gaan om te snorkelen. Ook nog even langs een apeneiland, voordat we weer op boot terugkomen. We zeilen vandaag naar Koh Dam Hok en Koh Dam Kwan, deze eilanden zijn bij eb met elkaar verbonden, wat een prachtige plek, hier wil ik wel een hele week blijven. Gelukkig blijft er wind dus we kunnen door naar Koh Lanta, heerlijke zeildag. Als Monique en Paul hebben geankerd springen we allemaal altijd meteen van boot om lekker af te koelen en een Gezond etenbeetje te zwemmen. Wat een leven. Weer een dag heerlijk gezeild en 1 uur op de motor het is hier een mooie plek, maar wat een lawaai van alle longtails, die af en aan varen, ik krijg er hoofdpijn van. Het wordt donker en het lawaai neem af, pfoef. De wind blijft gunstig we kunnen heel relaxt zeilen naar de voorlaatste stop waar we nog een nacht voor anker gaan, het is een Sundowner op het strandsemi-onbewoond eiland, waar we op het strand gaan borrelen, voordat we de volgende dag weer terug naar de Yacht haven Phuket zeilen. Monique en Paul hebben hele goede verhalen over oceanen, eilanden, zeilen, boten en het weer, ze hebben ook veel leuke filmpjes van hun avonturen. Ze zijn heel gastvrij, ieder op een heel eigen manier, ik vond het een feest bij hen aan boord te zijn. Gelukkig mocht ik zo nu en dan iets doen, maar het hoefde eigenlijk niet, want ze zijn een heel op elkaar ingespeeld paar. Veel dank voor de fantastische week.

Marjolein

1522 Hits
0 reacties

Thaise Kerst en Maleis Oud & Nieuw

Na een periode met gasten varen, hebben we weer even tijd voor onszelf! De boot is weer aan kant. De was is weer gedaan. De voorraden zijn aangevuld en verschillende klussen ingepland!

Volgende week vullen we onze rugzak met wat spullen om er een paar dagen op uit te gaan. Regelmatig vertel ik Paul hoe mooi de Cameron Highlands zijn, een gebied in het midden van Maleisië. Hoog gelegen waardoor er een aangename temperatuur heerst. Met uitzicht over schitterende theeplantages en je kan er geweldig hiken. Full Circle in Zilt 117Daaromheen plannen we een paar andere bestemmingen om een leuk 'rondje' te maken.

Ondertussen zijn we weer in Maleisië. Hadden we de afgelopen weken weinig tot geen wind, we hebben met een rif, soms met 2 weer naar Maleisië gevaren. Als een speer vloog de Full door de Thaise wateren. Dat was lang geleden, dat we zo snel gezeild hebben! We liggen voor Telaga harbour. Straks eerst even ontbijten, dan gaan we inklaren en ook weer tegoed kopen om te internetten. Ondertussen zijn onze Britse vrienden Tom en Susie van zeiljacht Adina hier ook aangekomen. We gaan oud & nieuw met hun vieren. In de Pacific zijn we regelmatig met elkaar opgetrokken. Maar met de boot hebben we elkaar voor het laatst in Fiji gezien. Meer dan een jaar geleden! Wel hebben we elkaar in maart op een (zeilers)bruiloft gezien in Nieuw Zeeland. Waarvoor zij 'in zijn komen vliegen', hun boot lag in Vanuatu. We plannen zelf oliebollen te maken en Tom is er reuze nieuwsgierig naar! Wat zijn nou 'oliebollen'?

Ook vanwege het visum is het een goede timing om weer even in Maleisië te zijn. Hier kunnen we 3 maanden blijven. In Thailand is dat maar 30 dagen. Tijdens ons uitje hoppen we ook even naar Penang om daar een Thais visum voor 2 maanden te regelen. Hadden we ons hier maar eerder in verdiept, dan hadden we in Nederland een visum voor een half jaar kunnen regelen....

Kerst zouden we doorbrengen met gasten. Helaas hebben zij hun reis moeten uitstellen en komen nu in maart. Dus hebben we heel rustig aan gedaan. Zijn op kerstavond heerlijk uit eten geweest voor 12 euro! Het eten is hier goedkoop en zooooo lekker. Voor andere zeilers: lig je in de buurt van Yacht Haven, ga dan eens eten bij 'The Livingroom'. Lieve mensen en geweldig eten! Het was trouwens volle maan met kerst, waardoor het extra sfeervol was.

Ik ben trouwens te laat om iedereen fijne kerstdagen te wensen. Maar nog wel op tijd om al onze lezers een mooi, gezellig, reislustig maar vooral een gezond 2016 te wensen!

We staan trouwens met een mooi artikel over Thailand in het gratis digitale zeilblad Zilt. Maar liefst 10 pagina's! Heb je nog wat te lezen!